GDPR: Optagelse af kundesamtaler til intern træningsbrug kræver kundens samtykke

TDC A/S har fået en alvorlig kritik fra Datatilsynet og et midlertidigt forbud mod at optage kundesamtaler, fordi TDC ikke kan sikre sig kundens frivillige samtykke til optagelserne.

Kunden, der klagede til Datatilsynet, blev i telefonkøen oplyst om, at samtalen blev optaget. Det ville han ikke finde sig i og frabad sig under telefonsamtalen, at samtalen blev optaget. Det var ikke muligt for kundeservice at afbryde optagelserne.

TDC oplyste til Datatilsynet, at det ikke var teknisk muligt at indhente samtykke. TDC brugte derfor i stedet for interesseafvejningsreglen i forordningens art. 6, stk. 1 litra f. til at behandle oplysningerne.

Datatilsynet ville ikke fravige tilsynets mangeårige praksis, hvorefter optagelse og lagring af telefonsamtaler til uddannelsesbrug, kræver samtykke.

Vil du vide mere om, hvordan du indhenter samtykke til optagelse af telefonsamtaler, din oplysningspligt, og personens rettigheder, så læs Datatilsynets vejledning

Datatilsynets afgørelse om TDC

 

Del med dit netværk

Kommentarer

26. apr 2019 vaki

Så se / hør lige på DAO,- det er nøjagtig det samme, men de vil ikke lytte, så de fortsætter optagelserne.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.