E-handelsanalyse: Udvalg og bekvemmelighed slår prisen på nettet

Muligheden for at vælge flere varer og spare tid betyder mere end muligheden for at spare penge for forbrugerne på nettet. Det er godt for danske netbutikker, som har nemmere ved at konkurrere på service og udvalg.

Hvis du skal klare dig i den benhårde konkurrence på nettet, så skal du død og pine være billigere end din konkurrent – inklusiv den fysiske butik –  ikke sandt?

Ja og nej. Det kommer an på, hvad du sælger.

Hvis du sælger dagligvarer online, er muligheden for at få leveret til døren og spare tid de vigtigste argumenter for kunden. Muligheden for at spare penge er den primære årsag for forbrugere, der køber tøj, kosmetik og personlig pleje på nettet.

FDIH’s E-handelsanalyse 2018 viser, at den generelle udvikling er, at prisens betydning falder, mens betydningen af udvalg og bekvemmelighed stiger.

De primære årsager til at handle online

Det overrasker ikke Bent Greve, professor på Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på RUC. Det er nemlig udtryk for, at forbrugerne i stigende grad er villige til at betale ekstra for nogle services, der gør dagligdagen nemmere.

”Eksempelvis kan en børnefamilie med en travl hverdag have svært ved at nå det hele, og derfor er flere villige til at betale lidt ekstra for at slippe for turen ned i det lokale supermarked, så man kan bruge mere tid på de ting, man faktisk har lyst til.”

Det samme gør sig gældende for de ældre forbrugere, som kan have svært ved at bære dagligvarerne frem og tilbage.

”Hvis økonomien er til det, så er det en rigtig fin mulighed for de ældre.”

Årsager fordelt på varekategorier

Lavere pris i udlandet lokker stadig

Tallene viser også en sammenhæng mellem prisens betydning og andelen af udlandskøb. Flere af de kategorier, hvor prisen er den primære årsag til at handle online, ligger højt på listen over, hvor stor en andel af salget, der sker i udlandet. Et godt eksempel er kategorien tøj og sko, hvor prisen er den vigtigste faktor, og halvdelen (49 %) af købene sker i udlandet. Det samme gør sig gældende for kategorien auto- både- og cykeludstyr.

”Hvis man går efter den lavest mulige pris, er det naturligt for forbrugerne at kigge mod udenlandske netbutikker, fordi de vurderer, at de kan få en skarpere pris end herhjemme,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Mulighed for at spare penge er den primære grund til at handle i udlandet. 23 % af forbrugerne, der har handlet i en udenlandsk netbutik, gjorde det, fordi de sparede penge.

God udvikling for danske netbutikker

Ifølge Niels Ralund er det positivt for de danske netbutikker, at forbrugerne i stigende grad vægter udvalg og bekvemmelighed højere end pris.

”Vi ved, at danske netbutikker ofte har svært ved at konkurrere imod udenlandske netbutikker på prisen, fordi omkostningerne er større i Danmark. Til gengæld har vi nemmere ved at konkurrere på udvalg og levere super kundeservice og hurtig udbringning, så det er umiddelbart en fordel for de danske virksomheder, at danske forbrugere tillægger prisen mindre og mindre betydning.” 

Del med dit netværk

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.