Black Friday: Få helt styr på reglerne for prismarkedsføring

I oktober 2017 indskærpede Forbrugerombudsmanden, at butikkerne skal sørge for ikke at reklamere med større besparelser, end der reelt er tale om. Det er værd at huske, nu hvor Black Friday nærmer sig.

Retningslinjerne for prismarkedsføring blev ændret i 2017, og det er nu præciseret, at der ikke er frit slag, selvom der er tale om en kortvarig kampagne, som fx Black Friday.

Mød Forbrugerombudsmanden til FDIHs seminar om prismarkedsføring og skjult reklame

Det siger reglerne

Hovedreglen: Når du direkte eller indirekte sammenligner en vares pris med din førpris eller normalpris, skal varen have været solgt til den normalpris, der sammenlignes med, i mindst 6 uger op til tilbudsdagen – fx Black Friday.

Særlige regler for kortvarige kampagner: Ved kortvarige kampagner forstås kampagner af maks. 3 dages varighed (Fx Black Friday), hvor der er rabat på alle varer, dele af et produktsortiment eller en bestemt produktkategori. Det kan fx være tilbud af typen: ”20 % på hele shoppen”, ”25% på alle dyner”, eller ”25% på alle hvidevarer af mærket XX”.

Man kan godt lave kortvarige kampagner, selvom enkelte produkter, der indgår i de grupper af varer, der indgår i tilbuddet, ikke overholder referenceperioden på 6 uger.

Har varen været omfattet af en kortvarig kampagne indenfor de sidste 6 uger, afbryder denne kampagne som udgangspunkt ikke 6-ugers perioden.

Men kortvarige kampagner giver ikke frit slag:

Der skal stadig være tale om en reel besparelse. Hvis en vare meget ofte er nedsat i pris, kan man slet ikke sige, at varen har en reel normal pris, og så kan det være vildledende at lave en prissammenligning. Her kan du læse om Black Friday-tilbud, der klart var vildledende. Forbrugerombudsmanden – Black Friday tilbud var vildledende.

Få svar på dine spørgsmål fra hestens egen mule

FDIH har inviteret to af Forbrugerombudsmandens medarbejdere til at tale om prismarkedsføring og skjult reklame på sociale medier onsdag den 6. november kl. 13.00 på Børsen. Læs mere og tilmeld dig her.

Relaterede artikler

Forbrugerombudsmanden: Retningslinjer for prismarkedsføring.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.