Et kig i krystalkuglen: Sådan tilpasser du din virksomhed til fremtidens forbrugere

Hvordan skal virksomheder forholde sig til fremtidens forbrugere, der bliver mere aktivistiske, mere krævende og mindre tillidsfulde? Det har den internationale bureau-gruppe, Dentsu Aegis Network, et bud på. Du kan blive klogere i denne artikel.

Hvis du arbejder med marketing og forretningsudvikling, så bliver fremtiden kompliceret, udfordrende og spændende. Det var én af flere konklusioner, da Dentsu Aegis Network i samarbejde med FDIH og Dansk Erhverv gav de ca. 150 deltagere til eventet Fingeren på pulsen med Trend19 et kig i krystalkuglen

Eventet tog afsæt i Dentsu Aegis Networks CMO-rapport PULSE19, som på baggrund interviews med 1000 globale CMO (chief marketing officers) og statistik sætter spot på, hvilke muligheder og udfordringer fremtiden byder på, hvis man arbejder med kommunikation, marketing og forretningsudvikling.

Rapporten er kogt ned til otte trends og en mega-trend, som vil påvirke virksomhederne i fremtiden. I nedenstående kan du læse mere om tre af de otte trends. Vil du se nærmere på dem alle, kan du gøre det hos Dentsu.

I 2019 vil vi se flere brands, der aktivt tør at tage ansvar, og som også tør skille vandene med deres kampagner

Aktivisme, relationer og bæredygtighed

De otte trends handler blandt andet om, at fremtidens forbrugere i højere grad vil være aktivistiske, og derfor vil de også forvente, at virksomhederne tør tage stilling og vise ansvar. Det store internationale helikopter-eksempel er Nike, der med deres støtte til og profilering af den til-national-sang-knælende NFL-spiller Colin Kaepernick i høj grad tog stilling. Salling Groups valg med at fjerne cigaretterne et dansk eksempel, som vi vil se flere af i fremtiden, forklarede Anne Rosendahl Andersen fra Dentsu.

”I 2019 vil vi se flere brands, der aktivt tør at tage ansvar, og som også tør skille vandene med deres kampagner. Det kræver et stort kendskab til dine ”brand haters” og ”brand lovers”, og man skal være bevidst om, at man i tiltrækningen af nogle vil være nødsaget til at sige farvel til andre.”

En anden trend gemmer sig under overskriften ”Move transactions or build relationships”, og den er interessant for netbutikker. Ifølge Dentsu foretrækker over halvdelen af de unge at handle på en stor platform eller netbutik, fordi deres service er ekstrem høj – gratis og hurtig levering, stort udvalg og fri fragt.

”Det stiller krav til de mindre netbutikker, som kan være svære at leve op til. Derfor kan man som mindre netbutik vælge at fokusere på, at kunderne også giver udtryk for, at de har en længsel efter personlige og dybe relationer. Det kan skabes gennem unikke oplevelsesuniverser og vedligeholdelse af relationen til kunden,” lød det fra Dentsus oplægsholdere.

To af de otte trends

Grafik: To af de otte trends, som Dentsu Aegis taler om

Den sidste trend, vi fokuserer på i denne artikel, hedder ”Motivate green choices” og handler, som den skarpe læser formentlig har gættet, om bæredygtighed. 8 ud af 10 forbrugere mener, at klimakrisen er et alvorligt problem, og 37 % mener, at de selv har et forbruger-ansvar for at vende udviklingen. Forbrugerne har dog svært ved at gennemskue, hvordan de kan bidrage positivt.

”Forbrugeren 2019 vil ”leve ansvaret”, så vind dine forbrugeres hjerter ved at vise, at du også lever det. Tænk over, hvordan dit brand kan hjælpe forbrugerne med at leve bæredygtigt,” lød det fra Dentsu, der nævnte Adidas, som har lavet af sko af plastic fra verdenshavene, som et godt eksempel.

Vil du være klogere på nutidens forbrugere? FDIH’s analyser står til din tjeneste.  

Del med dit netværk

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen