Forbrugerombudsmanden: Det er lovligt at betinge indmeldelse i kundeklub af samtykke til markedsføring

Forbrugerombudsmanden har udtalt, at det er lovligt at betinge indmeldelse i et fordelsprogram af, at kunden giver samtykke til elektronisk markedsføring. Samtykket skal dog gives aktivt, så samtykket kan ikke indhentes ved et forhåndsafkrydset felt.

En virksomhed med et fordelsprogram krævede, at personer, der ville melde sig ind i et fordelsprogram, gav samtykke til markedsføring. Medlemmet kunne efterfølgende tilbagekalde sit samtykke, uden at det havde konsekvenser for medlemskabet. Hvis kunden ikke ville melde sig ind i kundeklubben, kunne kunden købe hos virksomheden til normalpris.

Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at fordelsprogrammets bonusser kunne sidestilles med en rabat, og at manglende indmeldelse ikke medførte negative konsekvenser. Samtykket til at modtage elektronisk markedsføring var derfor givet frivilligt, selvom indmeldelsen var betinget af samtykke til markedsføring.

Det blev samtidigt påpeget, at det indhentede samtykke skulle være aktivt. Det kunne altså ikke indhentes ved et forhåndsafkrydset felt.

Skal medlemmer af kundeklubber kunne trække samtykket til markedsføring tilbage?

”Mange virksomheder har fordelsprogrammer eller kundeklubber, hvor medlemmerne kan få rabat ved køb af varer. Her er det normalt en betingelse for medlemskabet, at kunderne modtager elektroniske nyhedsbreve med tilbud til klubmedlemmerne”, siger chefkonsulent i FDIH, Tina Morell, og fortsætter: ”Om det er lovligt at betinge ikke bare indmeldelsen, men også det fortsatte medlemskab af, at medlemmet modtager et elektronisk nyhedsbrev, er der ikke taget stilling til endnu”.

Udtalelsen fra Forbrugerombudsmanden siger nemlig ikke noget om, hvorvidt man som virksomhed SKAL tilbyde medlemmer af et fordelsprogram, at de kan trække deres samtykke til markedsføring tilbage. Eller om virksomheden kan betinge medlemskabet af, at man fortsat accepterer elektronisk markedsføring, således at medlemmer, der ikke længere ønsker elektronisk markedsføring af de fordele, der er knyttet til medlemskabet, må melde sig ud. Her kan det evt. få betydning for vurderingen, om man ved udmeldelse vil miste de fordele, man har optjent i den periode, man har været medlem. Det får vi forhåbentligt snart svar på.

Læs Forbrugerombudsmandens udtalelse

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen