Prognose: Vild Black Friday-storm rammer Danmark

De danske forbrugere har givet købsknappen en pause for at være helt klar til Black Friday, der rammer Danmark d. 23. november. Kombinationen af købsparate kunder med en stærk privatøkonomi og stort kendskab til dagen kan det gøre den sorte fredag til den største salgsdag nogensinde.

Fredag d. 23. november skal løbeskoene og energidrikkene stå klar hos de danske netbutikker. Her ruller det amerikanske udsalgsfænomen, Black Friday, nemlig ind over Danmark, og det betyder ekstrem travlhed hos butikkerne.

Det store udsalg forventes at blive endnu vildere end sidste år, hvor omsætningen på mere end 2,1 mia. kr. gjorde dagen til den største danske salgsdag nogensinde. En ny analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel viser, at 9 ud af 10 forbrugere kender til dagen, og en tredjedel af forbrugerne forventer også at handle på dagen.

”Black Friday er en festdag for rigtig mange kunder og butikker, og selv om sidste år var vild, så forventer vi, at der bliver slået mange nye rekorder i år,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH. 

Grafik: Forventer du at købe Black Friday-tilbud?

Knap halvdelen (45 %) af netbutikkerne forventer da også, at salget bliver mindst 25 % bedre end sidste år. 11 % forventer en stigning på mindst 50 %.

Selv om sidste år var vild, så forventer vi, at der bliver slået mange nye rekorder i år.

- Niels Ralund

Forbrugerne slår hul på sparebøssen Black Friday

Netbutikkernes optimisme er ifølge FDIH’s analyse velbegrundet. Mens antallet af forbrugere, der vil handle på dagen er stabilt, så vokser beløbet, de vil bruge, eksplosivt. 6 ud af 10 forbrugere vil købe for minimum 2000 kr. – sidste år var det under halvdelen, der ville det.

Grafik: Hvor mange penge forventer du at bruge på Black Friday?

”Der er en stigende tendens til, at forbrugerne sparer op til de her tilbudsdage, hvor de til gengæld går amok. Vi hører også fra flere netbutikker, at kunderne lige slipper musen i ugerne op til Black Friday for at være helt klar,” siger Niels Ralund.

Vi danskere er jo et tilbudshungrende folkefærd, og når en stor og profileret udsalgsdag bliver krydret med stigende e-handel, god privatøkonomi og højkonjunktur, så har vi altså opskriften på en rekorddag.

- Niels Ralund

Han vurderer også, at den gode danske privatøkonomi får indflydelse på dagen.

”Vi danskere er jo et tilbudshungrende folkefærd, og når en stor og profileret udsalgsdag bliver krydret med stigende e-handel, god privatøkonomi og højkonjunktur, så har vi altså opskriften på en rekorddag.”

Grafik: Har du udskudt et køb i forventning om at finde varen til Black Friday?

I stigende grad en digital indkøbsdag

Black Friday startede som en stor indkøbsdag i de fysiske butikker, men siden har forbrugerne i stigende grad byttet gågaden ud med nettet, og i år er andelen, der vil handle i netbutikker, større end andelen, der vil handle i strøgbutikkerne. Det skyldes ifølge Niels Ralund to ting.

”For det første er netbutikkerne ekstremt dygtige til at markedsføre sig selv op til og på dagen. De knokler virkelig for at lokke kunderne til. For det andet er det bare nemmere for forbrugerne at handle hjemme fra sofaen fremfor at kæmpe med lange køer og november-vejr på strøget.”

FDIH’s direktør understreger dog, at det for ham ikke er en konkurrence mellem fysiske og digitale butikker.

”Vi kigger meget mere mod udlandet, og det vil ærgre mig, hvis forbrugerne vælger at lægge de mange køb hos eksempelvis Amazon og Wish.”

Grafik: Hvor forventer du at handle på Black Friday?

Julehandlen bliver skudt i gang Black Friday

Black Friday har se senere år udviklet sig til at være startskuddet til det årlige julegaveræs - sidste år svarede over halvdelen af Black Friday-shopperne, at de brugte dagen til at købe julegaver. Tendensen smitter også af på de varer, forbrugerne forventer at købe. Traditionelle julegavekøb som tøj, sko og smykker topper listen foran elektronik og hårde hvidevarer.

”Der er ingen tvivl om, at Black Friday er startskuddet til julegavehandlen, men det betyder ikke, at julegaveindkøbene er færdige efter Black Friday. December er stadig den absolut største og travleste måned for butikkerne,” siger Niels Ralund.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.