E-handelsanalysen: Høj NPS og øget mobilhandel løfter salget på nettet

Dansk e-handel har fået en flot start på året og har kurs mod endnu et rekordår. Det skyldes blandet andet dygtige netbutikker og smartphones, vurderer FDIH.

Da FDIH i januar spurgte forbrugerne, om de forventede at handle mere på nettet i 2019, svarede hver fjerde, at de ville handle mere eller meget mere, mens blot 6 % svarede, at de ville skære lidt ned på forbruget online. Hent E-handelsanalysen for januar 2019

Ifølge FDIH’s E-handelsbarometer, så har forbrugerne i første kvartal levet op til det ”løfte”.

32 % af netbutikkerne siger således, at omsætningen i første kvartal steg mindst 25 % sammenlignet med samme periode sidste år, mens kun 12 % svarer, at omsætningen dalede en smule.

”Allerede nu handler knap hver femte forbruger dagligt eller flere gange om ugen på nettet, så vi kan meget vel være på vej mod endnu et rekordår for dansk e-handel,” siger Niels Ralund, adm. direktør FDIH.

Forbrugernes forventninger til nethandel 2019

Kursen mod endnu et rekordår skyldes ifølge Niels Ralund, at netbutikkerne hele tiden bliver bedre til at give kunderne en god oplevelse.

”Det kan vi også se i vores NPS-måling fra januar, hvor samtlige varekategorier får en god score.”

Netop NPS-målingen viser, at dagligvarebutikkerne er uhyre populære hos forbrugerne. De har altid ligget med en høj tilfredshedsscore, men i den nye analyse er take-away blevet skilt fra de almindelige dagligvarebutikker, og det giver en tårnhøj NPS til dagligvarebutikkerne.

”Vores tidligere analyser viser, usikkerheden om kvaliteten hos forbrugere, der ikke har handlet dagligvarer online, står i skærende kontrast til tilfredsheden hos de kunder, der bruger digitale dagligvarebutikker. Det er første gang, der er den svære, men herefter så elsker kunderne det, og derfor tror jeg også, at dagligvarehandlen og dermed den samlede e-handel vil vokse ganske markant de næste år.”

NPS for netbutikker 2019

Forbrugerne swiper som aldrig før

En del af e-handlens vokseværk skyldes også, at forbrugerne er blevet helt trygge ved at handle og betale via deres smartphones, vurderer Niels Ralund. I januar 2019 blev 13 % af alle betalinger gennemført med en mobilapp - typisk MobilePay.

”Tendensen er helt klar: Der bliver handler meget mere på mobilen og betalt mere via mobilapps, og de, der handler via mobilen, handler oftere.”

Han hæfter sig også ved, at der tilsyneladende sker ændringer i brugen af betalingskort. Dankort og Visa/Dankort er stadig de mest brugte, men de er på et lavere niveau, end vi har set tidligere år. Mastercard-løsninger udgør samlet ca. 20% af kortbetalingerne, og Visakort er vokset markant.

”Det bliver interessant at se, om det blot er en enkelt måned med forskydninger, eller om det er mere permanent.”

Betalingsformer januar 2019

Del med dit netværk

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen