Nye tal fra LCIK: Her rammer svindlen på nettet

Den absolut mest hyppige form for svindel sker mellem private på nettet, viser tal fra politiets nye afdeling for it-relateret kriminalitet, LCIK. FDIH glæder sig over, at politiet med LCIK har fået bedre mulighed for at opklare svindelsagerne.

Man skal tænke sig godt om, når man ser et ekstra godt tilbud på hjemmesider, der tilbyder salg mellem private. Det viser friske tal fra LCIK, der har kortlagt svindelsagerne på nettet fra december 2018 til maj 2019.

I denne periode er der blevet anmeldt 12162 sager om svindel på nettet, og en tredjedel (4206 sager) omhandler svindel mellem private – eksempelvis hvor varen ikke er dukket op, når pengene er blevet overført. Til sammenligning er der 2715 sager om misbrug af kortoplysninger.

”Det er interessante tal fra LCIK, som man skal huske på, når man taler om svindel på nettet. Den klart største udfordring handler om private, der svindler, og ikke når den almindelige forbruger handler hos danske netbutikker,” siger Niels Ralund.

Én person stod bag 197 svindelsager

Et af formålene med LCIK har været at give politiet markant bedre mulighed for at efterforske sagerne, som ofte går på tværs af politikredse. Netop det mål er blevet indfriet, forklarer Trine Møller, der er centerchef for LCIK i en pressemeddelelse

”Et godt eksempel er en sag fra Nordjyllands Politi, hvor LCIK har bidraget til opklaring af i alt 197 forhold om bedrageri begået af den samme gerningsmand. Gerningsmanden oprettede en salgsannonce, som mange borgere reagerede på. Borgere overførte penge, men varen dukkede aldrig op. Gerningsmanden blev varetægtsfængslet og senere dømt for alle 197 tilfælde.

Hun forklarer videre, at kortlægningen af svindelsagerne gør det nemmere for politiet at lave forebyggende arbejde.

”Vi har et rigtig godt overblik over, hvilke typer for it-relateret økonomisk kriminalitet, danskerne anmelder. Samtidig ved vi også, hvilke dele af befolkningen, der udsættes for særlige former for kriminalitet. For eksempel hvor anmelderen kommer fra, deres alder og så videre. Det betyder, at vi løbende kan lave meget præcise, målrettede forebyggelseskampagner.

LCIK’s udmelding vækker glæde hos FDIH.

Vi har været varme fortalere for LCIK, fordi vi har set, at der har manglet systematik i opklaringsarbejdet, og det har frustreret netbutikkerne, der blandt andet skulle anmelde svindelsager i flere forskellige politikredse. Det er der kommet styr på med LCIK. Det er meget positivt,” siger Niels Ralund.

Fakta: Her rammer svindlen på nettet

  1. Samhandel mellem private (4209 sager)
  2. Misbrug af betalingskortoplysninger (2715)
  3. Bedrageri mod finansielle institutioner og kreditgivere (1651)
  4. Ved kontraktbedrageri mod borgere (865)
  5. Ved afpresning (806)
  6. Misbrug af adgang til netbank/betalingsservice (796)
  7. Kontraktbedrageri mod virksomheder/foreninger (343)

Del med dit netværk

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen