EP-valget skal sikre lige vilkår for europæisk e-handel

Den digitale handel i Europa står ved en afgørende skillevej i forhold til konkurrencevilkår og mulighederne for tage kampen op med de globale konkurrenter. Derfor har valget til Europa-Parlamentet afgørende betydning for e-handlens fremtid, vurderer Ecommerce Europe og FDIH

Det danske folketingsvalg har overtaget medierne, så uanset om man er til Frederiksen, Løkke, Elbæk eller en helt fjerde statsministerskandidat, så vil vælgerne frem til Grundlovsdag blive tæppebombet med analyser, præsentationsrunder og partilederdebatter.

Derimod synes valget den 26. maj til de 12-13 danske pladser i Europa-Parlamentet at være reduceret til korte bemærkninger i skyggen af Folketingsvalget.

”Valget til parlamentet er dog ekstremt vigtigt for den digitale handel. Vi har behov for lige konkurrencevilkår på tværs af medlemsstaterne i EU, og vi har også i stigende grad behov for, at EU fokuserer på udvikling og konkurrencekraft globalt for de europæiske e-handelsvirksomheder. Her kommer det nye parlament til at spille en afgørende rolle, så vores håb er, at vi får et parlament med skarpt fokus på konkurrencekraft globalt og udvikling af digitale løsninger, siger politisk chef Henrik Theil, FDIH.

Europæiske e-handelsvirksomheder skal være konkurrencedygtige på et globalt marked, der er under dybtgående forandring. Konkurrenceevnen afhænger af adgang til ny teknologi, data, kapacitet til at operere effektivt på tværs af grænserne og hurtigt tilpasse sig ændret forbrugeradfærd og stigende innovationshastighed. Her må særregler i EU ikke spænde ben for virksomhederne.

”EU's politikere skal opbygge en stærk politisk vision for digital handel – også i globalt perspektiv. E-handel stopper ikke ved grænsen til Den Europæiske Union, det er et globalt fænomen. EU bør derfor fortsætte med at arbejde hen imod et sæt globale spilleregler for e-handel,” siger Henrik Theil.

Lige konkurrencevilkår er en mærkesag for såvel FDIH som Ecommerce Europe, og vores europæiske organisation har offentliggjort et notat, der udpeger e-handlens 10 vigtigste ønsker til EU’s arbejde i de kommende år.

Læs Ecommerce Europes notat “A level playing field for the Digital Single Market”

Del med dit netværk

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen