Nye regler kræver omregistrering af varebiler

Nye regler for godskørsel kræver omregistrering af varebiler mellem 2.000-3.500 kg. Når det er din egen bil, og du kun kører med egne varer, kan du nøjes med en registrering til ”Firmakørsel”.

Der kommer nye regler for transport i varebiler, og de træder i kraft 1. juli 2019. I reglerne skelnes der mellem ’firmakørsel’ og ’godskørsel for fremmed regning’ i varebil. 

Varebiler mellem 2000 og 3500 kg, som anvendes til firmakørsel, skal fra den 1. juli 2019 registreres hos Motorstyrelsen. Du skal selv sørge for denne omregistrering.

Firmakørsel er transport af gods, som tilhører den virksomhed, der er registreret som bruger af køretøjet. Der er også tale om firmakørsel, hvis der transporteres gods, som virksomheden lejer, låner, udlåner eller er i besiddelse af med henblik på f.eks. køb, salg eller reparation.

Eksempler på firmakørsel er:

  • Når en tømrer, murer, elektriker mv. transporterer materiale, som skal bruges i virksomheden
  • Når restauranter, caféer, catering, pizzeriaer mv. udbringer mad
  • Når butikker, der sælger varer, selv står for levering til kunden
  • Når virksomheder transporterer gods, som er produceret af virksomheden, til en kunde
  • Når entreprenører transporterer materiale (f.eks. sand og grus), som skal anvendes til at udføre en opgave (f.eks. et vejbyggeri), som entreprenøren selv har påtaget sig.

Alternativet til firmakørsel er “godskørsel for fremmed regning”. Det er transport af gods mod betaling, hvor godset ikke tilhører eller er knyttet til den registrerede bruger af køretøjet.

Foretager du godskørsel for fremmed regning (vognmandskørsel) af emner over 11 kilo pr. kolli, skal du have en tilladelse fra Færdselsstyrelsen og chaufføren skal gennemgå en særlig uddannelse.

Du kan læse meget mere om de nye regler hos Færdselsstyrelsen på siden ”varebilskrav.dk https://www.varebilskrav.dk/ , hvor der også er en side med de mest almindelige spørgsmål og svar om reglerne

Styrelsen besvarer spørgsmål på både mail og telefon, og det er de bedre til end FDIHs sekretariat. Vi vil altid gerne tale med vores medlemmer, men dette ligger uden for vores spidskompetencer.

Del med dit netværk

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen