FDIH E-handelsanalyse: Google er den primære vej til køb på nettet

Et flertal af forbrugerne begynder på Google, når de skal købe produkter på nettet, men det kan ændre sig i fremtiden. De unge springer nemlig i stigende grad søgegiganten over og hopper direkte til deres favoritbutik på nettet, det viser FDIH E-handelsanalyse.

Hent hele analysen, der også gør dig klogere på forventninger til forbruget i 2019.

Hvad gør forbrugerne, når de skal købe et par nye Levi’s eller den nye stol til terrassen på nettet?

Knap 4 ud af 10 (38 %) åbner Google, Pricerunner eller en lignende side og begynder at søge efter varerne. Næsten ligeså mange (35%) bruger dog ikke tid på at google eller pricerunne og klikker i stedet direkte ind på deres favoritbutik.

Tallene siger ifølge Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, en del om de danske forbrugeres loyalitet.

Vi ved fra andre undersøgelser, at forbrugerne er ganske loyale. Hvis de først har fået en god oplevelse i en butik, så vil mange af dem slet ikke bruge tid på at søge andre steder, næste gang de skal købe en tilsvarende vare. Det understreger, hvor vigtig den gode kundeoplevelse er, for der er gode penge at spare, hvis du kan fastholde dine kunder og ikke skal bruge ressourcer på at få dem ind via Google hver gang.”

Vejen til køb på nettet

”Når det er sagt, er det vigtigt at understrege, at Google og andre lignende sider selvfølgelig stadig betyder meget – især når kunden skal købe en vare, som de ikke før har købt i en netbutik.”

De unge fravælger Google

Det er især de unge, der hopper Google- og Pricerunner-leddet over. Over halvdelen af de unge går direkte ind på favoritbutikken, 22 % foretrækker at google først og 10 % begynder et køb via sociale medier.

”Hvis din målgruppe er unge mennesker, så er analysen ekstra interessant. Dels viser den, at de unge vælger Google fra, men den viser også, at de bruger de sociale medier som ”købsstation” meget mere end resten af befolkningen. Vi ved også, at de sociale medier er en stor inspirationskilde og faktisk betyder næsten lige så meget som omgangskredsen, når der skal findes nye varer, så det er værd at overveje, når man laver marketingbudgettet.” siger Niels Ralund.

Google lancerede i slutningen af 2018 sin første europæiske markedsplads, hvor forbrugerne kan købe netbutikkernes produkter direkte på Google. Det kan ses som en reaktion på, at Amazon i USA slået Google af pinden som den mest populære side, når forbrugeren skal finde nye produkter.

”Jeg tror, at den franske manøvre skal ses som en del af Googles overvejelser om, hvordan de skal håndtere, at en god del amerikanske forbrugere og en del af de unge forbrugere tilsyneladende vælger dem fra og går direkte til netbutikken.”

Varen testes ikke i den fysiske butik først

En af de store og sejlivede myter om e-handel er, at forbrugerne starter med at prøve en vare i den fysiske butik, men ender med at købe varen billigere på nettet. FDIHs E-handelsanalyse viser dog, at blot otte procent af forbrugerne benytter sig af denne manøvre. Med andre ord: et netkøb begynder og slutter på nettet.

”Det er en rigtig vigtig pointe. De fysiske butikker er altså ikke bare gratis udstillingsvinduer for netbutikkerne, der snupper alle købene,” slutter Niels Ralund. 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.