Vildledende prismarkedsføring anmeldt til politiet af Forbrugerombudsmanden

Forbrugerombudsmanden anmelder fire virksomheder til politiet for at have foretaget vildledende prismarkedsføring i forbindelse med salg af fyrværkeri.

De fire virksomheder havde benyttet en række udsagn om prisbesparelser i deres markedsføring, som efter Forbrugerombudsmandens opfattelse overtræder markedsføringslovens vildledningsregler.

Virksomhederne havde blandt andet overtrådt reglerne ved at have benyttet følgende besparelsesudsagn:

  • (Urigtig) besparelse i forhold til normalpris
  • Introduktionspris (som efterfølgende ikke blev sat op)
  • Sammenligning med vejledende pris (på trods af produktet ikke blev solgt af andre på markedet)

Benyttes udsagn om besparelse i virksomhedens markedsføring, skal de pågældende varer forudgående have været udbudt til normalprisen i en længere periode.

Virksomhederne havde tidligere markedsført fyrværkeri på en vildledende måde, og havde i denne forbindelse fået indskærpet reglerne af Forbrugerombudsmanden. Da virksomhederne overtrådte reglerne igen, blev de politianmeldt.

Læs Forbrugerombudsmandens nyhed.

Vil du vide mere om prismarkedsføring? Læs mere i denne artikel

Du kan også hente vores guide om prismarkedsføring

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik