Større end Black Friday: Singles Day har fået fat i netbutikkerne

Det kinesisk udsalgsfænomen Singles Day får amerikanske Black Friday til at ligne en fødselsdag i det lokale supermarked. Nu er verdens største salgsdag på vej til slå igennem i Danmark.

Amerikanske shopping-fænomener som Black Friday og Cyber Monday er i de senere år rullet ind over danske forbrugere og butikker. Nu kan forbrugerne glæde sig over, at de danske butikker har fået smag for endnu et udenlandsk udsalgsfænomen – denne gang er det Singles Day, som er verdens absolut største salgsdag.

En analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel viser, at 13 % af de danske netbutikker i år hopper med på den store kinesiske udsalgsdag, der løber af stablen d. 11/11.

Det er en markant stigning i forhold til sidste år, hvor blot 2,9 % af netbutikkerne kørte med Singles Day-tilbud.

Ifølge Louise Byg Kongsholm, trendforsker og adm. direktør i Pej Gruppen, er det ikke overraskende, at butikkerne nu tager endnu en salgsdag til sig.

”Danske butikker og især netbutikker er rigtig gode til at hoppe med på bølger og tendenser, der kan skabe trafik og lave larm. Det har vi set med Black Friday, Cyber Monday, Halloween og så videre. Og nu ser vi det så med Singles Day, som jo er en kæmpe, kæmpe begivenhed i andre lande. I takt med at forbrugerne bliver opmærksomme på det, så vil flere butikker ride med på bølgen.”

Vi så det hos vores leverandører i Kina, og da vi forstod hvor stort det var, vidste vi, at det ville komme til Danmark.

- Jonathan Parisi, Mackabler.dk

Trendforskeren understreger, at udviklingen også bunder i, at handlen især på nettet er grænseløs, og derfor forventer forbrugerne i stigende grad, at de danske butikker tilbyder det samme, som de udenlandske gør.

”Og hvis de ikke gør det, så tænker mange forbrugere, at de lige så godt kan handle i udlandet.”

Mackabler.dk er en danske butikker, der har taget Singles Day til sig. Butikken har kørt med særlige Singles Day tilbud i to år.

”Vi så det hos vores leverandører i Kina, og da vi forstod hvor stort det var, vidste vi, at det ville komme til Danmark, og derfor kører vi det nu igen for 3 år i træk,” forklarer Jonathan Parisi fra Mackabler.dk.

Ifølge ham er det også en konsekvens af, at forbrugerne ser, hvad der sker i udlandet.

”Vi tænker bestemt, at der hvert år vil være en større del af vores kunder, som forventer det i takt med at de bliver bekendt med det. 

Forbrugerne er tingsforstoppede

Den stigende danske adoption af udenlandske salgsfænomener er ifølge Louise Byg Kongsholm også udtryk for, at forbrugerne i stigende grad skal aktiveres for at købe – de mangler nemlig ofte ikke noget.

”Vi er begyndt at arbejde med begrebet tingsforstoppelse, der betyder, at forbrugerne faktisk ikke har et reelt behov for flere ting længere. Derfor skal der noget ekstra til, før vi køber. Det kan være de her dage, hvor der er super gode tilbud, eller det kan være bygget op om events i butikken, gågaden eller storcentret.”

Vi er begyndt at arbejde med begrebet tingsforstoppelse, der betyder, at forbrugerne faktisk ikke har et reelt behov for flere ting længere.

- Louise Byg Kongsholm

Den forklaring er Kasper Toxvig fra Rito.dk delvis enig i. Den digitale garnbutik testede Singles Day af første gang i 2016 og er med igen i år, hvor det især er de lidt dyrere produkter, som butikken forventer at sælge flere af.

”Mange af vores produkter er materialer, der bliver opbrugt og derfor kræver løbende genkøb, så vi har ikke samme behov for at aktivere forbrugerne. Men vi kan bruge Singles Day og andre specielle salgsdage til at pushe de lidt dyrere varer ud, fordi kunderne er mere købelystne på de her dage.”

Han tilføjer, at forbrugernes købelyst bliver afspejlet i trafikken på Rito.dk.

”Den høje efterspørgsel på disse salgsdage gør, at trafikken fra Google og prissammenligningssiderne stiger markant, fordi folk leder efter de bedste tilbud. Det betyder, at vi når ud til en masse nye kunder, der ikke tidligere har handlet hos os.”

Fakta: Så vild er Singles Day

Alibabas platforme Tmall og Taobao omsatte for 25 mia. $ på 24 timer.

Alibaba håndterede 1,48 mia. transaktioner på dagen.

90 % af alle ordrerne hos Alibaba blev gennemført på smartphones

Bestseller omsatte for 1 mia. kr. i Kina på 24 timer.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.