Har du talt med din PSP om SCA i dag?

Det er nu netbutikkerne skal skære helt ind til benet. Kan vi gennemføre vores sædvanlige betalinger fra den 14. september 2019, når nye SCA sikkerhedsregler træder i kraft? Så tal med din betalingsudbyder – PSP - hellere i dag end i morgen, lyder rådet fra FDIH

Betaling SCA  mobil pc og kort

Netbutikkerne skal nu tage fat i deres betalingsudbydere, PSP, så de får klar besked, om deres betalinger vil kunne håndteres efter 14. september 2019. Og hvis ikke - så få en klar melding om, hvad PSP’en vil gøre, og hvad de selv kan gøre.

De nye EU-regler for netbetalinger skal sikre, at alle led i finanssektoren tjekker, at betalingerne lever op til SCA-kravene. Hvis betalingerne ikke er ”flagget” som sikre, skal enten kortudstederen, typisk en bank, eller indløseren fx Nets afvise betalingen.

Det er netbutikkens betalingsudbyder, PSP’en, der skal markere / ”flagge” betalingerne. Men hele det rodede forløb omkring fortolkningen af EU's regler betyder, at flere PSP’er ikke er helt klar med løsninger, der sender alle typer betalinger rigtigt videre i det finansielle økosystem.

Netbutikker med 3 D Secure-løsninger fx Verified by Visa og Dankort Secured ny Nets, vil ikke mærke forskel ved den almindelige e-handel. Mens butikker uden 3 DS kan risikere at få afvist betalinger over en værdi på 30 euro (220-225 kr.)

”De tekniske udfordringer kan netbutikkerne ikke selv gøre noget ved. Det skal PSP’eren løse. Men har man tidligere fravalgt 3 DS løsninger, så er det nu, at den beslutning skal ændres. Har man abonnementsbetalinger, splitbetalinger og andre særlige betalinger, så tjek om din PSP er klar med løsninger,” siger direktør Niels Ralund, FDIH.

FDIH har forhørt sig hos flere aktører, og meldingerne er forskellige. Der vil være problemer, men om de bliver store eller små, afhænger af, hvor parate det enkelte selskab føler sig.

”Som i alle økosystemer, så kræver et velfungerende betalingssystem, at der ikke er svage led, som stopper flowet. Vi håber, at vores opfordringer til erhvervsminister Simon Kollerup og Finanstilsynet om et dansk krav om udskydelse i hele EU bliver til virkelighed,” lyder det fra Niels Ralund.

Problemer i hele EU

Danmark står nemlig ikke alene med problemet. Både Storbritannien og Frankrig har meldt ud, at de indfører overgangsordninger på hhv. 18  og 33 måneder, fordi de finansielle aktører ikke er klar. Den 22. august meddelte det tyske finanstilsyn, BaFin, at de ser igennem fingre med, at betalingerne ikke er markeret korrekt, foreløbig på ubestemt tid.

”Det er helt hen i vejret. Herhjemme holder vi fast i overgangsdatoen, mens netbutikker på de markeder, der er i tættest i konkurrence med dansk e-handel, nu får lempeligere vilkår til at modtage betalinger. Jeg nægter at tro på, at vi ender dér, hvor det er nemmere for danskere at betale i en tysk end i en dansk netbutik.,” siger FDIHs direktør.

FDIH er i dialog med flere brancher, og der er enighed om, at sikre betalinger er godt, men at der også er behov for en overgangsperiode. Indtil der sker noget, vil FDIH fortsat kraftigt opfordre erhvervsministeren og Finanstilsynet til at vedtage en udskydelse af SCA og presse EU til det samme.

Del med dit netværk

Kommentarer

30. aug 2019 Thomas Jensen

Næste gang... I beder titusindvis af sagesløse kunder ringe til deres ligeså sagesløse leverandør i form af deres PSP - som iøvrigt også er loyalt og betalende medlem af FDIH, kan vi så ikke aftale, at I lige giver en heads-up til de medlemmer I nu udsætter for telefonstorm. Eller måske endda endnu bedre; lige spørger leverandøren/medlemmet om de har et budskab de gerne vil ud frem, fremfor at bidrage til en tilstand af panik og en masse dyr spildtid i begge ender. Kendsgerninger: * Jeg tror alle danske PSP'er understøtter 3-D Secure. I al fald 3DSv1 - jeg kan have min tvivl om nogen understøtter 3DSv2 (men det havde da været noget I kunne have undersøgt og berettet om - det havde givet mere værdi) * Jeg tror alle danske PSP'er understøtter Secured By Nets. Om alle PSP'er understøtter på alle deres platforme er jeg usikker på. Men det havde måske givet mere værdi om I som fælles organ havde undersøgt dette, og bragt et overblik. fortsættes (meget lidt plads her)

30. aug 2019 Thomas Jensen

* Jeg tror ikke nogen PSP'er kan sige 100% skråsikkert hvad der helt præcist kommer til at ske, og hvornår præcist det sker. Det havde måske også været en mere konstruktiv vinkel. * Jeg tror ikke nogen PSP'er tør sige noget 100% skråsikkert hvilken påvirkning for på den enkelte butiks implementering og evt. integration til egne backendsystemer. Det bedste svar fra alle vil være: prøv ... og prøv gerne inden den 14. Det havde været et bedre budskab Bare at opfordre samtlige til lige at ringe til sin PSP og få svar på alverdens spørgsmål ingen kender svarene på... det er i min optik liiiige en smule for letkøbt og hurtigt. Beklager... Hvorfor ikke opfordre til at ringe til indløserne, udstederne, finanstilsynet, Trump? Ingen kender svarene 100% Jeg kunne godt uddybe - men har simpelthen ikke tid. Alle ressourcer skal i dag anvendes i vores kundeservice i dag - til ingen verdens nytte. Med forundret og let irriteret hilsen Thomas Jensen, QuickPay

30. aug 2019 Magnus Eneskär

Det er alt for meget bedrag på nettet, så vi har virkelig brug for 3D Secure. Derfor er det synd at reglerne m.h.t. en del ”særlige betalinger” ikke er helt tydelige, og at en del PSP:er ikke er klare i tid. Men det er ikke helt op til erhvervsministeren og Finanstilsynet. Uanset hvad de siger er der Visa og Mastercards regelværk, så hvis din butik ikke har 3DS risikerer du at dine kunder ikke kan handle i din butik, for di at deres kortudsteder afviser betalingen. Hvis de godkender betalingen og det viser sig at det var fraud, då er det din butik som bliver siddende med sorteper (charge back).

30. aug 2019 Henrik Biering

Er I ikke ude i en fejltolkning her: ”Det er helt hen i vejret. Herhjemme holder vi fast i overgangsdatoen, mens netbutikker på de markeder, der er i tættest i konkurrence med dansk e-handel, nu får lempeligere vilkår til at modtage betalinger. Jeg nægter at tro på, at vi ender dér, hvor det er nemmere for danskere at betale i en tysk end i en dansk netbutik.,” Som I selv skriver andetsteds er det bankerne der er underlagt de nationale finanstilsyn. Så det er de danske banker, der fra 15/9 SKAL afvise betalinger fra danske kunder, når der ikke kan dokumenteres SCA. Hvorimod eftergivenheden hos de udenlandske finanstilsyn kun kan omfatte træk fra lokale bankkonti/kunder i disse lande. Så e-handelen i DK kan vel rent faktisk glæde sig mht hjemmemarkedet hvis andre landes lange udsættelser kommer til at virke som en sovepude for netbutikker i disse lande, så de ikke kan modtage betalinger fra danskere. Mens danske netbutikker kan sælge frit i disse lande.

30. aug 2019 Ulrik Moe

I påstår at flere PSP'er ikke er "helt klar". Hvad får jer til at sige dette? Har i talt med PSP'er, som siger at de ikke er klar? I så fald kan i jo nævne hvilke. Jeg kender ikke en dansk PSP, som ikke understøtter 3-D Secure (3DSv1). Derudover er jeg enig med Thomas Jensen. Mvh Ulrik Moe, Scanpay.

30. aug 2019 Henrik Theil/FDIH

Kære Thomas - Undskyld belastningen. Det er ikke en jagt på PSP'ere eller andre finansielle aktører. Artiklen er ment som et klart opråb til netbutikkerne. Vi har fået henvendelser fra butikker, der ikke har været opmærksomme på sagen, selv om opråbet har været fremme tidligere, og der er flere PSP'ere, som har informeret. Så ja - formuleringen kunne måske havde været lidt blødere. Kære Magnus - Enig i, at der er behov for 3 D Secure. Men vi ønsker en samlet forlængelse i hele EU, så overgangen sker i samme takt. Her er det erhvervsministeren og Finanstilsynet, der er den danske stemme. SÅ må EU presse VISA og MasterCard til regelsæt, som alle kan håndtere. Kære Henrik - I teorien kunne det virke, hvis ikke lige EUs grundlæggende regler faktisk forbyder at forskelsbehandle forbrugere og virksomheder på tværs af nationale skel. Vi vurderer, at man ikke kan afvise kundebetaling i et andet land ud fra egne nationale regler. En EU-borger skal kunne handle allevegne - "shop as a local"!

30. aug 2019 Henrik Theil/FDIH

Kære Ulrik - Jeg er enig med dig i, at 3DS v 1 ikke vil give problemer. Se også min kommentar til Thomas J ovenfor. Men der er andre betalinger fx abonnement, hvor PSP og netbutik skal sikre sig, at betalingerne også glider igennem efter 14. sept.

2. sep 2019 Martin Høyer

Jesus Christ! Jeg forstår simpelthen ikke hvem FDIH arbejder for. Er det ehandlerne eller deres leverandører? Som webshop ejer betaler jeg både bankerne og PSP’erne for en service, og regner derfor bestemt med at de overholder reglerne. Måske skulle FDIH regne lidt på hvor meget ehandlerne betaler finanssektoren og bagefter atter vurdere om det er fair at de blot ønsker udsættelse uden at forpligte sig på nogen måder. @Quickpay/Scanpay i burde skamme jer over jeres kommentarer.

2. sep 2019 Henrik Theil/FDIH

Kære Martin - FDIH er e-handlens stemme. Vi håber så på, at Finanstilsynet snart lytter og støtter op om en udskydelse af at gennemføre de nye regler. Du har helt ret i, at som netbutik betaler du for at få en betalingsløsning, der virker og er lovlig. Det skal PSP'ere, banker, Nets, Mobilpe Pay, kortselskaber mfl. levere i fællesskab. Men når EU og EBA ikke kan fortælle, hvad loven indeholder, så kniber det at finde en løsning, der "virker og er lovlig". Så fejlen ligger i EU-systemet. Lovens indhold og tolkning er ved at være på plads, og den skal gennemføres, men først når alle har haft tid til at skabe lovlige løsninger, der fungerer i praksis. Vi krydser fingre for en udskydelse. Faktisk har Finanstilsyn i 11 af EUs 28 medlemslande konkret meldt ud, at der skal længere tid til. Andre 11 lande mener uofficielt, at det kan være en god ide. Danmark har endnu taget stilling - derfor håber vi på lydhørhed hos FInanstilsynet.

2. sep 2019 Martin Høyer

Hej Martin Kan du uddybe hvorfor PSP'erne skal skamme sig over, at deres medlemsforening indbyder til telefonstorm ? Er PSD2 noget PSP'erne har ønsket, har stor indflydelse på eller på anden vis har stor gavn af ? Du må meget gerne forklare mig. Hvad er det vi kan ændre ? Jeg kan afsløre at ca. alt uafklaret omkring PSD2 ligger laaaaangt udenfor PSP'ernes scope. Både 3D-secure og Secured By Nets er der styr på - og har der været i flere år. Det er ikke det som er problemstillingen her. Vh Thomas Jensen, QuickPay

2. sep 2019 Ulrik Moe (scanpay)

Kære Martin. Jeg forstår ikke helt hvad du mener vi skal skamme os over. Vi har understøttet de pågældende sikkerhedskrav i flere år og siden 2018 har vi krævet SCA på alle betalinger over 450 kr. Vi har været klar på denne ændring i umindelige tider. Derfor er det møg irriterende at der opildnes til en unødig panikstemning. Mvh Ulrik / Scanpay

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen