Niels Ralund: Drop skræmmekampagnen mod netbutikkerne – og styrk dansk handel

Ønsker vi i fremtiden et blomstrende dansk handelsliv, så skal vi droppe skræmmekampagnerne mod netbutikkerne og i stedet finde fælles løsninger, skriver Niels Ralund i denne blog.

Skal nethandel ødelægge byerne?

Sådan spørger detailhandelsrådgiveren Bruno Christensen i et debatindlæg i Dansk Handelsblad, hvor han opfordrer til ”… forene os i kampen mod at lade nethandlen ødelægge detailhandlen – og vores byer”.

Det er desværre ikke første gang, at jeg hører udsagn som dem, Bruno Christensen kommer med.

Viborg kommune har eksempelvis lanceret lygtepæls-kampagner, der opfordrede kunderne til at støtte de lokale butikker frem for netbutikkerne.

Som adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel repræsenterer jeg danske netbutikker, der hver dag knokler for at drive en forretning, der bidrager til det danske samfund. Men jeg ser også mig selv som repræsentant for dansk handel generelt, da mange af vores medlemmer også har fysiske butikker. Derfor bliver jeg både ophidset og bekymret, når jeg møder disse skræmmekampagner.

Er næste skridt at bremse Google og Microsoft for at styrke postvæsenet? 

Skræmmekampagnerne er nemlig med til at skade dansk handel - både den på strøget og den på nettet.

Sandheden er, at kunderne har besluttet sig - de handler der, hvor det er mest bekvemt for dem. Nogle gange er det på nettet, andre gange er det i den fysiske butik. Det ved butikkerne i Viborg, og det ved Bruno Christensen. Men i stedet for at udnytte den viden, fremstiller de netbutikkerne som fjender og forsøger at skubbe kunderne tilbage til en handelsmåde, der ikke giver mening for dem.

Er næste skridt at bremse Google og Microsoft for at styrke postvæsenet? Eller køre kampagner mod Netto og Fakta for at få flere små kolonialbutikker?

Men jeg anerkender ikke fremstillingen af netbutikkerne som en flok glubske ”by-ødelæggere”

Forhåbentligt ikke, for det er ikke vejen frem. Lad os i stedet forholde os til virkeligheden.

Jeg anerkender, at nogle fysiske butikker må lukke. Men jeg anerkender ikke fremstillingen af netbutikkerne som en flok glubske ”by-ødelæggere”, der med umættelig appetit sluger den ene fysiske butik og handelsby efter den anden.

Fremstillingen er passende, hvis man vil lave en skræmmekampagne, men den stemmer ikke overens med virkeligheden.

Analyser viser, at mange kunder stadig foretrækker de fysiske butikker, og at der er flere kunder, der søger efter varer på nettet, end kunder der køber på nettet. Hvis de fysiske butikker vil have fat i kunderne, bør de bruge ressourcer på at være synlige på nettet fremfor i lygtepælene – og satse endnu mere på god service og kundeoplevelser, der giver kunderne en grund til at handle i den fysiske butik.

Butikker og handelstadsforeninger kan også med fordel kigge mod den tyske by Wuppertal. Byen har skabt en digital platform for fysiske, lokale butikker, og de har givet butikkerne undervisning i digitale forretningsformer. Det har givet de digitale kunder nemmere adgang til de lokale, fysiske butikker, og butikkerne adgang til kunderne, der ellers ville handle i Amazon eller Zalando. Både butikker og kunder er glade for løsningen, som er kopieret af flere andre byer.

Hvis vi vælger at bruge tid og kræfter på at bekæmpe de danske netbutikker, risikerer vi, at kunderne i endnu højere grad kigger mod udenlandske giganter som Amazon og Alibaba, der for alvor kan ændre det danske handelsliv. 

Kommentarer

8. feb 2019 Sine Mejnertz

Er fuldstændig enig i at skræmme kampagnerne er unuanceret. Vi kan mærke at vores nethandel og fysiske butik hjælper hinanden og modarbejder bestemt ikke hinanden. Vi har stor success begge steder. Jeg oplever, at de fysiske butikker, som har nethandel, har bedre kundeservice i de fysiske butikker end de fysiske butikker, der ingen nethandel har. Vi skal ikke være angste for forandring, men tage kampen op og tilpasse os.

8. feb 2019 Søren FDIH

Hej Sine Super at høre, og det støtter vores pointe: Udnyt mulighederne begge steder fremfor at bekæmpe den ene. Mvh. Søren / FDIH

8. feb 2019 Alice Monberg

Meget enig. Det er måske på tide, at de fysiske butikker genopfinder deres lokale rolle fremfor at pege fingre af netbutikkerne. Mvh. Alice Monberg

8. feb 2019 Kathrine Svendsen

Jeg er meget enig. Må jeg slå et slag for podcast agendaen i 2019 på https://webshoppodcast.dk - På Webshop Podcast kommer 2019 til at handle om: Hvordan du får folk til at besøge din webshop og hvordan du skaber vækst - med særlig fokus på de fysiske butikker, som mangler synergi på tværs af den online tilstedeværelse og den fysiske butik. - Kathrine

10. feb 2019 Martin Jagd Graeser

Meget fin artikel, og som de fleste medlemmer her, er jeg da også meget enig med Niels - nettet kan vi give skyld for meget, men det her er nok lige at stramme den. Jeg tænker, at det her er oplagt at få fat i Bruno Christensen og høre, om han ikke kommer forbi FDIH til et morgenarrangement, hvor han kan uddybe sin påstand. Bruno Christensen er jo ikke en Hr. hvem-som-helst. Han har stor indsigt i dansk detail og en viden, der ligger ud over de flestes. Derfor ville en samtale mellem Niels og Bruno være super interessant. For hvordan får vi det fysiske og digitale til at spille mere/bedre sammen. Det er jo en udfodring for de fleste i disse år. Dbh.

11. feb 2019 Søren FDIH

Hej Martin Tak for din kommentar. Vi er i dialog med Bruno, for det er en interessant diskussion. Måske det bliver fulgt op af en morgendebat eller andet. Tak for forslaget:) Mvh. Søren / FDIH

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen