Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil kigge nærmere på digitale platforme

Med ”Center for Digitale Platforme” vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen blandt andet øge fokus på at håndhæve konkurrenceregler for de digitale platforme. FDIH støtter initiativet.

Hvordan påvirker de digitale platforme erhvervslivet og danske virksomheders konkurrenceevne?

Det og meget mere vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med det nye Center for Digitale platforme undersøge.

”De digitale platforme spiller en stadigt større rolle i handlen med varer og tjenesteydelser. Det har stor betydning for konkurrencen, og for os som forbrugere. Derfor opretter vi nu et nyt center, der skal have fokus på håndhævelse af konkurrencereglerne over for digitale platforme og gennem løbende analyser etablere ny viden om platformene,” forklarer Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald.

Det er et arbejde, som FDIH støtter, forklarer Niels Ralund.

”Der er ingen tvivl om, at de digitale platforme allerede har en enorm stor indflydelse på både forbrugere og virksomheder. Og den vil sandsynligvis vokse i fremtiden. Hvis vi skal tage det alvorligt, er det vigtigt, at vi kan diskutere det på et oplyst grundlag. Derfor er vi glade for, at Regeringen har etableret det nye center.”

Niels Ralund har været i kontakt med kontorchef i Center for Digitale Platforme, Michael Christian Høg Riis, for at sikre en god dialog med det nye center.

”Vi vil gerne sikre, at FDIH og vores medlemmer, som jo i den grad bliver påvirket – både positivt og negativt – af platformene, bliver hørt i det her arbejde. Jeg fik heldigvis en rigtig god snak med Michael Christian Høg Riis, og vi ser frem til at bidrage med viden og forslag.”

FDIH vil blandt andet bidrage med viden fra Ecommerce Europe, som vi er en del af.

”De digitale platforme bliver heldigvis i stigende grad diskuteret på europæisk niveau, for det er globale udfordringer, vi står over for. Den viden vil vi gerne være med til at bringe ind i den danske debat,” siger Niels Ralund.

Det nye center en affødt af Disruptionrådets drøftelser om digitale platforme, gode ramme vilkår og fair konkurrenceforhold og åbnede d. 1. maj.

Centeret skal blandt andet

  • håndhæve konkurrenceregler for digitale platforme
  • udarbejde konkurrenceanalyser af digitale platforme
  • gennemføre opsøgende aktiviteter henvendt mod danske virksomheder og andre interessenter
  • være et knudepunkt for styrelsens analyser af big data, machine learning, kunstig intelligens og algoritmer samt brug heraf
  • analysere adfærdsmæssige virkemidler på digitale platforme
  • håndhæve de kommende regler i forordningen om erhvervsbrugeres rettigheder på digitale platforme (P2B-forordningen)

Del med dit netværk

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen