Forbrugerombudsmand politianmelder influenter for skjult reklame

Fire influenter bliver politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at overtræde markedsføringslovens forbud mod skjult reklame. 10 andre får en indskærpelse og 8 orienteres om loven

Forbrugerombudsmanden har undersøgt 37 influenters/bloggeres kommercielle opslag på sociale medier. Det er undersøgt, om opslagene er tydeligt markeret som reklame, hvilket de skal være ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 4, der forbyder skjult reklame.

I de tilfælde, hvor influenterne har overtrådt forbuddet mod skjult reklame, fremgik det slet ikke af opslaget, at der er kommercielle interesser bag, eller også fremgik det ikke tydeligt.

Forbrugerombudsmandens undersøgelse viser dog også, at en stor del af influenterne tydeligt oplyser, hvis opslag er reklame eller andet kommercielt indhold.

Det er første gang, at influenter politianmeldes for skjult reklame. Tidligere har det kun været annoncøren – dvs. den erhvervsdrivende sælger – der er blevet politianmeldt og straffet. Alle erhvervsdrivende, der medvirker til at reklamere for et produkt, kan blive straffet, hvis det ikke fremgår tydeligt nok, at det er reklame,.  Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at influenter, der reklamerer for virksomheder eller produkter på sociale medier, som udgangspunkt er erhvervsdrivende.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik