E-handel: Masser af alternativer til Dankortet

Dankortets mulige udfasning og FDIHs forsvar for at bevare det, har sat gang i en livlig debat om betalingsmidler til e-handel.

Indlægget ”Katastrofe for danske netbutikker, hvis Dankortet forsvinder” har udløst en stribe kommentarer, ikke mindst på direktør Niels Ralunds LinkedIn opslag.

Der er meget delte meninger om, hvilken betydning en mulig udfasning af Dankortet vil få.

På den ene side er der netbutikker, som forventer stigende omkostninger, fordi udgiften til kortgebyrer vil stige, hvis kunder foretrækker at betale med VISA og Mastercard. På den anden side påpeger andre, at Dankortet allerede er på vej ud, simpelthen fordi kunderne foretrækker andre betalingsformer, fx MobilePay, Klarna, Via Bill og mange andre.

”FDIHs fokus er at sikre dansk e-handel de bedste vilkår, og derfor forholder vi os også til butikkernes omkostninger, som vi har gjort her. Dansk e-handel lider i dag under et generelt pris- og omkostningspres, herunder høje fragtpriser, så vi advarer mod udsigten til stigende omkostninger på betalinger på hjemmemarkedet, hvis det største og generelt billigste betalingsmiddel forsvinder,” siger Niels Ralund.

Masser af betalingsløsninger

FDIH har modtaget en del kritiske bemærkninger om, at fokus har været for stort på Dankortet, da der er mange andre betalingsformer.

Magnus Eneskär, Partner Manager på Swedbank, vurderer, at andre kort fx VISA og Mastercard har bedre vilkår for både forbrugere og butikker.

”Jeg har selv et Visa Dankort, men det ville jeg aldrig bruge på nettet”, siger han, og peger på, at kunderne har bedre sikkerhed for tilbagebetaling ved indsigelser, og der følger ofte ekstra forsikringer med kortene.

Butikkerne er efter hans mening også dårligere stillet med Dankort, da bankerne kan trække pengene tilbage, hvis der mangler dækning. Det sker ikke, hvis kunden har betalt med et af de andre kort.

”Er dankort billigere? Måske. Hvis du sælger dyre varer: Ja. Hvis du sælger billige varer: Nej. Prisen beror også meget på hvem du har som indløser, og hvor godt du har forhandlet. Synes du at det er dyrt? Skift indløser!”

Hans synspunkt deles af andre udbydere af betalingsløsninger, der peger på, at omkostningerne ikke kun drejer sig om pris pr. transaktion.  

Der kan være forskel i kvalitet, kundeservice, konverteringsrater, fraud, og alt muligt som giver en god eller dårlig oplevelse for kunden - og for butikken.

For at styre omkostningerne fra betalingerne handler det altså om, at butikkerne vælger de relevante betalingsløsninger og til en ”fornuftig” pris, så man får, hvad man betaler for - forhåbentlig!  

FDIH er snart klar med nye betalingsguides

De fleste betalingsudbydere er i fuld gang med den digitale omstilling, og det kan betyde helt nye løsninger, der ikke baserer sig på betalingskort.

For at give et overblik over betalingsmarkedet udgiver FDIH i januar/februar to betalingsguides, der dels beskriver betalingskortmarkedet, dels hvilke overvejelser netbutikkerne skal gøre sig i valg af betalingsudbyder.

”Trenden peger klart på mere mobil og wallets som fremtidens betalingsinstrumenter, men det er i sidste ende kundernes valg af betalingsmiddel, der afgør, hvilke betalingsløsninger man skal vælge som butik. Med vores guides kan vi forhåbentligt gøre netbutikkerne klogere på, hvilke løsninger de skal vælge," siger Niels Ralund.

Betalingsservicedirektiv II (PSD2) har netop som mål at give adgang for både nuværende og helt nye aktører til at levere nye og innovative betalingsløsninger fx som konto-til-konto overførsler. Med nye betalingsløsninger som ApplePay, SamsungPay og mange andre, bliver det svært at give et præcist bud på fremtidens betalinger – herunder om det bliver med eller uden Dankort.

 

Del med dit netværk

Kommentarer

25. jan 2019 Niels Lyck

Jeg forstår godt at bankerne, her ved Magnus Eneskär fra Swedbank hellere vil have at vi bruger alt andet end Dankort, hvor staten bestemmer hvor meget bankerne må tjene. Som webshopejer er der en tydelig forskel på hvad jeg står tilbage med, alt efter om kunden betaler med Dankort eller fx Master - en forskel, som vi mærkeligt nok ikke har lov til at gøre gennemsigtig ved at føre videre til kunderne - og hvis det overhovedet er muligt at forhandle sig til så store rabatter, at de sidstnævnte gebyrmæssigt kommer på linje med Dankortet (hvilket jeg gerne vi se beviser på), så er det ihvertfald kun de helt store forretninger, der har mulighed for dette. Med hensyn til påstanden om at Visa/Dankort skulle være mere usikkert at bruge på nettet end andre betalingsformer, eller skulle give dårligere vilkår eller service for mig som forbruger ELLER betalingsmodtager, så kan jeg ikke personligt genkende dette, tvært imod, mon det er noget der bakkes op af seriøse tal? Så vil jeg gerne se dem.

25. jan 2019 Magnus Eneskär

Hej Niels. Staten har faktisk også bestemt hvor meget bankerne må tjene på de internationale betalingskort. Det er 0,20 % som går til udstederen af danske debetkort. Det betaler indløseren (f. eks. Swedbank) til kortudstederen. Vi betaler også til Visa/Mastercard, og til Nets. Men det er ikke primært banker som tjener penge på Dankort. Det er Nets, og de er ikke længere ejet af bankerne. Jeg benægter ikke at Dankort mange ganger er billigere, specielt ved store købsbeløb. Men der er også forskel i vilkårene. Du kan f. eks. spørge dem som en gang i tiden købte biletter af Cimber Sterling, umiddelbart inden de gik i konkurs. Dankort har heller ikke nogen kompletterende forsikringer til forbrugeren. Mht. butikken kan du læse i Dankortaftalens generelle vilkår, afsnit 5. Betalingsgaranti at den er max 2.000 kr. Jeg synes at der er plads både til billige budgetløsninger og til dyrere luksusløsninger, men jeg kommer aldrig til at acceptere det monopol Nets besidder i dag.

25. jan 2019 Henrik Theil/FDIH

@Niels Ganske enig i at prisen for Dankort er billigere end de fleste alternativer. @Magnus De ekstra services til kortholder (forsikring mv) betyder også højere gebyrer pr. transaktion - og efter forbuddet mod overvæltning af gebyrerne, bliver det forretningerne, der betaler for kortholders fordele og valg af betalingskort. Urimeligt!! Omvendt er der den fordel, at de internationale kort overtager ansvaret for betalingen i de fleste tilfælde, så de mange chargeback sager (max dækning på 2000 kr. v Dankort) undgår butikkerne, når de tager imod int. betalingskort. Nu bevæger vi os mod en række nye betalingsformer, så det bliver ikke lettere at vælge betalingsløsning fremover for butikkerne. Vi håber bare på at det bliver billigere :-)

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen