Detailbutikkerne skal i gang med nethandel - nu

En bekymrende analyse fra FSR danske revisorer konkluderer, at de fysiske detailbutikker er under voldsomt pres. Det understreger, at e-handel død og pine skal inkluderes i virksomhedernes strategi, mener FDIH.

Det går godt i dansk økonomi, som siden finanskrisen har nydt godt af optimisme og fremgang. Alligevel døjer flere detail- og engrosvirksomheder med skrantende økonomi og røde tal.

En ny analyse fra FSR dansk Revisorer viser, at mere end hver tredje virksomhed kører med underskud, og mere end hver femte virksomhed er så hårdt presset, at de både kører med underskud og en angrebet egenkapital – det vil sige, at de ikke har et økonomisk immunforsvar at stå imod med. Analysens resultater kommer bag på Tom Vile, som er erhvervspolitisk chef i FSR danske revisorer. Det forklarer han til Finans.dk

”Det overrasker mig, at detailhandlen og engrosfirmaerne helt tilbage omkring 2013 slipper det øvrige erhvervsliv og ikke i samme grad forbedrer økonomien.”

Analysens resultater bliver understøttet af en anden analyse fra Danske Bank, som viser, at væksten i salget og overskuddet hos de 300 største danske detailhandelsbutikker er faldende.

Er e-handel bødlen eller en ven i nøden?

Mens de fysiske butikker er pressede, så buldrer væksten på nettet frem. 2018 tegner ifølge FDIH’s beregninger til at blive endnu et rekordår, og i FDIH’s seneste analyse svarede godt hver tredje forbruger, at de ville handle mere på nettet i fremtiden.

Det er tal som disse, der får nogle til at give den stigende e-handel skylden for den skrantende økonomi i de fysiske butikker. Det er dog en (for) forsimplet forklaring, som hverken hjælper de fysiske butikker eller netbutikkerne, mener Niels Ralund fra FDIH.

Det giver ikke flere kunder i de fysiske butikker at pege fingre af nethandlen, men det giver netbutikkerne et ufortjent ry som butiksdræbere. Det gavner ingen.”

- Niels Ralund, FDIH

”Der er ikke taget en eller anden master-beslutning om, at kunderne fra den ene dag til den anden skal handle på nettet. Derfor har butikkerne selv et ansvar for at forholde sig til, at deres virkelighed er i forandring – og har været det i et godt stykke tid. Det giver ikke flere kunder i de fysiske butikker at pege fingre af nethandlen, men det giver netbutikkerne et ufortjent ry som butiksdræbere. Det gavner ingen.”

Ifølge FDIH-direktøren kan de fysiske butikker med fordel kopiere mange af netbutikkerne, som er gode til at tilpasse sig kundernes ønsker og sammensmelte den fysiske og digitale handel.

”Der er netbutikker, der åbner fysiske butikker, fordi mange forbrugere har en trang til at socialisere og være sammen med ligesindede – f.eks. omkring specialbutikker med droner eller andre specielle produkter. Det indebærer ikke nødvendigvis, at den fysiske butik giver overskud, men det kan løfte den samlede forretning og give et stærkere bånd til forbrugerne.”

Det kan den esbjergensiske netbutik Nicehair skrive under på. Netbutikken åbnede i 2015 en fysisk butik, og selv om det kostede noget kapital at komme i gang, har de ikke fortrudt.

”Vi var lidt nervøse for, at det ville gå udover vores digitale salg, men den bekymring blev gjort til skamme. Vi sælger meget i den fysiske butik, hvor kunderne kan få en snak med personalet og få svar på deres spørgsmål, og det hjælper os også online, fordi kunderne får endnu mere tiltro til os og vores produkter. Det er win-win, og samtidig er det jo bare fedt, at vi også bidrager til liv i gågaden,” forklarer Tonny Bruun fra Nicehair.

Vi sælger meget i den fysiske butik, hvor kunderne kan få en snak med personalet og få svar på deres spørgsmål, og det hjælper os også online, fordi kunderne får endnu mere tiltro til os og vores produkter.

- Tonny Bruun, Nicehair

Udnyt væksten på nettet

Niels Ralund opfordrer de fysiske butikker til at nærlæse analysen fra FSR danske revisorer og den kommende årsrapport fra FDIH, når de skal lægge den kommende strategi.

”Det er ret entydigt, at væksten sker på nettet, og derfor bør man som ansvarlig virksomhed kigge på, hvordan man kan få del i den vækst. Det betyder ikke, at man skal opgive sin plads på strøget, men man skal sørge for, at kunderne også kan finde virksomheden på nettet, og så skal man lære af de virksomheder, der ikke ser sig som enten fysiske eller digitale. Der er heldigvis mange gode eksempler.”

FDIH’s direktør erkender, at fremtiden vil byde på flere butikslukninger, som vi senest har set med Top Toy.

”Analysen fra FSR er dyster læsning, og presset bliver ikke mindre, når giganter som Amazon kaster sig over Danmark. Der vil helt sikkert være nogle, der ikke overlever. Derfor er det bydende nødvendigt, at virksomhederne – både dem på nettet og på strøget – tager situationen alvorligt og arbejder knaldhårdt for at skabe de bedste overlevelsesbetingelser.”

Del med dit netværk

Kommentarer

3. feb 2019 Mikael

Naturligvis kan nethandel hverken bebrejdes eller anklages for udviklingen i de økonomiske resultater i de fysiske butikker! Ansvaret for udviklingen liggger entydigt hos de fysiske butikker og kæderne selv! Men det er klart at den øget og anderledes konkurrence situation er en del af forklaringen, som de fysiske butikker må løse f.eks ved nye butikskoncepter eller omnichannelløsninger. Det paradoksale er vel ( udover revisorens manglende forhåndsindsigt/overraskelse ) at de generelle økonomiske resultater ( og ikke målt på omsætningsudvikling og volumen) men på udvikling i bundlinie, forretning af egenkapital og soliditet hos ingen af parterne (vel heller ikke nethandlerne) i distributionen til forbrugerne er attraktiv eller langsigtet holdbar. Naturligvis findes alle steder undtagelser, men den generelle trend!? Eller kan FDIH tilbagevise det ved tilsvarende analyser som revisorernes?

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen