Mytepunktering med E-handelsanalysen: Forbrugerne udnytter ikke de fysiske butikker som gratis prøverum

Kun meget få forbrugere prøver varerne i de fysiske butikker, før de handler på nettet. Omvendt bliver nettet ofte brugt til at søge inspiration, før kunderne handler i de fysiske butikker. Det viser tal fra FDIH, der undersøger forbrugernes købsrejse.

Myte: Forbrugerne besøger blot de fysiske butikker for at prøve varerne og få gratis vejledning fra en medarbejder, før de køber varerne billigere på nettet.

Fakta fra E-handelsanalysen: 3 % af forbrugerne undersøger varen i den fysiske butik, før de køber den på nettet, 9 % undersøger både varen i en fysisk butik og på nettet og 88 % undersøger hovedsageligt på nettet, før de handler på nettet.

Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, der står bag E-handelsanalysen, mener, at tallene er et vigtigt bidrag i en diskussion, hvor netbutikker ofte bliver beskyldt for at tage livet af de fysiske butikker.

”I en tid, hvor netbutikkerne ofte får skylden for krisen hos de fysiske butikker, er det vigtigt at se på fakta fremfor myter. Og fakta er, at forbrugerne altså ikke bare udnytter de fysiske butikker som et gratis prøverum, som vi ellers ofte hører.”  

Se hvor købsrejsen starter

Når forbrugerne besøger de fysiske butikker og efterfølgende handler på nettet, er det oftest tøj-, sko- og smykkebutikker, de besøger.

”Nogle brancher er ”hårdere” ramt end andre, men det er stadig meget få forbrugere, der først prøver i de fysiske butikker for efterfølgende at handle online. Og hvis man tager de positive briller på, så får de fysiske butikker altså en rigtig god mulighed for at give en service, der kan give mersalg og få kunden til at vende tilbage,” siger Niels Ralund.  

Forbrugerne bliver inspireret online

Mens forbrugerne meget sjældent går i de fysiske butikker for at prøve varer, som de senere køber på nettet, sker det meget oftere, at forbrugerne surfer løs online for at blive klogere på varer, som de efterfølgende køber i de fysiske butikker.

Et godt eksempel er kategorien elektronik og hårde hvidevarer. Knap 7 ud af 10 forbrugere svarer, at de, når køber varer i denne kategori, finder inspiration på nettet, mens under halvdelen af forbrugerne faktisk køber disse varer online. Købsrejsen begynder således oftest på nettet, men slutter i den fysiske butik.

Se potentialet for netbutikker

Tallene viser ifølge Niels Ralund to ting; forbrugerne har stadig har lyst til at komme i de fysiske butikker, og potentialet for mere vækst i netbutikkerne er stort.

”Der er et gap mellem online søgninger og online køb i samtlige varekategorier undtagen rejser, så netbutikkerne har mulighed for at forvandle flere besøgende til kunder.”

Han mener, at tallene skal ses som en del af forklaringen på, at flere og flere netbutikker åbner fysiske butikker - i fagsprog at gå fra at være rene click&click-butikker til at være click&brick.

”Selv om der er omkostninger forbundet med en fysisk butik, så er der også nogle store fordele som eksempelvis synlighed og øget troværdighed hos kunderne, som faktisk helst vil handle i netbutikker, der også har en fysisk butik. Det kan NiceHair, Unisport, Boozt og andre skrive under på.”

Niels Ralund mener, at det er positivt, at butikkerne udvider deres forretning.

”Det gælder både for netbutikker, der åbner fysiske, og fysiske butikker, der bliver digitale. Det viser, at man forholder sig til, hvad forbrugerne ønsker, og det er vejen frem.”

Læs mere om NiceHairs erfaringer med at åbne fysiske butikker.

Del med dit netværk

Kommentarer

8. mar 2019 Lars Johnsen

Det passer absolut ikke. Ved ikke hvordan I kommer frem til disse tal eller hvis dagsorden der følges her. Hvis det er ved at spørge kunderne direkte så tvivler jeg meget på tallenes rigtighed. Det er jo som med buræggene om igen når kunderne ved de burde gøre noget andet. Vi har både butik og net. Vi har daglig, og ofte flere gange dagligt, kunder der enten fotografere stregkoden i prøverummene eller direkte siger efter at have prøvet en vare om vi også vil give rabat ellers vil de blot bestille den på nettet. Ofte skal man slå en bestemt rabatsats / rabatkode før de vil købe i butikken. Sidst er der dem der i al offentlighed går rundt i butikken med deres smartphone og tager billeder af både tøj, sko og stregkoder. /Lars Johnsen Chopin Charlottenlund

8. mar 2019 Søren FDIH

Hej Lars Tak for din kommentar. Vi har spurgt forbrugerne, hvordan deres købsrejse er . Det har de så svaret på, og resultaterne er som følger i analysen. Det er meget svært for os at sige, at forbrugerne ikke svarer korrekt. Vi siger ikke, at det ikke sker, vi siger blot, at det ifølge vores tal ikke er hyppigt. Der er ingen dagsorden. Mvh. Søren / FDIH

8. mar 2019 Lars Johnsen

Men jeg synes det er synd I kommer med sådan en konklusion baseret kun fra en side der ønsker det bedste fra alle verdner. Jeg er helt sikker på at et totalt modsat resultat ville fremkomme, hvis I spurgte tøjbutikkerne. Er det ikke dem I bl.a. repræsenterer? Det er et problem der fylder enormt hver dag ude i butikkerne! ... og det bliver værre dag for dag for de butikker der ligger og sælger de samme varer som de store webshops. Jeg synes det er direkte synd for branchen at I nedgør så stort et problem for branchen. /Lars, Chopin Charlottenlund

8. mar 2019 Søren FDIH

Hej Lars Vi forsøger ikke at nedgøre et problem. Vi repræsenterer netbutikkerne, og der er heldigvis også mange, der har en fysisk butik, som sikrer samspil. Vi tager din idé til efterretning. Søren, FDIH

18. mar 2019 René

Det vil, som Lars skriver, være meget interessant at få begge sider af mønten belyst. Så måske I kan lave en test og faktisk spørge butikkerne i en branche og sammenligne deres erfaringer. Det vil om ikke andet være et spændende resultat.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen