Gør Alibaba klar til at erobre e-handelsmarkedet i Danmark og Europa?

I 2018 aflivede Alibaba officielt planerne om et storstilet indtog på det danske og europæiske marked, men store investeringer og et mulig opkøb i Zalando puster til rygterne om, at den kinesiske gigant bevæger sig ind på nye jagtmarker.

”I fremtiden vil vi have en forretningsdel i Danmark, som servicerer danske forbrugere. Gennem Alibaba skal de kunne købe frisk frugt fra Californien, bøffer fra Argentina og bananer fra Filippinerne.”

Optimismen var til at føle hos bestyrelsesformand i Alibaba, Joseph Tsai, da han tidligt i 2018 proklamerede, at den gigantiske kinesiske e-handelsplatform snart ville erobre e-handelsmarkedet i Danmark og resten af EU.

I oktober 2018 fik piben dog en anden lyd, da Alibabas nordiske chef, David Lloyd, meddelte, at Alibaba alligevel ikke satsede på Danmark og EU.

”Vi kommer ikke til at fokusere på de danske forbrugere på nuværende tidspunkt. Vi er nødt til at koncentrere os om vores hjemmemarked, hvor middelklassen vokser, og hvor der er hundrede millioner mennesker (...) Det her handler om prioritering. Og vi fokuserer på Kina og resten af Asien nu. Det betyder ikke, at vi ikke vil kigge på Europa i fremtiden. Men for at sige det ligeud: Der bor godt fem millioner mennesker i Danmark, mens der i Kina og resten af Asien er helt andre tal.”

Verdens største netbutik vendte altså blikket væk fra Danmark og EU.

Eller hvad?

Nye byggerier og muligt opkøb spøger

Et par hændelser har givet ny næring til spekulationerne om, at kineserne alligevel ikke har droppet planerne om et europæisk indtog. Tværtimod.

Sidst i 2018 offentliggjorde Alibaba en investering på 75 mio. euro i et nyt logistikcenter i belgiske Liège. Det store og topmoderne center er en del af Alibaba-stifter Jack Mas store vision, Electronic World Trade Platform, som skal sikre mere handel på tværs af grænserne. Logistikcenteret i Liège skal ifølge Alibaba selv i første omgang hjælpe belgiske og europæiske virksomheder med at sælge produkter til det voksende kinesiske marked, men det enorme center kan selvfølgelig også modtage Alibabas varer fra Kina, og det får flere til at vurdere, at Alibaba igen kigger mod Europa. Rygterne bliver ikke mindre af, at Alibaba tilsyneladende vil bygge et tilsvarende center i Bulgarien.  

Jeg forventer, at Alibaba snart vil investere i selskaber i Europa. Zalando er en "takeover"-kandidat.

Marcel Muench

Se mere om Alibaba

Også i Danmark er der spor af Alibaba. Den dansk-kinesiske virksomhed Air Store er ved at bygge et lager i København, som også skal håndtere pakker fra Alibaba. Det forklarer Wen Jia, adm. direktør i Air Store. 

”Vores lager skal stå færdig i oktober 2019, og vi kommer til at håndtere pakker fra Alibaba og andre platforme. Pakkerne skal gå til Danmark, Tyskland og de andre nordiske lande.”

En andet interessant rygte går på, at Alibaba vil købe sig ind i den tyske gigant Zalando. Rygtet opstod i begyndelsen af 2019.

”Jeg forventer, at Alibaba snart vil investere i selskaber i Europa. Zalando er en "takeover"-kandidat. Selskabet er ikke kun interessant på grund af sin adgang til 25 mio. brugere. I øjeblikket er Zalando også relativt billig på aktiemarkedet,” vurderer Marcel Muench, medstifter af selskabet Dongxii, der specialiserer sig i handel mellem Tyskland og USA.

Investeringen vil ifølge Niels Ralund fra FDIH give mening for Alibaba, hvis de trods egne udsagn vil rykke ind på det europæiske marked.

”Med en stor investering i Zalando får Alibaba med et snuptag også adgang til en kæmpemæssig forbrugerdatabase, som er ekstrem værdifuld, hvis man vil videre ind på det europæiske marked. Jeg tror, at det er det, som er det mest interessante for Alibaba.”

Selv om en stor investering i Zalando giver mening for Alibaba, så tror Niels Ralund ikke, at Alibaba vil rykke ind i Europa lige nu.

”Jeg tror, at Alibaba i første omgang vælger andre markeder, som i deres øjne er mere vigtige og attraktive. Spørgsmålet er også, om Alibabas nuværende udtryk passer til den typiske danske og europæiske forbruger?”

Wen Jia fra Air Store mener heller ikke, at Alibaba vil gå ind på det danske marked med fuld fart i øjeblikket, men det betyder ikke, at der ikke er planer om det at blive en spiller på markedet.

”Det nordiske marked er endnu ikke blevet anset som et hovedmarked for nogle af de store kinesiske platforme, men som jeg forstår det, så er flere i gang med at lave research på det.”

Kung Fu skal bane vejen for europæisk indtog

Christina Boutrup er erhvervsjournalist og forfatter med speciale i Kina og kinesiske virksomheder, og hun har blandt andet skrevet bøgerne Den store tech-revolution - sådan former Kina vores fremtid og Den røde løber – Kinas fremmarch i Europa.

Men man skal ikke tro, at Alibaba ikke samtidig bruger de europæiske aktiviteter til at blive klogere på markedet, så man er klar til at rykke ind på et tidspunkt. Det er klassisk Kung Fu.”

- Christina Boutrup

Hun er enig med Niels Ralund i, at en dansk version af Alibaba eller TaoBao ikke er lige om hjørnet, men hun understreger, at man skal tage David Lloyds ord om, at Alibaba ikke foreløbig vil bevæge sig ind på det europæiske marked, med et ganske stort gran salt.

”Man skal slet ikke være i tvivl. Alibaba har selvfølgelig ambitioner om at indtage så mange markeder som muligt udenfor Kina. Lige nu kæmper man med næb og klør mod Amazon i Indien og Sydøstasien, men man har bestemt også planer for det danske og europæiske marked, som jo er attraktivt på grund af størrelsen og de mange købestærke kunder.”

Hun vurderer, at Lloyds udmelding er en del af Alibabas Kung Fu-strategi, der blandt andet handler om at distrahere sin modstander.

”Det giver god mening for Alibaba at sige, at vi er i Europa for at hjælpe europæiske virksomheder ind i Kina og for at hjælpe de kinesiske turister i EU med eksempelvis Alipay, for det kan få konkurrenterne til at kigge den anden vej. Men man skal ikke tro, at Alibaba ikke samtidig bruger de europæiske aktiviteter til at blive klogere på markedet, så man er klar til at rykke ind på et tidspunkt. Det er klassisk Kung Fu.”

Alibaba er meget bevist om, at man ikke skal fremstå som den store stygge ulv, der kommer og overtager det hele. Derfor ville det give god mening at købe en betydelig aktiepost i Zalando.

- Christina Boutrup

Den mulige investering i Zalando skal ses med samme taktiske briller, mener Kina-kenderen. En del af Kung Fu-filosofien er nemlig også, at man lærer af de bedste, og derfor giver det mening sikre sig Zalandos viden om forbrugerne og det nye marked. Alibaba har i modsætning til Amazon ikke for vane at opkøbe hele virksomheder, men køber typisk en andel.

”Alibaba er meget bevist om, at man ikke skal fremstå som den store stygge ulv, der kommer og overtager det hele. Derfor ville det give god mening at købe en betydelig aktiepost i Zalando. Først vil man lære af Zalando, og så vil man begynde at præge virksomheden, for man skal virkelig heller ikke underkende, at de kinesiske virksomheder er utrolig langt fremme på mange områder, og når de køber sig ind i europæiske virksomheder, vil de også tilføre dem stor viden og teknologisk ekspertise.”

Det tilslutter Wen Jia sig.

”Jeg vurderer, at en stor del af deres planer handler om at involvere partnere som os, når rykker ind på markedet.”

Ifølge Christina Boutrup er det ekstremt interessant at følge Alibabas strategi, fordi den adskiller sig markant fra Amazon, der oftere overtager virksomheder fremfor at købe dele af dem. Det bliver beskrevet i denne analyse.

Forskellen på Alibaba og Amazons strategi

Alibaba skal med netbutikkernes strategi

Selv om Alibaba efter eksperternes vurdering ikke rykker ind med en dansk eller europæisk hjemmeside inden for de næste år, så har de aktuelle planer om at bevæge ind på markedet, og derfor er det vigtigt at begynde at tage Alibaba og andre kinesiske virksomheder med i sin strategi. Præcis som mange efterhånden er begyndt at gøre med Amazon, forklarer Christina Boutrup.

”Det er vigtigt, at man ikke begår den fejl af have en blind Kina-vinkel og kun fokusere på Amazon af de store. Alibaba er verdens største e-handelsvirksomhed, og derfor bør danske virksomheder allerede nu afsøge mulighederne og udfordringerne, og så skal man være klar, når de kommer til Europa – for de kommer på et tidspunkt, og de kommer med voldsom styrke.”

Det er bedre at være på forkant end at blive taget på sengen af en så stor Kung Fu-ekspert.

- Niels Ralund

Den holdning deler Niels Ralund.

”Der bliver med god grund talt rigtig meget om Amazon, men jeg er helt enig med Christina i, at man absolut ikke må glemme Alibaba og de andre kinesiske virksomheder. Det er bedre at være på forkant end at blive taget på sengen af en så stor Kung Fu-ekspert.”

Del med dit netværk

Kommentarer

21. jan 2019 Michael Jensen

Sikke en gang sludder for en sladder. Stop nu al jeres skræmmebillede af både Amazon og Alibaba. I beriger ikke ehandlerne med disse sladder nyheder. I er en brancheorganisation og ikke Ekstra Bladets sidekick. Bliv voksen og bring os facts. Tak.

22. jan 2019 Søren FDIH

Hej Michael Intentionen er absolut ikke at lave et skræmmebillede af hverken Amazon eller Alibaba. Intentionen er at gøre nogle klogere på, om Alibaba trods udmelding er på vei til DK/EU. Derfor har vi spurgt nogle forskellige mennesker, der har viden om det. Det, mener vi, er relevant for nogle af vores medlemmer. Mvh. Søren

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen