Niels Ralund: Stop den unfair klapjagt på netbutikkerne

Netbutikkerne fortjener et klap på skulderene i stedet for at blive udsat for en unfair klapjagt, der kan skade branchen og dansk erhvervsliv. Det skriver FDIH's direktør, Niels Ralund, i denne klumme.

Jeg har brug for at få nogle frustrationer ud.

Jeg har verdens bedste job, og jeg er enormt stolt af at repræsentere de danske netbutikker. De skaber arbejdspladser, momsindtægter og letter livet for kunderne.

Det sidste stykke tid er jeg dog blevet mere og mere irriteret.

Det kommer sig af, at flere såkaldte eksperter og politikere tilsyneladende mener, at netbutikkerne er roden til alt ondt – de lukker de lokale butikker, skader miljøet og lokker forbrugerne i fordærv med det ene gode tilbud efter det andet.

Klapjagten er ikke fair. Den er skadelig og usaglig. Derfor er det på høje tid, at vi klapper netbutikkerne på skuldrene fremfor at drive klapjagt på dem.

Klapjagten på netbutikkerne har været intens i forbindelse med Black Friday, som netop er løbet af stablen. Dagen beskrives som mareridt, hvor netbutikkerne driver kunderne i fordærv med tilbud på varer, som de ifølge eksperterne slet, slet ikke har brug for.

Klapjagten er ikke fair. Den er skadelig og usaglig. Derfor er det på høje tid, at vi klapper netbutikkerne på skuldrene fremfor at drive klapjagt på dem.

En af de beskyldninger, som netbutikkerne oftest møder, er, at de små, lokale butikker på gader og stræder må lukke, fordi forbruget flytter på nettet, hvor alt er meget billigere.

Og ja, netbutikkerne er da en del af forklaringen. Men det er langt fra hele sandheden.

I debatten om butiksdød kan vi eksempelvis ikke ignorere de mange stor- og megacentre, de manglende eller hundedyre parkeringspladser, butikkernes åbningstider, de store internationale kæder og den tårnhøje husleje, som mange butikker skal slås med.

Mange glemmer i diskussionens hede desværre også, at netbutikkerne også åbner fysiske butikker og skaber arbejdspladser – ofte i områder udenfor byerne og gerne til medarbejdere, der ellers ville have haft svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet. Se eksempelvis på Proshop, Creativ Company, Billig-arbejdstøj.dk og Temashop.

Men når hr. Jensen sætter nøglen i skodaen for at trille ned til byens butikker og bagefter slår et smut forbi Netto og kiosken, så kører han jo ikke på kærlighed og kildevand.

”Ja, ja, det er fint, Niels, men I sviner jo helt vidt og skader miljøet!” Den beskyldning får jeg tit smidt i hovedet, når jeg taler netbutikkernes sag.

Til det må jeg sige, at ja, det koster ressourcer, når varerne skal pakkes og fragtes ud til forbrugerne. Men når hr. Jensen sætter nøglen i skodaen for at trille ned til byens butikker og bagefter slår et smut forbi Netto og kiosken, så kører han jo ikke på kærlighed og kildevand.

I mange tilfælde er det faktisk mindre miljøbelastende at købe på nettet og få leveret af en effektiv leverandør end selv tage turen ned i byen, for netbutikkerne og leverandørerne gør en kæmpe indsats for at mindske deres miljøaftryk. Der bliver udviklet ny emballage, logistikken bliver effektiviseret og nye transportmuligheder bliver taget i brug.

Sidst men ikke mindst må vi ikke glemme, at netbutikkerne også gør livet lettere forbrugerne. Det gælder eksempelvis for børnefamilierne, der slipper for turen i supermarkedet, og de ældre som får leveret varer direkte til døren.

Hvis vi ignorerer det og i stedet fortsætter klapjagten, risikerer vi at skade danske virksomheder, skræmme den kommende generation af iværksættere væk fra branchen og gøre livet mere besværligt for kunderne, som vil søge mod udenlandske netbutikker. Derfor siger jeg; drop klapjagten på netbutikkerne og klap dem i stedet på skuldrene. Det har de i den grad fortjent.   

Kommentarer

16. dec 2019 Lars Jakobsen

Det er godt skrevet niels. Mvh Billigleg

17. dec 2019 Steffen

Hej Niels Det er super skrevet og super relevant. Som du nævner er der mange årsager til butiksdøden i både store byer, men især også i oplandet til de større byer. Udvalg er også en faktor der bør nævnes i øvrigt. Med venlig hilsen Steffen www.nicehands.dk

18. dec 2019 Tommy Søndergård

Ja. De butikker der fornyr sig (tilpasser sig markedet) overlever. De webshops der forstår at forny sig overlever. Så ens vilkår for alle :-) Mvh Tommy Søndergaard, Billig-arbejdstøj.dk

3. jan 2020 Rolf Andersen

På vores bys lokale Facebook side kører debatten om butiksdød ofte, og gentagne gange har jeg måtte høre byens erhvervsdrivende ytre sig om at byens beboere skal bakke op om butikkerne, ellers lukker de. Selvfølgelig skal man bakke op, men man skal da også gøre sig fortjent til opbakningen. Man kan jo ikke bare forvente at det er befolkningen, der skal rede butikkerne. Det er da butikkerne selv, der skal redes sig ved at finde deres plads i markedet. Jeg sidder hver dag og arbejder på at gøre vores forretning endnu bedre og øge service, tilgængelighed og brugervenlighed. De fleste netbutikker udvikler sig markant over få år. Når jeg går ned i byen, så ser jeg de fysiske butikker drevet på nøjagtigt samme måde i dag, som for 10 år siden - måske endda med lidt forringet service. Eneste mærkbare forskel er brancheglidningen hvor man forsøger at stjæle omsætning fra hinanden ved at boghandleren sælger vin, computerbutikken sælger legetøj og guldsmeden sælger brugskunst.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Lasse Ulrich Iversen
Web og IT ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Nina Pratt
Studentermedhjælper i kommunikation
Lærke Cecilie Ravn
Studentermedhjælper - analyse
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen