Svensk angreb på kreditbetalinger i e-handel

Sveriges regering vil rangordne netbutikkernes betalingsformer, så kreditbaserede tilbud som Klarna ender i bunden. ”Overformynderisk” og uden forbindelse med fakta, siger Klarna og andre svenske betalingsudbydere.

Frygten for stigende gældsætning hos det svenske folk har fået den svenske regering til at foreslå, at kreditbaserede betalingsløsninger, fx Klarna og kreditkort, ikke må afkrydset på forhånd eller stå øverst, når svenske netbutikker viser deres betalingsløsninger.

Regeringen vil med egne ord, ”stoppe virksomheder som skubber kunderne ind i dyre betalingsløsninger”. Og det har fået svensk e-handel og betalingsindustrien i Sverige til at give svar på tiltale.

”Det er sørgeligt, at man begynder på overformynderi og gør kunderne dummere” – ”At være myndig betyder, at man tager ansvar for egne handlinger, og det skal regeringen ikke styre.” – ”Denne måde at umyndiggøre mennesker føles meget besynderlig”.

Klarnas nordiske direktør David Fock har overfor nyhedsmediet e-handel.se skarpt kritiseret forslaget som værende uden grund i virkeligheden, det er snarere et udtryk for, at regeringen jagter store overskrifter som forbrugernes vagthund.

Han peger på, at selv om de små forbrugslån er tredoblet i løbet af 10 år, så er de store forbrugs- og blankolån syvdoblet, efter der er indført nye strammere krav til huslån. Efter hans opfattelse, så er de klare regler på e-handelsområdet både med til at beskytte forbrugerne og en fordel for virksomhederne.

MasterCard har også afvist, at kortet kan betragtes som en kredit, men i stedet skal ses som en direkte betaling.

Omvendt har Swish – det svenske modstykke til MobilePay – hilst forslaget velkomment, og tilsvarende har flere udbydere med direkte betalinger peget på, at det må være kundens frie valg – uden forhåndsafkrydsede betalinger – der er hovedsagen.

Endelig er der det problem med forslaget, at det gør betalingsudbyderne ansvarlige for, hvor de står på listen over en netbutiks betalingstilbud. Da netbutikker i Sverige, ligesom i Danmark, ofte tilbyder betalinger fra flere udbydere, er det uklart, hvor ansvaret ender.

Hvis den svenske regering får sit forslag igennem, træder det i kraft 1. juli 2020

Kommentarer

20. dec 2019 Jørgen Warming

Før vi får alt for ondt af Klarna skal man nok lige gøre sig klart, at de nærmest har monopol status i Sverige. Og at de er igang med at implementere et nyt betalingsvindue, hvor de nu også tilbyde visa/master kort betaling - men hvor de styrer rækkefølge, forvalg mv. Og da de tjener mest på kontokøb (med en ÅOP der overstiger den nye danske max. grænse) så forsøger de naturligvis at "motivere" netbutikkens kunder til at bruge denne betalingsform ved at styre forvalgte betalingsformer og rækkefølge.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Lasse Ulrich Iversen
Web og IT ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Nina Pratt
Studentermedhjælper i kommunikation
Lærke Cecilie Ravn
Studentermedhjælper - analyse
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen