PostNord og SwipBox klar til at sætte 10.000 Nærbokse op

Logistikgiganten vil i løbet af de næste år sætte tusindvis af Nærbokse op over alt i Danmark for at skabe et helt nyt niveau af tilgængelighed, siger topchef Peter Kjær. FDIH roser initiativet.

Forbrugerne rundt om i Danmark kan godt vænne sig til synet af en grå kasse med navnet Nærboks i deres nærområde. PostNord Danmark vil i samarbejde med SwipBox nemlig i løbet af de næste år opstille ca. 10.000 Nærbokse overalt i Danmark.

”Vi vil skabe et netværk for danskerne, hvor vi når i et helt nyt niveau af tilgængelighed. Nærboks kommer helt tæt på, hvor du er. Det kan være hjemme eller på arbejde, men det føles mere eller mindre som en hjemmelevering, siger Peter Kjær Jensen”, adm. direktør i PostNord Danmark.

Der er allerede stillet Nærbokse op i Kolding, som fungerer som pilotprojekt. Antallet er afhængigt af efterspørgslen, forklarer Peter Kjær.

”Vi vil gerne sætte det antal bokse op, som der er volumen til. Hvis der er volumen til mange pakker, så sætter vi mange bokse op. Hvis det bliver lidt færre, så justerer vi efter det.”

Stærkt initiativ

Det nye store projekt blev introduceret på FDIH’s nyligt afholdt konference og her var modtagelsen positiv.

”Det er godt set af PostNord og Swipbox af flere årsager. Det vil gøre det nemmere for forbrugerne, det kan mindske nogle af de ”last mile” udfordringer, der er omkring miljøet og så er det især godt, at det bliver muligt for andre distributører at benytte boksene. Alt i alt er det rigtig godt for dansk e-handel, så herfra sender vi masser af roser til initiativtagerne,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Han hæfter sig også ved, at PostNord arbejder på, at forbrugerne i fremtiden kan aflevere deres returvarer i en Nærboks.

”Når det kommer til at fungere, så bliver det virkelig godt, for vi ved, at noget af det, der genererer forbrugerne mest, er en besværlig returproces. Det bliver langt mere overskueligt, hvis man kan aflevere den i en Nærboks.”

 

Niels Ralund kommenterer Nærboksen overfor TV2 på konferencen "E-handel Danmark"

FAKTA:

  • Nærboksen åbnes med en app på kundens mobiltelefon, der kommunikerer med boksen via Bluetooth.
  • SwipBox har udviklet boksene, som er batteridrevne og kan placeres, uden at der fx skal tænkes på strøm eller internetforbindelse.
  • Det nye netværk drives af selskabet Nordic Infrastructure, som SwipBox og PostNord ejer i fællesskab.
  • Nordic Infrastructure drives som et åbent pakkenetværk, hvilket betyder, at alle pakkedistributører kan levere pakker i en Nærboks
Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik