Returnering og reparation: Hvad har kunden egentlig ret til?

Har en kunde krav på at få pengene tilbage for en vare, når der er gået 14 dage efter, at den blev indleveret til reparation, og virksomheden ikke har nået at reparere den endnu? Og hvis kunden kan hæve købet, kan virksomheden så foretage fradrag for nytte?

En kunde klagede over, at hans computerskærm var holdt op med at virke lige før udløbet af reklamationsfristen på to år. Netbutikken var nødt til at sende skærmen til reparation i Tyskland, men da den ikke var kommet tilbage efter 14 dage, ville kunden hæve købet og have alle pengene tilbage. Der var tale om en fejl, der var nem at lokalisere og afhjælpe, og der var ikke stillet en erstatningsskærm til kundens rådighed.

Netbutikken spurgte FDIH, hvorvidt kunden havde krav på at hæve, og hvis kunden havde det, om butikken kunne foretage fradrag for den brug eller nytte, kunden havde haft af varen, indtil den gik i stykker.

FDIH svarede: Hvis en vare har en mangel (fx en fabrikationsfejl), må kunden i første omgang vælge mellem reparation eller ombytning til en identisk vare, hvis det er muligt.

Hvis afhjælpning eller ombytning ikke sker ”inden rimelig tid” og uden væsentlig ulempe for kunden, kan kunden hæve købet.

Hvad der er ”rimelig tid” giver altid anledning til overvejelser. Se man på Forbrugerklagenævnets praksis svinger det mellem 2 og 4 uger afhængig af sagens omstændigheder. Fejlens karakter, det forhold at der er tale om en vare der bruges dagligt, og at der ikke er stillet en erstatningsskærm til rådighed, taler for en kortere afhjælpningsperiode.

I dette tilfælde vil jeg dog mene, at kunden må finde sig i at vente lidt længere, også fordi fejlen viser sig sidst i 2 årsperioden. Under alle omstændigheder må butikken kunne afværge hævekravet ved at tilbyde en hurtig omlevering til en identisk vare.

Hvis købet hæves, vil der efter retspraksis kunne foretages fradrag for nytte, da produktet har været brugt uden problemer i næsten 2 år, som er en stor del af den forventede levetid.

Læs mere om retspraksis og Forbrugerklagenævnets praksis.

Har du juridiske spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte FDIH’s juridiske afdeling.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.