Ingen køb uden tillid

Manglende kontaktinformationer kombineret med klodset sprog og dårlige kundeanmeldelser får kunderne til at miste tilliden og trække købsfølehornene til sig. Det viser en ny analyse fra FDIH.

Er du til at stole på?

Det spørgsmål stiller forbrugerne sig ofte, når de skal købe første gang i en netbutik. Og hvis hjemmesiden er fyldt med klodsede stavefejl, dårlige billeder og manglende informationer, er svaret nej, og så hopper forbrugerne hurtigt videre til næste butik. Det er konklusionen i en ny analyse fra FDIH.

Analysen viser blandt andet, at 8 ud af 10 forbrugere fravælger en netbutik, der ikke har kontaktoplysninger på hjemmesiden, mens 6 ud af 10 hopper videre, hvis der ikke er CVR-nummer på siden.

”Vi er normalt ikke glade, når forbrugere vælger netbutikker fra, men når de gør det på grund af manglende tillid, er det en anden sag. Det viser nemlig, at forbrugerne er fornuftige og kritiske, og det livet sværere for fupmagerne, der vil snyde på nettet,” forklarer Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Ifølge Niels Ralund har langt de fleste seriøse netbutikker styr på alt fra produktinformationer til synlige kontaktoplysninger. Alligevel opfordrer han netbutikkerne til at tage et grundigt kig på analysens resultater, som kan bruges som en tjekliste.

”Har vi et korrekt sprog, er det nemt at komme i kontakt med os, er billederne tydelige og leverer vi hurtigt? Alt det skal være på plads, hvis kunderne skal have tillid til butikken, og det er forholdsvis nemt at sikre. ”

En chance mere

Analysen viser også, at forbrugerne gerne bruger tid på at undersøge netbutikken nærmere, hvis de ikke føler sig helt trygge. 6 ud af 10 forbrugere læser andres kommentarer, hvis de er usikre på butikken, mens halvdelen ((54 %) læser handelsbetingelserne. Netbutikkerne skal dog ikke satse på, at tvivlen kommer dem til gode, mener Niels Ralund.

”Det er værd at understrege, at mange af dem, der er usikre, aldrig vil gå videre og bruge tid på at læse anmeldelser, handelsbetingelser og så videre. Det er i de fleste tilfælde tillid ved første blik eller videre, så netbutikkerne skal selvfølgelig have styr på de basale ting, der vækker tillid.”

Log og ind og hent analysen

Denne nyhed er forbeholdt FDIH medlemmer

Hvis du er medlem af FDIH, kan du læse resten af indholdet ved at logge ind herunder.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.