Niels Ralund: Vi må splitte Amazon op for at sikre fair konkurrence

Hvis den fair konkurrence og de innovative ideer skal blomstre, så må politikerne dele Amazon op, mener FDIH's direktør.

”At udvide markedet og indskrænke konkurrencen er altid i de sælgendes interesse. At udvide markedet kan ofte nok være i offentlighedens interesse; at indskrænke konkurrencen må altid være imod den.”

Sådan skrev filosof og økonom Adam Smith i 1776. Selv om citatet har flere hundreder år på bagen, så er det i min optik uhyre relevant i dag, hvor Amazon med lynhastighed nærmer sig monopolstatus i den vestlige verdens e- og detailhandelsmarked.

Den amerikanske gigant har på 25 år sat sig på knap halvdelen af al internethandel i USA og Tyskland og godt en tredjedel i England. Virksomheden er verdens mest værdifulde og hiver milliarder af dollars ind i fortjeneste hvert år.

Spørgsmålet er, om Amazons vilde vækst og størrelse er sundt for andre end Amazon?

Det spørgsmål stiller de amerikanske og europæiske konkurrencemyndigheder sig også, og derfor undersøger de, om Amazon udnytter sin dominerende position til at hindre den frie konkurrence gennem mere eller mindre ufine metoder.

En af bekymringerne er, at Amazon udnytter al den data, de indsamler på deres markedsplads, til at lave egne produkter, som de kan producere, sælge og levere billigere på grund af deres stordriftsfordele og dermed udkonkurrere konkurrenterne.

En anden væsentlig bekymring hænger sammen med, at giganten er verdens største digitale markedsplads. Det giver Amazon en enorm magt, fordi de alt efter humør kan udelukke virksomheder fra platformen. Det er naivt ikke at være bekymret for, at Amazon vil bruge den magt til at stække virksomheder, der konkurrerer imod Amazons egne produkter eller på andre måder er en torn i øjet på Amazon.

Det er selvsagt et problem for Amazons konkurrenter og tilhængere af fair konkurrence. Men forbrugerne kan vel i det mindste glæde sig over lave priser?

Nej, faktisk ikke. I hvert fald ikke på sigt.

Lad mig give et eksempel. Amazon ønskede for nogle år tilbage at købe ble-producenten Quidsi, som dog ikke var interesseret i en overtagelse. Derfor underbød Amazon Quidsi og lancerede store rabatprogrammer til deres kunder. Det gjorde til sidst så ondt hos Quidsi, at virksomheden lod sig opkøbe af Amazon. Kort efter lukkede rabatprogrammerne, priserne hos Amazon steg igen og Amazon lukkede Quidsi.

Hvorfor skulle Amazon ikke gøre det med andre produkter?

Det bliver ikke fordi, de ikke har råd. Amazons helt store ”malkeko” er nemlig ikke e-handlen, men derimod Amazon Web Services (AWS), som er verdens største udbyder af cloud-løsninger og data-opbevaring-service - AWS opbevarer blandt andet data fra CIA.

AWS sikrer Amazon styrtende med penge, som virksomheden bruger på at sætte sig på den globale e-handel – lige fra produktion til salg og levering.

Netop sammenblandingen af AWS og markedspladsen gør, at man både i USA og EU taler åbent om at splitte Amazon op, så virksomheden ikke kan bruge sin dominerede stilling på data-opbevarings-området til også at skabe en altdominerende stilling i e- og detailhandlen.

Jeg støtter ideen om at tvangsopsplitte Amazon. Ikke fordi jeg er imod Amazon, men fordi Adam Smith havde ret, da han skrev ”At udvide markedet kan ofte nok være i offentlighedens interesse; at indskrænke konkurrencen må altid være imod den.”

Kommentarer

3. nov 2019 Jimi Hove

Enig. Man gjorde det også i starten af 1900 tallet med den amerikanske stål og olieindustri da Carnegie, Rockefeller osv sad på det hele.

4. nov 2019 Preben Jensen

Ignorancen vil ingen ende tag. Dejlig bevist med denne faktaløse artikel. Du forstår ikke Amazons forretning!

4. nov 2019 Søren / FDIH

Hej Preben. Tak for din kommentar. Jeg tror, at den vil være endnu mere interessant, hvis du udbyder lidt. Hvor er de faktuelle fejl, og kan du gøre os alle lidt klogere på, hvordan Amazons forretning hænger sammen? Mvh. Søren / FDIH.

4. nov 2019 Morten Atke Nüchel

Jeg mener ikke det er et spørgsmål om Amazon eller ikke Amazon. Webshopejere har muligheden for at afsætte deres varer på et stort antal af markedspladser og på egen webshop. Øvelsen er at få en webplatform hvor man har alle muligheder. Pris differentiering og fordele web handel på egen webshop m.v Ofte er det de manglede muligheder og viden der presser webshopejerne. Fakta er at med den rette platform har det aldrig været lettere at connecte til markedspladser, Google & Facebook shopping, foruden div. Prissammenligningen portaler. Men hvis man satser på udelukkende at drive e-commerce på egen URL og i red Ocean markedet, ja så er det svært Men mulighederne er der med den rette platform

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen