Tysk e-handel sænker farten

Salget i de tyske netbutikker sænkede farten en smule i 2018, men markedet er stadig yderst interessant for danske netbutikker, der skal huske at forholde sig til Amazon og de andre markedspladser syd for grænsen.

I 2018 måtte de tyske netbutikker ifølge tal fra Handelsverband Deutschland tage til takke med en vækst på 9,1 %, hvilket er lavere end forventningerne og væksten i 2017, som var på 10,5 %.

Ifølge Handelsverband Deutschland er opbremsningen en naturlig konsekvens af, at den tyske økonomi generelt har sænket farten. Derfor forventer man også, at væksten i 2019 bliver endnu lavere og lander på omkring 8,5 %.

Graf over tysk e-handel

Stadig et interessant marked

Udviklingen i e-handlen er trods opbremsningen dog markant bedre end i den fysiske handel. Ser man eksempelvis på tøj, sko og accessories voksede det digitale salg med 8,1 %, mens salget i de fysiske butikker faldt med 3,1 %.

Det understreger ifølge Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, at det tyske marked trods en mindre opbremsning stadig er yderst interessant for danske netbutikker.

Han bliver bakket op af Max Riis Christensen, adm. direktør i MakesYouLocal, som hjælper danske virksomheder med at etablere sig i udlandet.

”Det er stadig en flot e-handelsvækst, og vi taler altså om et købestærkt naboland med 80 mio. indbyggere, så det er helt oplagt at kigge nærmere på, hvis man har konkurrencedygtige produkter.”

Han understreger dog, at man skal gøre sit hjemmearbejde, inden man kaster sig over et tysk eksporteventyr.

”Konkurrencen er hård, så man skal sørge for at studere de nærmeste konkurrenter og stille sig selv spørgsmålet: er vores produkt, pris og købsoplevelse så god, at vi kan slå dem på hjemmebane?”

Andre handelsmønstre

Danske Ball Group har med tøjmærkerne Zizzi og Zay formået at skabe en sund forretning syd for grænsen. Det har dog krævet lidt tilpasninger, for tyskerne handler lidt anderledes end danskerne, forklarer Erik Stengaard-Pedersen, Head of Marketing & E-Commerce hos Zizzi.

”Vi ser forskellige handelsmønstre på de nationale markeder, herunder i Tyskland, hvor vi blandt andet har tilpasset vores logistik- og marketing set-up for at sikre kunderne en god oplevelse.”

Zizzi sælger deres produkter via egne butikker, igennem egen netbutik, via wholesale og siden medio 2018 på mange af de markedspladser, som de tyske forbrugere benytter i stor stil. Det er helt bevidst, at salget er fordelt ud på flere kanaler, siger Erik Stengaard-Pedersen.

”Vi vil være tilstede på de platforme og kanaler, hvor der er efterspørgsel på vores produkter. Samtidig er det en fordel at omsætningen er spredt på forskellige kanaler, så vi kan fokusere ressource hvor der er efterspørgsel og samtidig minimere risiko. Hvis vi satsede det hele på Amazon, ville vi være meget sårbare, hvis de lukkede for os.”

Amazon og alle de andre

Når man opererer på det tyske marked, er det efterhånden meget svært at komme udenom Amazon. Den amerikanske gigant sidder på ca. halvdelen af det tyske marked og er markant større end de nærmeste konkurrenterne, som vel at mærke er giganter som Otto og Zalando.

De største netbutikker i Tyskland

Erik Stengaard-Pedersen anbefaler derfor også, at man som dansk virksomhed undersøger, om Amazon skal være en del af forretningen.

”Der er et stort potentiale, men man skal virkelig gøre sit forarbejde grundigt og sætte sig ind i, hvad det kræver. Det nytter ikke at gå på Amazon med en trial and error-tilgang, for det kører Amazon ikke med, og du risikerer at blive straffet, hvis det ikke går, som Amazon ønsker. Vi brugte mange ressourcer, inden vi gik i gang, og det har betalt sig, for nu kører det nogenlunde automatisk og godt.”

Del med dit netværk

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen