Ny guide fra Forbrugerombudsmanden om medlemsklubber

Forbrugerombudsmanden giver i en ny quickguide virksomheder praktiske råd om, hvordan de kan markedsføre varer og abonnementer lovligt i såkaldte medlemsklubber, hvor salg af produkter er betinget af, at kunden tegner et abonnement.

Forbrugerombudsmanden modtager flere og flere klager fra forbrugere, der har købt billige produkter på nettet uden at opdage, at de samtidig tegnede et løbende abonnement. Hun har således alene i årets første 4 måneder modtaget 220 klager, hvilket er en kraftig stigning i forhold til de foregående år.

Flere webshops, der sælger deres varer i medlemsklubber, har fået høringsbreve fra Forbrugerombudsmanden, og nogle virksomheder er blevet politianmeldt.

Forbrugerombudsmanden har nu udarbejdet en quickguide, der giver praktiske eksempler – i form af tekster og tegninger - på, hvordan man sikrer, at kunderne bliver opmærksomme på, at betingelse for at købe varerne til fordelagtige priser er, at kunden tegner et løbende abonnement. Følger man Forbrugermandens anvisninger, vil man være sikker på, at virksomhedens markedsføring ikke er vildledende.

Forbrugerombudsmanden foreslår i hovedtræk følgende:

  • Når kunden kommer ind i webshoppen – uanset om kunden kommer ind på forsiden eller en underside - mødes kunden af en pop-up, der enten kræver,
    • at forbrugeren køber et abonnement, inden han eller hun går videre ind på siden, eller logger sig ind, hvis han eller hun allerede er medlem, eller
    • at kunden tydeligt bliver oplyst om, at køb på siden kun er for medlemmer, hvad et medlemskab koster, og at kunden aktivt tilkendegiver at have forstået det vilkår.
  • Vi man undgå en pop up skal man tydeligt i umiddelbar forbindelse med enhver pris oplyse, at køb forudsætter et løbende medlemskab, og hvad prisen for det er, når en evt. gratis periode er udløbet. Vil man undgå at anvende en pop-up, er det ikke nok at kalde prisen en ”medlemspris”, og linke til oplysninger om abonnementet eller at anvende en ”mouse-over-funktion.”
  • På varekortet skal det tydeligt i klar tekst oplyses, at køb forudsætter et løbende medlemskab, og hvad prisen for det er, når en evt. gratis periode er udløbet. Anvender man en pop-up ved adgang til siden, vil en angivelse af, at det er en medlemspris, som uddybes ved ”mouse-over” eller i et link, være tilstrækkelig.
  • Hvis man anvender et ikon, hvor det med tal angives, hvor mange produkter der er lagt i kurven, skal abonnementet tælles med som et produkt.
  • I kurven skal abonnementet fremgå tydeligt som et købt produkt med den pris, det koster, når den gratis periode er udløbet.
  • På opsamlingssiden/ordresiden skal abonnementet fremhæves som et købt produkt med den pris, det koster, når den gratis periode er udløbet.
  • Tjek ud: Kunden skal ikke bare acceptere handelsbetingelserne, men også acceptere, at der indgås et løbende abonnement til x kr. /md.
  • På betalingssiden skal forbrugeren give samtykke til, at de efterfølgende månedlige ydelser trækkes.

Quickguiden gælder både for virksomheder, der betinger alt salg af tegning af et abonnement og virksomheder, der sælger uden abonnement, men som også sælger varer til en billigere pris som led i et abonnement.

Forbrugerombudsmandens quickguide

Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse

Kommentarer

16. apr 2020 Thomas Moberg

Hvis man er ramt af dette (er blevet tilmeldt en medlemsklub og ikke vidste det), hvordan er man så stillet?

17. apr 2020 Tina Nielsen

Hej Thomas Det afhænger af, hvordan siden så ud, da du tilmeldte dig. Måske er der slet ikke indgået en bindende aftale. Måske kan du bruge din fortrydelsesret. Først skal du klage til den erhvervsdrivende. Giver det ikke resultat, må du henvende dig til forbrugerombudsmanden eller evt. Center for Klageløsning.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik