E-handelskonferencen 2018: Fremtiden er lys og tæt på

Amazon og AI. Kina og kunderejser. Stemmestyring og stregkoder. Betalinger og brugeroplevelser. Der var noget for enhver smag på E-handelskonferencen, som Margrethe Vestager lukkede med et brag. Vi har fanget nogle af de vigtigste momenter.

”Online shopping er død.”

Første taler på E-handelskonferencen 2018, Wijnand Jongen, åbnede dagen med en påstand, der muligvis gav en del af godt 1000 deltagere nervøse trækninger. Påstanden blev dog hurtigt uddybet.

”Det nytter ikke at tænke på e-handel og almindelig detailhandel. Fremtidens forbrugere skelner nemlig ikke mellem online og offline. De er onlife, og de forventer, at virksomhederne er det samme. Det giver udfordringer, men mulighederne er enorme, hvis man som virksomhed kan udnytte de teknologiske fremskridt, der sker i øjeblikket. Det kan virkelig skabe vækst.”

Fremtidens forbrugere skelner nemlig ikke mellem online og offline. De er onlife.

- Wijnand Jongen

Wijnand Jongens oplæg efterlod både smil og ideer hos publikum – præcis som Niels Ralund håbede, at det første indlæg på konferencen ville.

”Planen med Wijnand var at give et internationalt syn på den meget nære fremtid, som både giver os udfordringer og muligheder. Det var en rigtig god start på konferencen, som netop skulle rumme et realistisk syn på begge dele.”

Sværvægtere og en magisk kage

Efter Wijnand Jongens oplæg leverede dansk e-handels svar på de tre tenorer, Lars Hedal fra Hesehus, Michael Ejby fra Wupti.com og Jacob Risgaard fra Coolshop.dk, en underholdende og interessant debat om danske markedspladser og kampen mod Amazon.

Ordstyrer Lars Hedal sammenlignede indledningsvist e-handlen med en magisk kage, der hele tiden bliver større, selv om flere spiser af den. Herefter overlod han ordet til Ejby og Risgaard, som fortalte om Wupti og Coolshops strategi.

Foto: De tre tenorer: Lars Hedal, Jacob Risgaard og Michael Ejby

Selvom der var forskellige tilgange hos de to herrer, var der også flere ting, de kunne blive enige om. Vi skal agere, som om Amazon er her, fremtiden er lys og øget samarbejde er vejen frem, var nogle af dem.

”Vi skal sgu ikke være så bange for at mødes og diskutere ideer. Vi skal droppe tanken om, at andre bare snupper vores geniale ide. Det sker sgu ikke, så lad os nu slå os sammen og blive bedre,” lød det fra Jacob Risgaard.

Vi skal sgu ikke være så bange for at mødes og diskutere ideer. Vi skal droppe tanken om, at andre bare snupper vores geniale ide. Det sker sgu ikke.

- Jacob Risgaard, Coolshop

Ejby nikkede og fulgte trop.

”Med Wupti vil vi gerne skabe et sted, hvor kunderne kan få det, de efterspørger – både hvad angår produkter og services. Samtidig skal det være et alternativ til Amazon, hvor netbutikkerne kan se en fordel i at sælge. Alle skal kunne se en mening i den danske løsning, så skal vi nok klare os.”

Kopier kopisterne

Med markedspladser som hovedemne fyldte Amazon naturligvis en del på konferencen. Et af de indlæg, der ikke handlede direkte om Amazon, var Christina Boutrups indlæg om Kina. Journalisten og Kina-kenderen indledte med at ærgre sig over, at Kina ikke fylder mere i bevidstheden hos danskerne – forbrugere såvel som virksomheder og journalister.

”Da den kinesiske præsident overtog magten, var vi to journalister fra DR og TV 2, der dækkede det. Da Trump fik magten, blev det dækket af 52 journalister fra de stationer. Det er et godt eksempel på den blinde vinkel, som mange – også virksomheder - har i forhold til Kina. Det er uheldigt, for Kina tager teknologiske kvantespring i øjeblikket, og er med 800 mio. internetbrugere et kæmpe, kæmpe marked. Det bør interessere flere.”

Foto: Christina Boutrup interviewer Wen Jia fra Airstore

Indlægget bød på fakta og eksempler, der fik flere til skiftevis at tabe kæben, ryste på hovedet og smile. Især eksemplerne på de mest iøjnefaldende kinesiske kopi-produkter fik smilene frem. De er morsomme, men de er også kun en meget lille del af det, der sker i erhvervslivet i Kina, forklarede Christina Boutrup.

”Kina er ikke bare kopister længere. De er på mange områder meget længere fremme end her i Vesten. Se bare på droner, som Amazon måske snart får lov til at bruge. Dem har JD.com brugt i snart to år.”

Tiden er måske kommet til at kopiere kopisterne på flere områder.

- Christina Boutrup

Også på mobilbetalinger og QR-koder er kineserne i en anden liga.

”De bruger stort set ikke kreditkort. Alt bliver betalt via mobilen. Det skyldes ikke mindst QR-koder, som er over alt – selv tiggerne har et skilt med QR-kode. Det kommer også til Vesten, er jeg sikker på.”

Ifølge Christina Boutrup vil flere af de kinesiske landvindinger komme til Vesten.

”Vi skal ikke lade os forblænde af udviklingen i Kina, for der er klare ulemper ved eksempelvis den enorme overvågning, men vi skal heller ikke bare afskrive dem som kopister. Tiden er måske kommet til at kopiere kopisterne på flere områder.”

Har du talt med din Matas?

Et de mest omtalte e-handelsprojekter den seneste tid har været Matas’ stemmestyringskoncept. Det afspejlede sig, da Brian Andersen, e-handelschef i Matas, gik på scenen - der var ikke mange ledige pladser. tilbage i salen.

Ifølge Brian Andersen er der rigtig god grund til at kaste sig over stemmestyret e-handel. Voice er nemlig den næste ti-års-trend, præcis som smartphones har været.

”Vi er stadig i den spæde begyndelse, men teknologien er klar, og både virksomheder og forbrugere kan se fordele ved stemmestyret handel. Jeg er sikker på, at det bliver kæmpe stort, og vi vil være på forkant med udviklingen. Derfor er vi gået i gang.”

Vi er stadig i den spæde begyndelse, men teknologien er klar, og både virksomheder og forbrugere kan se fordele ved stemmestyret handel.

- Brian Andersen, Matas

Matas er ifølge Brian Andersen nået ret langt på kort tid, men det er lidt som at lære børn at tale; det tager tid, og de skal hele tiden fodres med nye ord og sammenhænge. Det er udfordrende men underholdende, sluttede Brian Andersen.

”Vi har også en masse udenlandske produkter, og det er ikke altid, at vores maskine kan tyde kundernes forsøg på at udtale en fransk parfume. Det giver nogle meget sjove episoder, som vi skal forsøge at lære af.”

Vestager: Konkurrencen skal kontrolleres, så den kan blomstre

Milliardbøder og mulig efterforskning. EU-kommissær for konkurrence, Margrethe Vestager, står nok ikke øverst på popularitetslisten hos Amazon. Det gør hun til gengæld hos mange danske e-handlere, der påskønner kampen for fair og lige konkurrence. Populariteten kunne tydeligt mærkes, da EU-kommissæren til store klapsalver indtog scenen. Herfra gjorde hun deltagerne klogere på, hvordan og hvorfor hun arbejder for at sikre fair konkurrence i en globaliseret og teknologisk verden.

”Det er faktisk ret enkelt. Vi ønsker, at markedet skal blomstre. Men for at det kan blomstre, skal det passes. Hvis vi sikrer det, så er markedet til gavn for både forbrugere og virksomheder.”

Foto: Fuldt hus til Vestager

Et sundt og blomstrende marked indebærer ifølge konkurrence-kommissæren, at ingen virksomheder skal have særlige fordele, som de andre ikke får. Det betyder også, at Amazon og andre giganter bidrager til det marked og samfund, som de nyder godt af.

Vi undersøger, om der er en begrundet mistanke. Hvis vi vurderer, at det er der, vil vi tage de næste skridt for at sikre, at konkurrencen er fair.

- Margrethe Vestager

”Man bidrager ved at betale skat. Og her er der udfordringer. Almindelige virksomheder betaler i gennemsnit 23 % i skat, mens de digitale virksomheder betaler 9 % i snit. Det er ikke rimeligt, og det giver uretfærdige fordele, som vi skal undgå.”

Amazons skatteforhold er ikke alt, som Vestager og hendes team kigger på. Tidligere på året indledte den danske konkurrence-kommissær en undersøgelse af, om Amazon misbruger sin dominerede position. Mistanken er, Amazon udnytter den store mængde data, de får fra sælgerne, til at udkonkurrere de mindre virksomheder ved enten selv at producere tilsvarende men billigere produkter eller qua deres størrelse at købe og sælge produkterne billigere. Der er endnu ikke åbnet en sag mod Amazon, men Vestager har sendt spørgeskemaer til mange de virksomheder, der sælger via Amazon.

”Vi undersøger, om der er en begrundet mistanke. Hvis vi vurderer, at det er der, vil vi tage de næste skridt for at sikre, at konkurrencen er fair.”

At dømme efter publikums reaktion er det et tiltag, som får stor støtte fra dansk e-handel. Det bekræftede Niels Ralund.

Det var sød musik i mine ører. Danske e-handlere er nemlig super dygtige, og hvis vi bare får mulighed for at konkurrere på fair vilkår, så skal vi også nok klare os – også mod Amazon og de andre.

- Niels Ralund

”Jeg synes, at Margrethe Vestager gør et formidabelt stykke arbejde for danske virksomheder. Hun har præcis samme mål som os, nemlig at sikre fair konkurrence. Det er det eneste, vi efterspørger, for så skal vi nok klare resten selv.”

Han var også glad for, at Margrethe Vestager undervejs roste konferencen for at udstråle en god optimisme.

”Det var sød musik i mine ører. Danske e-handlere er nemlig super dygtige, og hvis vi bare får mulighed for at konkurrere på fair vilkår, så skal vi også nok klare os – også mod Amazon og de andre.”

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.