Instagram satser stort på e-handel

(For)brugere af Instagram kan med Checkout By Instagram købe deres varer uden at forlade appen, og dermed tager den populære app et stort skridt mod at blive en digital markedsplads. Løsningen lanceres i første omgang i USA for udvalgte brands.

Instagram er blevet lidt mere interessant for virksomheder og brands. Den populære billeddelingsapp har nemlig lanceret Checkout by Instagram, som lader forbrugerne finde, bestille og betale varer direkte i appen. Ifølge Kasper Bengtson fra social media bureauet bSocial er den nye løsning et interessant træk fra Facebook, som ejer Instagram.

“Facebook har længe arbejdet på at mindske friktion i kunderejsen - og i en verden, hvor forbrugerne forventer at kunne shoppe produkterne, idet de opdager dem, er Checkout By Instagram en fantastisk nyhed for webshops. Vi har set enormt gode resultater ifm. salg af især modetøj via Samlingsannoncer, som lader forbrugerne udforske kollektionerne uden at forlade Facebook og Instagram, så vores forventninger til Checkout By Instagram, som lader dem fuldføre købet på få sekunder, er naturligvis enormt høje.”

(Klik og se Instagrams video)

Se mere i denne video

Det nye koncept er ifølge Kasper Bengtson som skabt til den mobile forbruger.

“I den mobile kunderejse er kløften mellem opdagelse og køb blevet et smertepunkt for den utålmodige forbruger, som forventer at kunne købe produkterne, hun opdager, lige nu og her. Modebrands, som på Instagram skriver “Find linket i vores biografi” i teksten til et produkt på Instagram, får en udfordring med at konvertere hende til en kunde, når hun er vant til at shoppe konkurrenternes produkter med få kliks."

Vores forventninger til Checkout By Instagram, som lader dem fuldføre købet på få sekunder, er naturligvis enormt høje.

Selv om det nye koncept ser lovende ud, så er der også udfordringer, mener eksperten.

“Vi ved endnu ikke 100%, hvordan funktionen kommer til at fungere på sigt, men der vil naturligvis være en række ulemper ved at holde alt inden for Facebooks univers. F.eks. vil man sandsynligvis ikke kunne indsætte tracking-scripts fra Google eller affiliatepartnere, hvilket kan give nogle udfordringer i forhold til tilskrivning af salg til andre markedsføringskanaler, men da funktionen sandsynligvis vil blive integreret i Facebook Attribution, er det ikke sikkert, at det i praksis bliver et problem for annoncørerne."

Oplagt til de unge forbrugere

FDIH’s tal viser, at sociale medier som Instagram haler ind på Google, når det handler om at finde netbutikker, og det vil blive styrket af Instagrams nye løsning, mener Kasper Bengtson, fordi forbrugerne nu ikke skal forlade Instagram for at handle.

Vej til køb på nettet

”De yngste forbrugere stiller endnu højere krav til check out-processen, fordi de er så mobile og foretager alting super hurtigt, så for dem vil det her være en rigtig god løsning.”

Det betyder dog ikke, at brands, der henvender sig til ældre forbrugere, ikke skal kigge nærmere på Checkout By Instagram.

”Der er ingen tvivl om, at det især er de unge, der bruger de sociale medier til inspiration, men hvis vi ser på tværs af vores kunder, er det faktisk ofte dem, der er +25, som impulsshopper via de sociale medier, og de finder også inspiration her,” forklarer han.

Endnu et medlem i markedsplads-flokken

Instagrams nye koncept er ifølge Niels Ralund, FDIH, et forsøg på at gøre appen til en del af den voksende markedsplads-flok.

”Instagram ser jo – ligesom alle andre – helst, at forbrugerne bliver i deres univers, og med den nye løsning, så mindsker de risikoen for, at forbrugerne forlader dem for at handle et andet sted.”

Han mener ligesom Kasper Bengtson, at den nye løsning er interessant for netbutikker.

”Alene Instagrams størrelse gør det her interessant. De har jo millioner af brugere, så hvis du som netbutik kan gøre dig interessant for dem og lade dem shoppe hurtigt og nemt, så er det selvfølgelig værd at kigge nærmere på.”

Del med dit netværk

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.