Geoblocking: Q&A med FDIH

Skal jeg sælge til alle, skal jeg etablere et udleveringsted og hvad med kortbetalinger? FDIH har samlet en liste over nogle af de typiske spørgsmål, vi får fra vores medlemmer omkring geoblocking. Vi har også besvaret dem, og her får du derfor overblikket over, hvilken betydning reglerne om geoblocking har for din virksomhed.

Kan vi have forskellige priser i vores danske forretning og i vores tyske forretning?

Ja. Geoblockingreglerne forhindrer ikke, at du har forskellige priser for bestemte kundegrupper eller rettet mod bestemte områder. Bare at det fortsat er muligt for kunder fra et andet EU-land at købe til disse priser, uden at de forskelsbehandles på baggrund af deres nationalitet, bopæl eller hjemsted.

Nogle netbutikker tilbyder forskellige priser på virksomhedens forskellige sprog- eller lande-versioner af deres sider. Det kan der være mange grunde til; fx lavere moms i andre EU-lande, hård konkurrence i andre EU-lande, eller lavere købekraft på det pågældende marked.

Indførelsen af reglerne 3. december 2018 forbyder ikke virksomheder at have forskellige priser på de samme varer afhængig af hvilket marked der sælges til, eller af have kampagner med gode tilbud på en side, som de ikke har på deres andre sider. Det fremgår af forordningens artikel 4, stk. 2, hvor der står: ”Forbuddet i stk. 1 forhindrer ikke, at erhvervsdrivende kan tilbyde generelle betingelser for adgang, herunder nettosalgspriser, som er forskellige fra medlemsstat til medlemsstat…”.

Indfører Geoblockingreglerne salgspligt?

Ja og nej. Reglerne ændrer ikke på princippet om aftalefrihed, men forbyder virksomheder at forskelsbehandle på baggrund af kundens nationalitet, bopæl eller hjemsted.  En dansk webshop kan derfor ikke afvise at sælge til en græsk kunde, fordi han bor i Grækenland.

Der er fortsat mulighed for at forskelsbehandle ud fra objektive grunde, som ikke har noget med kundens nationalitet eller bopæl at gøre. EU-Kommissionen nævner som et eksempel på en sådan grund, at varen er udsolgt.

Har jeg leveringspligt over for kunder i andre EU-lande, end dem jeg retter min markedsføring mod?

Nej, du har ikke pligt til at levere til en kunde i et land, som du ikke i forvejen tilbyder levering til. En kunde i Polen, der har foretaget et køb på en dansk side, kan købe på samme vilkår som en dansk kunde, men virksomheden er ikke forpligtet til at levere varen i Polen.

Hvis virksomheden tilbyder sine lokale (nationale) kunder at afhente ved personligt fremmøde på virksomhedens adresse, i butik eller på andet udleveringssted, skal dette også tilbydes virksomhedens kunder fra andre EU-lande. Kunden må i disse tilfælde selv hente eller arrangere afhentning af varen.

Har jeg pligt til at etablere et udleveringssted?

Nej, der er ikke pligt til at etablere et udleveringssted. Men tilbyder virksomheden, at dens kunder kan afhente varerne på et udleveringssted, skal denne mulighed også gælde for en kunde fra et andet EU-land.

Må jeg omdirigere en besøgende fra den sprogversion, den besøgende forsøger at tilgå?
Nej, det må du ikke, medmindre den besøgende giver sit samtykke til det.

De øvrige versioner af hjemmesiden skal fortsat være let tilgængelige for den besøgende. Der kræves ikke udtrykkeligt samtykke ved efterfølgende besøg fra den samme besøgende. Du kan gemme den besøgendes samtykke ved brug af cookie. Vær opmærksom på, at cookies reguleres af cookie-reglerne og persondataloven (GDPR).

Betyder det, at vi skal tage imod alle betalingskort – også selvom der er tale om kort, vi normalt ikke tager imod?

Nej, virksomheder kan forsat selv bestemme, hvilke betalingsløsninger de vil tilbyde. Men geo-blocking-forordningen stiller specifikke krav imod forskelsbehandling blandt de betalingsløsninger, som virksomheden tilbyder. Der må ikke forskelsbehandles på baggrund af kundens bopælsland, geografisk placeringen af kundens bankkonto samt geografisk placeringen af betalingstjenesten.

Eksempler:  Et fransk Visa-kort skal accepteres, hvis virksomheden i forvejen tilbyder betaling med Visa til virksomhedens danske kunder. Virksomheden skal derimod ikke acceptere korttyper, den ikke allerede tilbyder.

Hvis en virksomhed accepterer debetkort af et bestemt brand, er virksomheden ikke forpligtet til at acceptere kreditkortudgaven af samme brand.

Vi får løbende spørgsmål om geoblocking, som vi selvfølgelig besvarer. Derfor bliver denne artikel opdateret.

Du kan også læse forordningen.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

26. okt 2018 Mette

Hej. I vores danske webshop kører vi med et andet markup end i vores engelske webshop, hvor vi sender til en række europæiske lande. I den danske webshop har vi fri fragt og fri retur - det har vi ikke til udlandet. Når udenlandske kunder derfor køber i den danske webshop, får de produkterne til den danske pris - dog lægges der fragt på, når adressen er udenlandsk. Vi må selvfølgelig ikke forhindre, at de udenlandske kunder køber i den danske webshop, men findes der nogle regler, som gør, at vi kan sikre os, at vi tjener det på produkterne, som vi har brug for ift vores markup? Eller er den eneste løsning at sætte de danske priser op for at matche de udenlandske eller at sætte fragten til udlandet op for at imødekomme den tabte fortjeneste? Pft. Mvh Mette.

29. okt 2018 Tina Morell

Hej Mette I må gerne tilbyde levering til forskellige lande og have forskellige priser for levering alt efter, hvor levering finder sted. Men hvis en person bosat i et andet EU-land ønsker at få fri levering, må han eller hun købe varen i jeres webshop til levering inden for det område, hvor I tilbyder fri fragt. https://www.fdih.dk/nyheder/2018/september-18/geoblocking-er-jeg-tvunget-til-at-tilbyde-fri-fragt-til-mine-tyske-kunder-hvis-jeg-tilbyder-fri-fragt-til-mine-danske-kunder?side=4

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.