Britiske netbutikker oplevede laveste vækst siden 2011 – vil det samme ske i Danmark?

Netbutikkerne i England blev i november ramt af en sløj Black Friday og en iøjnefaldende lav vækst. Opbremsningen kan også brede sig til danske netbutikker, men det bliver ikke i den nærmeste fremtid, vurderer FDIH.

Det vakte opsigt, da modegiganten Asos i december 2018 meddelte, at de på grund af et skuffende november-salg skruede markant ned for forventningerne til det samlede resultat i 2018. Nu viser tal fra IMRG Capgemini e-Retail Sales Index, at Asos’ skuffende november ikke var et enestående tilfælde i England. Salget i november 2018 voksede med 8,1 % ift. 2017, og selvom det lyder flot, er det faktisk den laveste november-vækst for britiske netbutikker siden 2011.

Den lavere vækst blev krydret med en sløj Black Friday, forklarer Andy Mulcahy fra IMRG.

”Der blev handlet flere ting hele måneden, men gennemsnitsprisen pr. kurv faldt også, så de mange tilbud i forbindelse med Black Friday har påvirket omsætningen for hele måneden.”

Vil den danske vækst sænke farten?

Den britiske udvikling bliver fulgt med opmærksomhed af Niels Ralund, adm. direktør i FDIH. Tallene er nemlig interessante for danske netbutikker – også selvom de kun dækker en måned og kan være påvirket af Brexit.

”Danske og engelske forbrugere minder en del om hinanden, og begge e-handelsmarkeder har i mange år haft en rigtig, rigtig flot vækst. Jeg tror, at det vil fortsætte i flere år. Det er klart, at jo større e-handlen bliver, jo sværere bliver det også at tage de helt store vækstspring. Det er det, vi nu ser i England.”

Droppet i den engelske e-handelsvækst får ikke Niels Ralund til at bekymre sig på den danske branches vegne.

”I FDIH forventer vi, at den danske e-handelsvækst i 2018 vil være på 12-15 %, og jeg ser endnu ingen skyer på e-handelshimlen. Jeg tror dog, at vi om nogle år vil se, at væksten i onlineforbruget vil finde et leje på omkring de 10 % -  hvilket jo stadig er en rigtig fin vækst.”

Meget afhænger ifølge Niels Ralund af, om nogle af de kategorier, der endnu ikke har slået igennem på nettet, får fat.

”Den helt store joker er dagligvarer. Hvis forbrugerne for alvor kaster kærligheden på de digitale dagligvareløsninger -  og det er er de så småt på vej til -  så vil det selvfølgelig styrke den generelle vækst, mens det omvendte vil ske, hvis det digitale dagligvaresalg mod forventning skulle miste pusten.”

Del med dit netværk

Kommentarer

3. jan 2019 Lis Brink

Er der nogen viden om, hvorvidt der i analysen sondres i nationale hhv internationale køb? Faldet kan skyldes flere ting fx at EU borgere er pikerede over Brexit, og derfor fravælger engelske webshops; at englænderne er usikre ift fremtidig økonomi og derfor dæmper forbruget; at kursen på pund er lav kan påvirke indkøbere i detailhandlen til lavere produktdiversitet, som medfører en oplevet lavere attraktivitet hos kunderne...

4. jan 2019 Henrik/FDIH

@Lis Brink - Tak for kommentaren. Analyserne, der ligger til grund for omtalen, nævner ikke de forhold, som du omtaler, bortset fra usikkerheden hos de engelske forbrugere om fremtiden. Udenlandske forbrugere har til gengæld nydt godt af pundets lave kurs, og de deraf følgende lavere priser i Storbritannien. Det har været en fordel for britiske netbutikker. Derimod peger flere, bl.a. ASOS, på en konkurrencesituation, der udløser alt for mange, og alt for billige tilbud både før og under Black Friday. Selv om der er flere handler, så falder "indkøbskurven" i værdi, og dermed falder butikkernes indtjening markant. Endelig er der også røster fremme om, at Black Friday udvander sig selv med alt for mange tilbud over for lang tid, hvilket trætter kunderne, der ikke kan se forskel på sædvanlige tilbud og BF tilbud. Grundlæggende er der dog fortsat vækst i e-handlen, selv vækstkurven flader ud.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.