Black Friday deler vandene: Festdag eller mareridt for netbutikkerne?

Den store handelsdag bliver både beskrevet som en festdag og et unødvendigt mareridt af de danske netbutikker. Her er tre netbutikker, der klarer Black Friday på hver sin måde.

Når Black Friday rammer Danmark d. 29. november, er det langt fra alle danske netbutikker, der hilser den store udsalgsdag velkommen. Faktisk så mener 35 % af netbutikkerne, at Black Friday er et mareridt, som kun giver få fordele.

Én af de netbutiksejere, som ser dagen som et unødvendigt onde, er Erik Gejl Grønne fra Gunpit.dk. Han mener, at det store fokus på Black Friday, Singles Day og Cyber Monday er med til at opdrage forbrugerne til, at de bare skal vente på de gode tilbud.

”Det er jo fint for forbrugerne, at de kan spare penge, men jeg mener, at det er kortsigtet, at så mange netbutikker så tæt på julesalget sænker priserne så markant. Samtidig hører jeg også fra mange butiksejere fra mit eget netværk, at de oplever salget i tiden op til, og efter, Black Friday går helt i stå. Der er rigtig mange butiksejere, som er meget afhængig af en julehandel, hvor de har en fornuftig indtjening til at dække omkostninger til lønninger, husleje m.v., og har de ikke det, ja, så vil det ramme os alle med en rekyl.”

jeg mener, at det er kortsigtet, at så mange netbutikker så tæt på julesalget sænker priserne så markant

- Erik Gejl Grønne, Gunpit.dk

Erik Gejl Grønne mener også, at forbrugsfesten på Black Friday står i skærende kontrast til det øgede fokus på overforbrug og ressourcespild.

” Vi har kun én jordklode, og den rummer præcis ressourcer nok til at dække menneskers behov men ikke menneskers overforbrug. Jeg synes, at vi som branche også har et ansvar for at italesætte det overforbrug i stedet for at lade grådigheden styre os og friste med lave priser for at opnå et hurtigt salg. Grådigheden er farlig, fordi den medfører mange andre konsekvenser, som ikke godt for hverken mennesker eller vor samfund.”

Det er blandt andet af de grunde, at Gunpit.dk ikke deltager på Black Friday.

Er forbrugerne klar til Black Friday?

”Vi er vilde med Black Friday!”

Det gør netbutikken Trendhim derimod. Virksomheden fra Horsens valgte godt nok for nogle år tilbage, at de ikke ville være med på Black Friday, fordi det var for ”discount-agtigt”. Den holdning ændrede sig dog, da netbutikken alligevel hoppede med på den sorte dag for at teste det af, forklarer Jonathan Bräuner Delfs.

”Vi var ved at falde ned af stolen. Der var virkelig gang i den, og vi havde endda slet ikke udnyttet potentialet, og vores konkurrenter var langt foran os. Siden da har vi været med og været meget glade for Black Friday, som vi har udvidet til at være Black Week og omfatte Cyber Monday.”

Med det rette set-up bliver Black Friday en dag, hvor du kan nedbringe lagerværdien, sælge mere per ordre, konvertere bedre, få et godt resultat på bundlinjen og løfte julehandlen til et nyt niveau

- Jonathan Bräuner Delfs, Trendhim

Trendhim tjener – ligesom 67 % af de danske netbutikker – penge på Black Friday, og de mener ikke, at den store dag dræber salget op til.

”Vi oplever netop, at væksten bygger op imod Black Friday. Dvs. vores konverteringsrate og kurv-størrelse bygger sig op imod Black Friday. Fra normalpunktet til 2-3 gange så højt et niveau. Samtidig bygger besøgene sig også op. Det vil sige, at vi har en vækstende periode, som får sit klimaks på Black Friday - og samtidig giver et nyt niveau igennem resten af julehandlen,” siger Jonathan Bräuner Delfs. Han forklarer videre, at Trendhim kører efter nogle simple regler i forbindelse med Black Friday.

  1. Giv ikke mere rabat end du har råd til. 
  2. Start dine kampagner i god tid. 
  3. Hav styr på budgetter (og begrænsninger).
  4. Sluk det der bliver for dyrt - specielt på dagen.

”Med det rette set-up bliver Black Friday en dag, hvor du kan nedbringe lagerværdien, sælge mere per ordre, konvertere bedre, få et godt resultat på bundlinjen og løfte julehandlen til et nyt niveau.” 

Den nordjyske mellemvej

I Aalborg kan ejerne af netbutikken luksusbaby.dk ikke helt afgøre, hvad de synes om Black Friday. Den er ikke et onde, men den er heller ikke ligefrem en festdag.

”Vi har som sådan ikke noget imod Black Friday, og vi tror ikke på, at det nytter at boykotte dagen. Men vi bryder os heller ikke om, at man så tæt på det store julesalg sætter priserne markant ned. Det vil også irritere mange af vores loyale kunder og skade vores brand,” lyder det fra Ann-Louise, der sammen med sin mand, Morten Grabowski, driver luksusbaby.dk.

Vi tilbyder 10 % på alle varer, men hvis kunderne vælger at donere rabatten til et godt formål – sidste år var det til støtte for indiske gadebørn – så hæver vi rabatten til 15 %

- Morten Grabowski, Luksusbaby.dk

Løsningen på Black Friday-dilemmaet har været at give kunderne et valg, forklarer Morten Grabowski.

”Vi tilbyder 10 % på alle varer, men hvis kunderne vælger at donere rabatten til et godt formål – sidste år var det til støtte for indiske gadebørn – så hæver vi rabatten til 15 %. Vi tror, at det gør større gavn hos modtagerne, og samtidig rammer det ikke vores super loyale og trofaste kunder, der ville kunne føle sig "snydt" såfremt en vare blev sat ned. Vi tror, at vores kunder værdsætter vores påpasselighed i forhold til at værne om et godt brand og passe på den pris, som gør, at vi kan passe og vedligeholde den gode kundeservice overfor kunderne.”

Luksusbaby.dk gjorde det samme sidste år, og her valgte mange af kunderne at beholde rabatten selv. Det gør dog ikke noget, forsikrer Ann-Louise Aasted.

”Der kan jo være alle mulige grunde til det – måske har man lige doneret til noget andet. Det vigtige for os var at sætte nogle tanker i gang hos kunderne og give dem, der havde lyst, mulighed for at give lidt væk samtidig.”

Se også: Rekordmange forbrugere er klar til at handle på nettet Black Friday

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen