Dankortet dominerer stadig dansk e-handel

Mobilbetalinger fortsætter den massive fremgang og er især populær hos børnefamilier og unge forbrugere. Dankortet er dog stadig klart den mest benyttede betalingsform i danske netbutikker.

Når de danske forbrugere betaler for deres varer på nettet, bliver der hevet et betalingskort op af lommen i knap 8 ud af 10 tilfælde. Dermed er betalingskort klart den mest benytte betalingsform online, selv om andelen er faldet med 10 % siden 2013. Dankortet er stadig det mest anvendte kort, og det bliver brugt til knap 6 ud af 10 betalinger på nettet. Det viser FDIH E-handelsanalyse 2018.

Betalingsformer på nettet 2018

Mobilbetalinger tordner frem

Mens andelen af kortbetalinger er faldet de seneste år, er historien en hel anden for mobilbetalinger. Den (forholdsvis) nye betalingsmetode, som i langt de fleste tilfælde sker med MobilePay, fortsætter nemlig sin massive fremgang. I 2018 blev hver 10. handel på nettet klaret med en mobilbetaling – det er en tidobling siden 2014.

Det bliver interessant at se, hvor mobilbetalingerne skal finde væksten. De kan ikke snuppe meget mere fra eksempelvis Paypal og delbetalinger, så det næste må blive de rene kortbetalinger.

- Niels Ralund

Den massive fremgang i mobilbetalinger er dog ikke så overraskende, for den hænger tæt sammen med forbrugernes ændrede handelsvaner på nettet, forklarer Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

”Andelen af søgninger og køb via smartphones stiger også voldsomt, og når du handler via mobilen, så er det helt naturligt, at du også betaler med den.”

Sådan betaler forbrugerne på nettet

Fremtiden er mobil

Niels Ralund mener ikke, at andelen af mobilbetalinger har peaket endnu - selv om den er tidoblet siden 2014. Det er nemlig især fremtidens forbrugere - de unge og børnefamilierne - der betaler med mobilen.

”Det bliver interessant at se, hvor mobilbetalingerne skal finde væksten. De kan ikke snuppe meget mere fra eksempelvis Paypal og delbetalinger, så det næste må blive de rene kortbetalinger.”

I en hurtig rundspørge blandt FDIHs medlemmer svarer et klart flertal, at deres konverteringsrate er øget efter, at de indførte muligheden for at betale via mobilbetalinger som MobilePay.

”Selvom konverteringsraten stiger, og forbrugerne er glade for løsningen, så er det er altså ikke bare win-win for netbutikkerne, for løsningen indebærer også nogle ekstra omkostninger, som man skal være opmærksom på.”

I FDIHs betalingsguide kan du blive klogere på dem mange betalingsløsninger, du kan vælge.

Del med dit netværk

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.