Katastrofe for danske netbutikker, hvis Dankortet forsvinder

Hvis Jyske Banks planer om udfasning af Dankortet griber om sig, vil det være en katastrofe for danske netbutikker, når de mange Dankortbetalinger udskiftes med dyre betalinger med udenlandske betalingskort.

FDIH advarer kraftigt mod at udfase Dankortet, der står for mere end 8 ud af 10 betalinger i mange danske netbutikker. De udenlandske kort, der kan erstatte Dankortet, er dyrere for forretningerne, så de øger omkostningerne og vil svække konkurrenceevnen.

”Der går nok et år eller to, før Jyske Banks opsplitning af Visa/Dankortet i separate kort, slår igennem, så der er ikke en umiddelbar effekt. Men følger andre banker efter, og kunderne først mister troen på Dankortet, ja så mister vi et billigt og effektivt dansk betalingsmiddel. Det vil i den grad kunne mærkes i de danske netbutikker, der har fokus på hjemmemarkedet,” siger adm. direktør Niels Ralund, FDIH.

Netbutikker må ikke overvælte kortgebyrer på kunderne, så hvis kunderne skifter til betalingskort med højere gebyrer, så må butikken betale de ekstra udgifter og hæve priserne for at dække den udgift. FDIH har derfor spurgt en håndfuld medlemmer om, hvilken effekt et skift fra Dankort-betalinger til VISA eller MasterCard betalinger vil få for deres butik. 

”En katastrofe for den danske del af vores forretning, fordi det betyder prisstigninger over tid, så det rammer både vores kunder og vores konkurrenceevne,” siger Dennis Drejer, stifter af garnbutikken Rito.dk.

Manglende Dankort hjælper udenlandske netbutikker

De stigende konkurrence på betalingskortmarkedet har nok reduceret forskellen i kortgebyrer de seneste år, men med Nets’ seneste justering af Dankortgebyrerne hører Dankortet fortsat til i den billigste ende, ikke mindst ved større køb, hvor det maksimale gebyr er på 2,50 kr.

Fik du læst: Svindlen med Dankort falder

Hos LakridsbyBulow.dk peger ecommerce director Michael E. Hansen på, at uden Dankortet skal der betales i titusindvis af kroner i ekstra kortgebyrer, hvis der sker et skifte til VISA eller Mastercard. Han vurderer, at det koster næsten fire gange så meget i gebyr pr. gennemsnitsordre på 400 kr. på de internationale kort i forhold til Dankortet.

Hos HandelshusetAulum.dk og Moodings.com mener man nok, at de højere omkostninger vil kunne føles, men man forventer også, at det udløse en skarpere konkurrence på kortgebyrer.

”En udfasning af Dankortet vil kunne føles på priserne, men det vil især være ærgerligt at miste en af de få konkurrencefordele, som danske virksomheder har på hjemmemarkedet i forhold til udenlandske konkurrenter, der ikke kan tage imod Dankort. Konkurrencen fra udlandet er massiv i e-handel, så vi håber, at både kunder og banker holder fast i danskernes foretrukne betalingskort,” siger Niels Ralund.

I FDIH's e-handelsanalyser kan se, hvor stor en del af betalingerne, Dankortet står for.  

 

 

 

Del med dit netværk

Kommentarer

17. jan 2019 Peter Nyrop

Bravo!

17. jan 2019 Kristian

Er der nogle der kan fortælle mig argumenterne bag at det blev forbudt at overføre betalingsgebyrerne til slutkunderne ? Det har jeg stadig ikke forstået og det ville jo netop sikre konkurrence på markedet for betalingskort da det kunne flytte valget af kort

18. jan 2019 Niels Thomsen

Kristian, jeg er formentlig paranoid. Men derfor kan jeg godt have ret. Min teori er, at det her med at kortgebyrerne ikke må faktureres er en tanke, som bankerne har lobbyet overfor politikerne indirekte. Uanset hvilken bortforklaring de gerne vil fortælle. Bankernes end game er at få forbrugerne til at bruge de dyrest mulige kort, så de kan tjene mest muligt. Ved at gebyrerne ikke må betales direkte af brugerne, så vil mange flere tilfældigt vælge VISA eller Mastercard m.v. - fremfor netop Dankort eller andre billigere muligheder, der måtte eksistere. Som en bonus vil dankortet derfor i borgenes øjne ikke længere have den fordel, som det har haft hidtil, og når bankerne derfor myrder dankortet om et par år, så bliver det kun os, der arbejder i brancjen, mens bankerne griner hele vejen til... nå ja gebyrbankboksen, der endnu engang er vokset til 4xstørrelse..

18. jan 2019 Jens Haugaard

Det har nok altid været sådan, men det bliver mere og mere tydeligt, at finanverdenen/bankerne ikke er medspiller med hverken borgere eller virksomheder. Bankerne er en modstander i samfundet: et nødvendigt onde. Politisk set er jeg liberal med hang til Liberal Alliance +/- , men selv med mit livssyn kan jeg snart ikke se anden udvej end heftig regulering af finansverdenen/bankerne. Problemet er bare, at politikerne er store amatører, når man ser det i forhold til dybt professionelle, iskolde aktører i finansverdenen med deres lobbyorganisationer, der forklædes som noget andet. Se bare Finans Danmark , ofte refereret til med det historiske "Finansrådet", der jo ikke kan skelnes fra Finanstilsynet i autoritet og troværdighed set med den almindelige borgers øjne..

18. jan 2019 Kristian

Niels og Jens - Jeg er helt med på jeres meninger og deler netop også den med knaldgode lobbyister. Derfor var jeg lidt nysgerrig efter de "officielle" argumenter. Rasmus Jarlov var hurtigt ude af busken med det Jyske tiltag om split af kort, men måske jeg har sovet lidt da det blev forbudt for detailleddet at opkræve gebyr. Der må da bare have været lidt debat dengang...

28. jan 2019 Morten Petersen

Har tidligere skrevet til EU konkurrence-kommissæren Margrethe vedrørende denne sag, og fik et langt svar fra kontorchefen, som åbenbart troede jeg var Morten Helveg Petersen haha. Han eneste reelle argument var at var loft over gebyrerne ifølge forordningen. Med den nye udvikling med Jyske bank, som jeg forudså i min første e-mail til hende, kunne det jo være tid til at sende dem en ny e-mail Men for at være lidt proaktive; Kunne "vi" indføre en rabat, for dem som bruger Dankort, når man nu ikke må sende gebyret videre til kunde, kan vi sende penge retur til dem som ikke koster os et gebyr!? Man kunne evt tage kontakt de forskellige software udbydere og bede dem om at lave sådan en funktion, quickpay, epay og hvad de ellers hedder? Så man nemt kunne tilføje det til sit side.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen