Forbrugerombudsmanden politianmelder netbutik for ikke at oplyse om fragt i produktoversigten

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt en netbutik for bl.a. ikke i produktoversigten at oplyse, at der tillægges omkostninger til fragt på en vare, der ikke kunne købes uden at betale fragt. Netbutikken blev også politianmeldt for ikke at indregne andre uundgåelige udgifter i en anden vares pris

Efter markedsføringsloven skal den erhvervsdrivende oplyse varens fulde pris inklusive moms, fragt og andre uundgåelige omkostninger, første gang varen vises på hjemmesiden med en pris.

Kan omkostninger til fx fragt ikke indregnes i varens pris, fordi fragtprisen afhænger af, hvor mange varer forbrugeren køber, skal det i stedet for i umiddelbar forbindelse med prisen oplyses, at ”der tillægges omkostninger til fragt”. Man kan også skrive ”plus fragtomkostninger” med et link til en side, hvor man kan læse om fragtomkostninger.

Oplysningen skal gives første gang varen vises med en pris. Det er ikke godt nok at give oplysningen på produktsiden, skriver Forbrugerombudsmanden i sin pressemeddelelse.

Hvordan udtrykket ”i umiddelbar forbindelse med prisoplysningen” skal forstås, fremgår ikke af loven eller dens forarbejder, men Forbrugerombudsmanden oplyser, at oplysningen om fragt skal fremstå lige så tydelig som prisoplysningen, hvis varen ikke kan købes uden at betale fragt.

”Det er mit indtryk, at de færreste webshops er klar over og forstår dette krav”, udtaler Tina Morell, chefjurist hos FDIH. ”De færreste webshops har jurister ansat, der kan udlægge teksterne, og det ville derfor have været rart, hvis Forbrugerombudsmanden orienterede erhvervslivet om reglerne, inden der blev indledt straffesager mod dem. Det gjorde Forbrugerombudsmanden eksempelvis i 2014, hvor formålet var at få erhvervsdrivende til at oplyse priser inklusiv moms.”

Læs Forbrugerombudsmanden pressemeddelelse

Læs FDIH’s tidligere nyhed

Kommentarer

6. nov 2019 Henrik Nowak

Selv den mest uintelligente forbruger skal i følge Forbrugerombudsmanden åbenbart have ret. - Det bliver vanskeligere og vanskeligere at drive virksomhed i DK :-(

6. nov 2019 Martin Bay Pedersen

Nu har jeg lige kigget på en håndfuld af de største danske webshops herunder elgiganten.dk, bilka.dk og matas.com. Alle har varer og varepriser på deres forside Alle tillægger fragt når man prøver at købe en vare Ingen af dem oplyser om fragten på deres forside i forbindelse med visning af vareprisen Betyder det at alle disse bryder loven?

6. nov 2019 Henriette Thiiim

Tror vi vil have glæde af hvis FDIH ville udbarbejde en anbefaling til både rene online retailere og til multi-channel retailere. I min optik giver det mening at en pure online retailer skal informere hvis varen ikke kan købes uden leveringspris. Men er man en multichannel retailer hvor kunderne kan handle i de fysiske butikker, er det ikke klart for mig, hvad vi bør gøre. e-mærket anbefaler at der angives fragtpris første sted et produkt vises - men giver det virkelig mening for nogen, hvis varen kan købes i en butik uden levering?

7. nov 2019 Marc Møller

Hvad nu hvis kunden senere i et evt. købsflow har mulighed for selv af hente varen på en eller flere lokationer? derved kan kunden helt undgå fragtomkostningen. Så er det da misvisende at skulle skrive på produktet at prisen er der tillægges fragt. Der vil jeg give Henrik Nowak ret i at hvis en forbruger er uintelligent nok til ikke at forstå fragt ikke er gratis. Selv hvis virksomheden kører med gratis fragt, vil det jo fremgå af deres markedsføring. Så lidt en "damned if you do, damned if you don´t situation?" Alle webshops jeg har brugt leder dig evt. til en oversigt i en kurv af en eller anden art, hvor du kan se præcist hvad du er ved at bestille og hvad en pris er. Det må være rigeligt. Hvis det hele ikke figurere her, giver jeg forbrugerombudsmanden ret, så er det vildledende.

7. nov 2019 Tina Nielsen

Det er mit klare indtryk, at meget få webshops i dag overholder et krav om, at fragtprisen skal vises i produktoversigten, hvis varen ikke kan fås uden at betale fragt. FDIH vil meget gerne lave en vejledning/FAQ om spørgsmålet, selvom vi egentlig mener, at det bør være FO's opgave. For at besvare Henriettes spørgsmål: Hvis man sælger nogle varer via nettet, som kan hentes gratis i butikken, og man har butikker over hele landet, så kunderne har en reel mulighed for at hente varen, så behøver man ikke at oplyse om, at der tillægges omkostninger til fragt allerede i produktoversigten.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen