Ny tysk forskning: lovpligtigt returgebyr kan fjerne hver sjette returnering

Kampen for at mindske antallet af returneringer er vigtig, men ideen om et fast returgebyr er både på kant med lovgivningen og svært at implementere i praksis. Det vurderer FDIH, som tror på teknologiske løsninger.

”Jeg vil gerne slå fast, at vi i FDIH tager kampen for at mindske branchens klimaaftryk meget alvorligt, og vi lytter til alle forslag. Men jeg har svært ved at se, at et fast gebyr på returneringer er vejen frem.”

Sådan siger adm. direktør i FDIH, Niels Ralund, efter at have læst en ny undersøgelse fra økonomiske forskere fra det tyske Bramberg-universitet.

Forskerne har kigget på, hvordan returneringer i forbindelse med nethandel kan mindskes. Et af deres forslag er, at der indføres et fast returgebyr på 2,95 euro. Det vil ifølge forskerne reducere antallet af returneringer med 16 % (i Tyskland, hvor undersøgelsen er lavet).

”Umiddelbart kan det lyde fristende for især de mindre netbutikker, som kan have svært ved at tilbyde samme gunstige returvilkår som de større, men jeg tror også, at de kan blive ramt af konsekvenserne. Samtidig er der nogle vigtige ubesvarede spørgsmål,” siger Niels Ralund og uddyber.

”Hvem skal eksempelvis have betalingen – netbutikken eller leverandøren? Hvad hvis blot noget af ordren skal retur? Skal det kun gælde netbutikker? Der bliver jo også returneret i de fysiske butikker, hvor der også er transport involveret. Jeg kan godt frygte, det vil føre til, at færre køber på nettet eller beholder varer, de faktisk ikke kommer til at bruge, fordi det er dyrt at sende retur. Og det vil give et bæredygtighedsbagslag.”

Jeg kan godt frygte, det vil føre til, at færre køber på nettet eller beholder varer, de faktisk ikke kommer til at bruge, fordi det er dyrt at sende retur. Og det vil give et bæredygtighedsbagslag

FDIH-direktøren påpeger også, at hvis forskningsresultatet skal munde ud i en ny regel, så skal der ændres i EU-lovgivningen. Det fremgår nemlig af forbrugeraftaleloven og forbrugerrettighedsdirektivet, at forbrugeren ved sin fortrydelse af en aftale om en vare, skal afholde de direkte omkostninger i forbindelse med tilbagelevering af varen, medmindre den erhvervsdrivende har tilbudt at afholde disse omkostninger. Da reglen er ufravigelig, kan den erhvervsdrivende ikke pålægge forbrugere, der fortryder et køb, at betale et gebyr.

hvorfor ikke sende retur?

Løsningen kommer fra butikkerne

Niels Ralund vil gerne give point for forskernes kreativitet, men han frygter samtidig, at et returgebyr kan mindske netop det i butikkerne.

”Der bliver arbejdet rigtig meget med at mindske antallet af returneringer for ligesom i tennis, så er det noget hø, hvis alt bliver returneret – spørg bare Boozt, Asos og Zalando. Det arbejde skal fortsætte, og jeg mener, at det er vejen frem i stedet for at indføre gebyrer eller forbyde fri fragt og retur.”

Der bliver arbejdet rigtig meget med at mindske antallet af returneringer for ligesom i tennis, så er det noget hø, hvis alt bliver returneret – spørg bare Boozt, Asos og Zalando. Det arbejde skal fortsætte, og jeg mener, at det er vejen frem i stedet for at indføre gebyrer eller forbyde fri fragt og retur.”

Netop butikkernes eget arbejde har forskerne også kigget på, og det viser sig faktisk, at det har større potentiale end et returgebyr.

Hvis der bliver lavet standardiserede størrelser og de teknologiske løsninger omkring fitting bliver udviklet, vil det kunne mindske antallet af returneringerne med 25 %, vurderer forskerne.

”Helt standardiserede størrelser bliver svært at gennemføre, da det også handler om design, men teknologen med eksempelvis at scanne sin krop og få bedre forslag er allerede nu ret langt,” slutter Niels Ralund.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik