Vilde Singles Day slog alle rekorder – også i Danmark

Alle tidligere rekorder blev blæst omkuld, da kineserne gik amok til Singles Day. I Danmark fik den store salgsdag også nettet til at gløde – selv om det stadig kun er et mindretal af forbrugerne, der kender til det kinesiske udsalgsfænomen.

Hvis lagermedarbejderne hos Alibaba sveder ekstra meget i øjeblikket, er det helt forståeligt. Efter en rekordstor Singles Day skal de nemlig pakke over 1 mia. pakker til de mange købeglade kunder, der gik shop-amok på den store udsalgsdag.

Den kinesiske onlinegigant, der fandt på Singles Day, omsatte for 31 mia. $. svarende til 205 mia. kr. på 24 timer, da 2018-versionen af den store dag løb af stablen søndag d. 11/11. Den første milliard blev rundet efter godt ét minut. Omsætningsrekorden slår dermed sidste års rekord med ca. 5 mia. $.

Alibabas rival, JD.com, slog også salgsrekord, men måtte dog nøjes med en omsætning på 23 mia. $ - det er mere end danskernes samlede e-handelsforbrug i 2017.

Vokseværk i Danmark

I Danmark vælger flere og flere netbutikker også at omfavne den store salgsdag. 13 % af netbutikkerne var i år med på Singles Day mod blot 3 % sidste år.

”Vi er endnu ikke oppe i Black Friday-niveau, men det er tydeligt, at netbutikkerne har fået smag for Singles Day,” udtaler Simon Bjerremann, analysechef i FDIH.

Dagen blev den tredje bedste dag nogensinde for os. Kun overgået af Black Friday 2016 og Black Friday 2017.

- Dennis Drejer, Rito.dk

En af de butikker, der forkælede kunderne med gode Singles Day-tilbud, er Rito.dk. Den digitale garn- og hobbybutik havde en travl dag med usædvanligt mange kunder, forklarer stifter Dennis Drejer.

”Dagen blev den tredje bedste dag nogensinde for os. Kun overgået af Black Friday 2016 og Black Friday 2017. Jeg tror, at det om et år kan blive lige så stort som Black Friday, for der er ingen tvivl om, at kunderne er blevet meget mere opmærksomme på dagen.”

Også hos Elgiganten var der fart på, lyder det fra adm. direktør Peder Stedal.

”Singles Day er fortsat et ganske nyt fænomen i Danmark, men vi er rigtig godt tilfredse med dagen, og det kan vi se, at vores kunder også er. I forhold til Singles Day sidste år havde vi en vækst på 70 procent, så der er ingen tvivl om, at dagen er kommet for at blive. For os handler Singles Day også om, at vi ønsker at være det trygge, danske alternativ, som kunderne kan benytte sig af. Vi ved, at de her dage er store i udlandet, men vi kan se, at når vi tilbyder et dansk alternativ, så vil kunderne gerne benytte sig af det.”

I forhold til Singles Day sidste år havde vi en vækst på 70 procent, så der er ingen tvivl om, at dagen er kommet for at blive.

Peder Stedal, Elgiganten

Samme melding kommer fra Jonathan Parisi fra mackabler.dk, der var med på Singles Day for 3. år i træk.

”Der er ikke nogen tvivl om, at danskerne begynder at kende til dagen. Vi havde næsten 40 % flere besøg i år end sidste år, og dobbelt så mange besøg i forhold til dagene op til den 11/11 2018, så det gik rigtig godt.”

Stadig kæmpe potentiale

Selv om flere butikker har taget dagen til sig, er det langt fra alle danske forbrugere, der kender til den store udsalgsdag. Faktisk viser FDIHs nyeste analyse, at kun hver tiende (9,2 %) forbruger kender til Singles Day. Det vil dog lynhurtigt ændre sig, vurderer Simon Bjerremann fra FDIH.

”Det minder en del om Black Friday, som gik fra forholdsvis ukendt til allemandseje på ganske få år. Vores tal viser en voldsom vækst i antallet af butikker, der tager dagen til sig, og de skal nok sørge for, at forbrugerne følger med. Jeg tror, at vi næste år vil se langt flere kunder, der kender til dagen.”

 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.