Kina trækker fra i cross border-kapløbet

Kinesiske netbutikker får hver tredje ordre, som forbrugere lægger i udlandet, og dermed sætter Kina eksportkonkurrenterne til vægs. Det viser ny international rapport, som også afslører, at blot 16 % af forbrugerne betalte told ved deres seneste køb.

Hvis der fandtes et verdensmesterskab i e-handelseksport, ville Kina vinde det ganske suverænt. Det er konklusionen i en ny rapport fra International Post Corporation, som har spurgt 33000 flittige cross-border-forbrugere fra 41 lande, hvilket land de handlede i ved deres seneste køb i udlandet.

Mere end hver tredje (36 %) svarede, at netbutikken havde hjemmeadresse i Riget i midten, der med få undtagelser er det mest populære land at handle i for forbrugere over hele verden.

Hvilket land handlede du senest i? (grafik IPC)

I Europa er Kina øverst på listen i 16 ud af de 22 lande, som rapporten dækker.

”Kina har længe været verdensmester i e-handelseksport, og deres suverænitet bliver mere og mere tydelig, for de går frem år for år, mens deres nærmeste konkurrenter mister terræn,” forklarer Henrik Theil, FDIH.

Resultaterne i den nye rapport får dog ikke Henrik Theil til at falde i næsegrus beundring over kinesernes eksportevner. De kinesiske netbutikker nyder nemlig godt af en gammel international postaftale, der sikrer Kinas virksomheder meget billige fragtpriser, når de sender pakker til eksempelvis Danmark, forklarer han.

”Det svarer til, at en cykelrytter i Tour de France får spændt en motor på cyklen, mens de andre må træde i pedalerne. Det er ikke rimeligt, og det skal man huske, når man kigger på de her eksporttal.”

FDIH har længe kæmpet for, at Kina får frataget sin u-landsstatus, der sikrer den urimelige rabat.

Det svarer til, at en cykelrytter i Tour de France får spændt en motor på cyklen, mens de andre må træde i pedalerne.

Told– hvad er det?

Henrik Theil hæfter sig også ved, at blot 16 % af forbrugerne betalte told ved deres seneste cross-border-køb. Det lave tal bliver ikke mindre interessant af, at EU-borgere, der e-handler i et andet EU-land, ikke skal betale told, og da så stor en del af handlen sker i Kina, burde andelen af forbrugere, der betaler told, være højere.

”Men det er ikke så overraskende, for vi ved, at nogle af de kinesiske virksomheder er gode til at omgå reglerne for told- og momsbetaling. Derfor ser vi gerne, at der bliver en øget kontrol med de enormt mange kinesiske pakker, der hver dag lander i Danmark, for det går altså hårdt ud over de danske virksomheder.”

Betalte du told ved dit seneste køb i udlandet? (grafik IPC)

16 % betalte told

72 % af de islandske forbrugere betaler told, og dermed vinder de verdensmesterskabet i toldbetaling. De er efterfulgt af Indien (56%), Vietnam (52%) og Kina (50%).

Amazon er størst  

Mens Kina suverænt topper listen over lande, så topper Amazon lige så suverænt listen over de netbutikker, som kunderne oftest cross-border-køber i.

Knap hver fjerde (23%) forbruger handlede senest i Amazon, som er efterfulgt af Alibaba/AliExpress (16%) og eBay (14%).

I alt blev 4 ud af 10 cross-border-køb foretaget på en markedsplads som Amazon.  

Hvor handlede du senest i udlandet? (grafik IPC)

Amazon er størst

Del med dit netværk

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.