Sådan! Ny e-handelsuddannelse på plads

UCL Erhvervsakademi & Professionshøjskole slår i sommeren 2019 dørene op til en ny e-handelsuddannelse, der skal sikre fødekæden til de mange dygtige netbutikker, som skriger efter arbejdskraft. Initiativet glæder FDIH og erhvervslivet, som står klar til at tage imod de 40 studerende.

Manglen på arbejdskraft i danske netbutikker bliver forhåbentlig mindre, når skarpe e-handelskøbmænd og kvinder begynder at strømme ud fra UCL Erhvervsakademi & Professionshøjskoles (UCL) nye e-handelsuddannelse. Det er i hvert fald håbet hos Simon Svendsen, der som videncenterchef for E-handel og Digital Økonomi hos UCL står bag uddannelsen.

”Erhvervslivet efterspørger studerende, der kan bidrage i de digitale virksomheder, og derfor forsøger vi hele tiden at digitalisere vores uddannelser. Vi har dog også haft et behov for at skabe en uddannelse, hvor der var en digital kultur fra begyndelsen og et helt specifikt fokus på e-handel. Det får vi med e-handelsuddannelsen, og det er jeg vildt glad for.”  

Han bakkes op af Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, der glæder sig over den nye uddannelse.

”Det er virkelig en god nyhed. Vores medlemmer higer efter medarbejdere med de rette kvalifikationer, og derfor er det fedt, at uddannelsesinstitutionerne for alvor begynder at sætte e-handel på skemaet.”

Vi har dog også haft et behov for at skabe en uddannelse, hvor der var en digital kultur fra begyndelsen og et helt specifikt fokus på e-handel.

- Simon Svendsen, UCL

Uddannelsen bliver en professionsbachelor med plads til ca. 40 studerende, der skal have mindst to år på en kort videregående uddannelse bag sig. Typisk vil det være multimediedesignere og markedsføringsøkonomer, vurderer Simon Svendsen.  

De studerende får en generel digital forretningsforståelse, og samtidig prøver de kræfter med forskellige e-handelsdiscipliner som digital markedsføring, hjemmesideopbygning og kunderejser. 

Stor opbakning fra erhvervslivet

Praktik bliver også en stor del af uddannelsen, og i modsætning til andre professionsbachelor-uddannelser skal de studerende både i praktik på 2. og 3. semester. På 2. semester skal de studerende i praktik to dage og på skolebænken tre dage om ugen. Hele 3. semester er praktik – og udarbejdelse af bacheloropgaven.

”Vi fokuserer meget på at skabe så tæt kontakt mellem studerende og virksomheder som muligt, og her er praktikken en essentiel del. Det betyder, at de studerende får hænderne ned i tastaturet og erfaring med virkelige udfordringer i virkelige virksomheder. Det skaber et positivt forventningspres, som kan løfte de studerende” forklarer Simon Svendsen.

Den tanke får også stor opbakning fra Niels Ralund.

”Man kan lære meget på skolebænken, men det er også uhyre vigtigt at få omsat sin viden til praksis i hverdagen. Derfor er det en rigtig god model, som UCL kører med, og det er også en model, som virksomhederne efterspørger.”

Man kan lære meget på skolebænken, men det er også uhyre vigtigt at få omsat sin viden til praksis i hverdagen. Derfor er det en rigtig god model, som UCL kører med.

-Niels Ralund

Ifølge Simon Svendsen er uddannelsen blevet taget rigtig godt imod hos det lokale erhvervsliv, der allerede har meddelt, at de står klar til at tage imod de studerende – både i praktikken og efterfølgende. Det bekræfter en glad Lars Hedal, der er adm. direktør i Hesehus.

”Det er så godt, at uddannelsen er kommet på plads. Der er enorm stor efterspørgsel efter digitale medarbejdere, og vi hører ugentligt fra netbutikker, der mangler medarbejdere, så det er af afgørende betydning, at fødekæden er der – både for butikkerne og for os leverandører. Derfor har vi også støttet meget op om uddannelsen, og vi er selvfølgelig klar til at tage imod de studerende.”  

Samme begejstring møder Simon Svendsen hos de kommende studerende.

”Jeg har fået rigtig mange henvendelser fra både vores nuværende studerende og andre, der gerne vil læse videre på e-handelsuddannelsen, så det bliver absolut ikke et problem at fylde de 40 pladser. Det er jo skønt, for det viser, at vi har ramt rigtigt.”

Vi er selvfølgelig klar til at tage imod de studerende.

-Lars Hedal, Hesehus

Hos Uddannelsesministeriet var begejstringen knap så stor, første gang UCL henvendte sig for at få e-handelsuddannelsen etableret, forklarer Simon Svendsen.

”Vi fik først afslag, fordi de var usikre på, om der var efterspørgsel på de studerende, og der gik lidt bureaukrati i den. Heldigvis tog vi kampen op, og med opbakning fra blandt andre FDIH, så fik vi tilladelse i anden omgang. Det var lidt en kamp, og jeg håber, at vi har banet vejen fra flere uddannelsesinstitutioner, der vil lave noget tilsvarende. Efterspørgslen fra både de studerende og virksomhederne er der i hvert fald.”

Vil du høre mere om uddannelsen og Simon Svendsens arbejde, så kom med til FDIHs Uddannelsesdag d. 12. september.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.