Ny guide fra Forbrugerombudsmanden om medlemsklubber

Forbrugerombudsmanden giver i en ny quickguide virksomheder praktiske råd om, hvordan de kan markedsføre varer og abonnementer lovligt i såkaldte medlemsklubber, hvor salg af produkter er betinget af, at kunden tegner et abonnement.

Forbrugerombudsmanden modtager flere og flere klager fra forbrugere, der har købt billige produkter på nettet uden at opdage, at de samtidig tegnede et løbende abonnement. Hun har således alene i årets første 4 måneder modtaget 220 klager, hvilket er en kraftig stigning i forhold til de foregående år.

Flere webshops, der sælger deres varer i medlemsklubber, har fået høringsbreve fra Forbrugerombudsmanden, og nogle virksomheder er blevet politianmeldt.

Forbrugerombudsmanden har nu udarbejdet en quickguide, der giver praktiske eksempler – i form af tekster og tegninger - på, hvordan man sikrer, at kunderne bliver opmærksomme på, at betingelse for at købe varerne til fordelagtige priser er, at kunden tegner et løbende abonnement. Følger man Forbrugermandens anvisninger, vil man være sikker på, at virksomhedens markedsføring ikke er vildledende.

Forbrugerombudsmanden foreslår i hovedtræk følgende:

  • Når kunden kommer ind i webshoppen – uanset om kunden kommer ind på forsiden eller en underside - mødes kunden af en pop-up, der enten kræver,
    • at forbrugeren køber et abonnement, inden han eller hun går videre ind på siden, eller logger sig ind, hvis han eller hun allerede er medlem, eller
    • at kunden tydeligt bliver oplyst om, at køb på siden kun er for medlemmer, hvad et medlemskab koster, og at kunden aktivt tilkendegiver at have forstået det vilkår.
  • Vi man undgå en pop up skal man tydeligt i umiddelbar forbindelse med enhver pris oplyse, at køb forudsætter et løbende medlemskab, og hvad prisen for det er, når en evt. gratis periode er udløbet. Vil man undgå at anvende en pop-up, er det ikke nok at kalde prisen en ”medlemspris”, og linke til oplysninger om abonnementet eller at anvende en ”mouse-over-funktion.”
  • På varekortet skal det tydeligt i klar tekst oplyses, at køb forudsætter et løbende medlemskab, og hvad prisen for det er, når en evt. gratis periode er udløbet. Anvender man en pop-up ved adgang til siden, vil en angivelse af, at det er en medlemspris, som uddybes ved ”mouse-over” eller i et link, være tilstrækkelig.
  • Hvis man anvender et ikon, hvor det med tal angives, hvor mange produkter der er lagt i kurven, skal abonnementet tælles med som et produkt.
  • I kurven skal abonnementet fremgå tydeligt som et købt produkt med den pris, det koster, når den gratis periode er udløbet.
  • På opsamlingssiden/ordresiden skal abonnementet fremhæves som et købt produkt med den pris, det koster, når den gratis periode er udløbet.
  • Tjek ud: Kunden skal ikke bare acceptere handelsbetingelserne, men også acceptere, at der indgås et løbende abonnement til x kr. /md.
  • På betalingssiden skal forbrugeren give samtykke til, at de efterfølgende månedlige ydelser trækkes.

Quickguiden gælder både for virksomheder, der betinger alt salg af tegning af et abonnement og virksomheder, der sælger uden abonnement, men som også sælger varer til en billigere pris som led i et abonnement.

Forbrugerombudsmandens quickguide

Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse

Del med dit netværk

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.