Jesus kan påvirke salget på nettet

Den sene påske kan rykke salget for danske netbutikker, vurderer FDIH.

Halter dit salg i marts og begyndelsen af april en smule efter de tidligere år?

Så kan du måske finde svar hos Jesus og kristendommen. Det mener FDIH’s analysechef, Simon Bjerremann, i hvert fald.

I år falder påsken nemlig senere, og det vil ifølge analysechefen betyde, at mange netbutikkers store salgsdage vil rykke sig nogle uger.

”Netbutikkerne skal ikke være nervøse, hvis salget i marts og begyndelsen af april ikke helt er som de sidste år. Det burde komme godt igen ved påsketid, som er en forbrugsfest, der kun overgås af Black Friday og julen.”

FDIHs årsanalyser fra 2018 og 2017 viser tydeligt, at forbrugerne bruger højtiden til at handle.

”Omsætningen får et ordentligt nøk op omkring højtiden, og det gælder i stort set alle brancher,” forklarer Simon Bjerremann.

Grafik: Forbrug i mia. pr måned 2018.

 

Grafik: Forbrug i mia. kr pr måned 2017

Vejret er den store joker

Påskens sene placering i år kan blive en fordel for de butikker, der sælger produkter til udendørsaktiviteter – eksempelvis havemøbler, planter og sportstøj, vurderer Simon Bjerremann.

”Chancen for godt vejr i påsken stiger, fordi den falder ret sent, så vi kan få en påske, hvor forbrugerne handler til haven eller lige giver cyklenen forårsrengøring.”

I Plantorama kan adm. direktør Peter Vang Christensen skrive under på, at påsken har stor betydning for salget.

”Der er ingen tvivl om, at omsætningen følger påsken, så vi forventer en markant stigning i omsætningen, når vi rammer højtiden om et par uger.

Han krydser fingre for, at vejrguderne er med havefolket.

”Vejret har enorm stor betydning for os, så hvis vi får sol og skønt forår, så får vi en rigtig god påske.”

Dagligvarebutikkerne kan også glæde sig til en stor påske – uanset vejret. FDIH’s tal viser således – ikke overraskende – at danskernes dagligvareforbrug stiger markant i højtiden.

Dagligvareforbrug i påsken

Det har man også bemærket hos nemlig.com, som er godt forberedt til en ekstra travl tid.

"Vi har traditionelt set et stort salg i ugen op til påske, og vi har i år købt ekstra ind af lækre påskevarer og stærke tilbud, som vi har sat til salg tidligere i år for at kunne imødegå vores kunders efterspørgsel. Vi har for nylig udvidet vores leveringsområde, så endnu flere danskere også kan få påskevarer leveret til døren enten hjemme eller i sommerhuset, ligesom at vi også har udvidet vores levering samme dag på Sjælland, så flere kunder kan bestille og få levereret varer samme dag. Vores kunder kan få leveret varer i løbet af helligdagene og dermed slippe for at handle ind påskelørdag, som jo er en kedelig oplevelse, siger Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i nemlig.com.

For nogle butikker er påsken dog ikke ensbetydende med et markant løft i omsætningen. Det gælder blandt andre RetNemt Måltidskasser.

”Påsken er speciel for os, fordi kunderne ofte vælger at tage en pause fra måltidskasserne, når de har ferie, og derfor har vi lidt mindre travlt. Til gengæld har vi travlt med at udvikle og lancere produkter, der passer bedre til påsken. Vi lancerer eksempelvis en speciel påske-måltidskasse,” forklarer adm. direktør Klaus Toft Nørgaard.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen