Øget konkurrence på betalingsmarkedet: Klarna går ”all in” på dansk e-handel

Klarna tilbyder nu deres komplette løsning til danske e-handlere, og det kan øge konkurrencen på et betalingsmarked, der er under forandring, mener FDIH.

Klarna håndterer knap halvdelen af alle betalinger på det svenske e-handelsmarked, og nu er tiden kommet til for alvor at gå ind på det danske marked med den fulde Klarna Checkout-løsning, der både kan håndtere kort- faktura- og opdelte-betalinger. Det forklarer Madeléne Kraemer, Senior Commercial Manager i Klarna.

”Vi har i flere år tilbudt dele af vores services til danske e-handlere, og nu var efterspørgslen på den fulde løsning blevet så stor, at vi har valgt at tilbyde vores KCO-løsning til de danske netbutikker.”

Det har tidligere været muligt for Klarnas danske kunder at tilbyde kort- faktura- og opdelte-betalinger, men det har krævet separate betalingsløsninger. Det ændres nu, siger Madeléne Kraemer.

”KCO-løsningen betyder, at det er slut med særskilte betalingsløsninger og dobbeltintegration, og det vil gøre oplevelsen bedre for både butikker og kunder.”

Klarna har allerede aftaler med flere danske netbutikker og forventer, at der kommer flere til.

”I første omgang har vi lyttet til efterspørgslen efter den fulde løsning, og så må vi se, hvordan det udvikler sig.”

Klarna er ikke hvem som helst. De er kæmpe store i Sverige, og de er også inde på rigtig mange andre markeder rundt om i verden, så det er interessant, at de nu går ”all in” i Danmark.

Træder ind på et marked i opbrud

FDIH følger Klarnas fulde indtræden med nysgerrighed. Det er nemlig endnu et nyt og spændende tiltag, forklarer FDIH’s betalingsekspert, Henrik Theil.

”Klarna er ikke hvem som helst. De er kæmpe store i Sverige, og de er også inde på rigtig mange andre markeder rundt om i verden, så det er interessant, at de nu går ”all in” i Danmark.”

Han forventer, at en del danske netbutikker vil være interesserede i Klarnas løsning.

”Det, der gør Klarna interessant, er, at de tilbyder hele paletten med faktura- kort- og delbetalinger, så du er som netbutik ret godt dækket ind med deres løsning.”

Betalingsmarkedet i dansk e-handel

Udviklingen på det danske betalingsmarked er præget af stadig skarpere konkurrence, og senest har Jyske Banks melding om nedprioritering af Dankortet for alvor åbnet en livlig debat bl.a. på FDIH’s hjemmeside om betalinger. Klarnas opgradering af sit tilbud til danske netbutikker, MobilePays kraftige vækst og Nets bebudede nye prismodeller er med til at skærpe konkurrencen.

”Det bliver stadig vigtigere, at den enkelte netbutik tjekker, om deres betalingsløsning både har den rigtige pris og samtidig passer til kundernes adfærd og nye behov,” fastslår Henrik Theil.

FDIH arbejder pt. på en guide til valg af betalingsløsninger, ligesom der afholdes 2 seminarer om betalingsjunglen i marts 2019.

Vil du vide mere om betalingsmarkedet? Tjek FDIH E-handelsanalysen 2018.

Del med dit netværk

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen