Nyt fra bæredygtighedsfronten: FDIH indtræder i regeringens klimapolitiske kamp

FDIH’s mål er at bruge gode eksempler og erfaringer fra netbutikker og leverandører til at gøre klimaindsatsen mere konkret, forklarer Niels Ralund, som indtræder i to arbejdsgrupper under regeringens klimapartnerskaber.

Det er svært at komme udenom spørgsmålet om bæredygtighed i øjeblikket. Det er på dagsordenen overalt – fra Bruxelles til København. Heldigvis, for udfordringen er massiv, og den kan kun løses ved, at  politikerne, forbrugerne og erhvervslivet finder løsninger sammen.

Derfor er FDIH glad for at indtræde i regeringens klimapartnerskaber, hvor Niels Ralund skal sidde i arbejdsgrupperne ”Emballage” og ”Forbrugerkommunikation” under Handelspartnerskabet. Arbejdet skal udmønte sig i konkrete forslag til, hvordan erhvervslivet mindsker klimaaftrykket.

”Det er en enorm vigtig sag, som vi også har højt på vores liste over mærkesager, og derfor er vi meget glade for at blive inviteret med i arbejdet,” siger Niels Ralund.

Vi har en masse medlemmer, som arbejder meget seriøst med den grønne omstilling, og som har gode forslag til, hvordan vi kan mindske klimaaftrykket

Han vil især fokusere på at bringe FDIH’s medlemmers viden og erfaringer i spil.

”Vi har en masse medlemmer, som arbejder meget seriøst med den grønne omstilling, og som har gode forslag til, hvordan vi kan mindske klimaaftrykket. Det er vigtigt, vi får de gode eksempler og erfaringerne med tidligt i processen, så vi kan komme med forslag, som faktisk kan gøre en forskel. ”

Masser af gode eksempler

”Jeg synes eksempelvis, at arbejdet med Nærbokse er godt. Det er dejligt konkret, og det gør livet lettere for forbrugerne, mens det også mindsker antallet af de berygtede last mile ture. Især de forgæves,” siger Niels Ralund og fortsætter.

”Der bliver også arbejdet rigtig meget med emballage, der skal mindskes og gerne genanvendes. Her er virksomheden RE-ZIP, der for nylig har indgået et samarbejde med PostNord, et godt eksempel.”

Andre inspirerende eksempler DAO365, Bring og nemlig.com, som investerer i elbiler og scootere, og Årstiderne, der som en af de første virksomheder begyndte at føre regnskab med deres CO2-udledning. Det har i dag ført til, at virksomheden udleder 40 % mindre CO2 end for 10 år siden (læs, hvordan de har gjort i denne artikel på Berlingske)

”Nu har vi nævnt nogle stykker her, men det skønne er jo, at vi langt fra har nævnt alle dem, der gør en indsats for den grønne omstilling. Derfor glæder jeg meget til at komme i gang med arbejdet i grupperne og inspirere med FDIH-medlemmernes mange gode erfaringer og tiltag.”

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik