Nyeste tal: Black Friday brager mod ny rekord

Selv ikke et overgravet kabel kan stoppe Black Friday, der tordner mod ny rekord efter en travl morgen. Her er tal og reaktioner fra Saxo.com, Engbork, Unisport, Coolshop og mange flere.

Se flere citater og tal fra netbutikkerne nederst i artiklen

Hvis netbutikkerne troede, at de kunne puste ud ovenpå en vild nat, må de tro om igen. Kunderne har stadig voldsom appetit, og de bruger rekordmange penge. 

”Vi hører entydigt, at netbutikkerne går voldsomt frem. Langt de fleste får deres største salgsdag nogensinde, og mange fordobler omsætningen i forhold til sidste års Black Friday,” lyder det fra Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Det bliver bekræftet af blandt andre Mark Nielsen fra Coolshop.dk

 ”Lige nu ligger vi på 30 % over sidste års Black Friday, som var voldsom. Det går kun op, så hvis du forestiller dig en liggende hockeystav, så ser du vores udvikling. Det bliver Coolshops absolut største dag nogensinde.”  

Også hos Helle Engbork, der ejer modebutikken Engbork, har der været smæk på.

”Det er første gang, at vi er med på Black Friday, og jeg må bare sige, at det er vildt og sjovt. Vi kører med 23 % på alt, og det har kunderne virkelig taget godt imod -  vi nåede budgettet allerede omkring kl. 12, så vi er super glade.” 

Ifølge Niels Ralund vil en del af netbutikkerne opleve i den følgende timer opleve et lille pusterum, indtil forbrugerne får fri for arbejde og igen kan shoppe løs.

"Der bliver nok en lille stilhed før stormen, for den sene eftermiddag og aftenen er normalt en meget travl periode. Vi har altså med andre ord ikke toppet endnu."

Kabelnedbrud gav problemer, men væksten fortsætter 

I Jylland blev flere netbutikker ramt af nedbrud, da et kabel blev klippet over, netop som Black Friday gik i gang. Betalingsudbyderen QuickPay kunne tydeligt se i tallene, at en del netbutikker havde sort skærm.  

Det samlede antal salg frem til kl. 11:00 ligger 10 % over den samme periode sidste år, og den vækst kunne sandsynligvis have været større, hvis alle butikker havde været med fra start. Ikke desto mindre er Black Friday nu 6 gange større (630%) end en ”almindelig fredag”. 

”Vi krydser fingre for, at de ramte butikker får hentet det tabte salg ind. Forhåbentlig vender nattens skuffede kunder tilbage efter de gode tilbud, nu hvor forbindelsen til hostingudbyderne er oppe igen,” siger Niels Ralund. 

Hos den største betalingsudbyder, DIBS, ligger man 32 % foran sidste år på antal online betalinger frem til kl. 12:00. Det er fordelt på en meget aktiv morgen, der nu er fulgt af mindre aktivitet i formiddagstimerne. 

Clearhaus, der også håndterer netbutikkernes betalinger, melder ligeledes om en travl formiddag, der slår sidste år.

 Clearhaus’ tal viser også, at knap en fjerdedel af netkøbene sker via smartphones.

 

MobilePay opjusterer

Hos MobilePay mærker man også, at en stor del af  af netkøbene bliver gennemført på smartphones. Derfor har MobilePay Online opjusteret forventningerne til Black Friday og forventer nu, at der vil blive handlet for over 240 mio. kr. på nettet via MobilePay. Den foreløbig travleste time var mellem kl. 10-11, hvor der blev handlet for 12,5 mio. kr. 

”Igen i år slår MobilePay Online alle rekorder på Black Friday. Vi regner med, at danskerne til midnat har handlet for over 240 millioner kroner på nettet ved at benytte vores løsning. Sammenlignet med sidste års Black Friday vil salget så vokse med 102%. Det er tydeligt, at både butikkerne og danskerne har taget Black Friday til sig i et omfang, så man nu gennemfører mange af sine første julegaveindkøb her, hvor rabatterne er rigtigt gode.” siger Mark Wraa-Hansen, direktør for MobilePay.

 

”Når vi ser på MobilePay, så er den uden tvivl den førende betalingsapp, som bruges til alle onlinebetalinger. Dens popularitet viser sig ved, at der er udsigt til en fordobling af onlineomsætningen i forhold til BF i 2017, så den runder 240 mio. kr. i år, ”siger Niels Ralund.  

Ivan Jæger, CEO, Proshop.dk:
”Vi kører på fuldt tryk nu. Vi havde det store peak omkring 00.00 - 01.00, hvorefter ordremængden faldt en smule. Det startede dog igen kl. 06.00 og herfra er det kun gået op, op og op. Lige nu kommer der ligeså mange ordrer ind i timen som på en normal søndag. Vi forventer, at dagen bliver 40 % større end sidste år.” 

Helle Engbork, direktør, Engbork:
”Det er første gang, at vi er med på Black Friday, og jeg må bare sige, at det er vildt og sjovt. Vi kører med 23 % på alt, og det har kunderne virkelig taget godt imod -  vi nåede budgettet allerede omkring kl. 12, så vi er super glade.” 

Mark Nielsen, CEO, Coolshop.dk.
”Lige nu ligger vi på 30 % over sidste års Black Friday, som var voldsom. Det går kun op, så hvis du forestiller dig en liggende hockeystav, så ser du vores udvikling. Det bliver Coolshops absolut største dag nogensinde.” 

Jan Ettrup-Mikkelsen, CMO, Saxo.com.
”Hos Saxo.com går alt planmæssigt. Vi har valgt en lidt anden vej i år, hvor vi i højere grad end den vanlige omsætningsjagt i år fokuserer på, at få nye medlemmer til Saxo Premium.
Dagen har indtil videre budt på en voldsom stigning i medlemsantallet – ca. 5 gange højere end i 2017 - mens vi holder de flotte omsætningstakter fra Black Friday 2017, der hidtil var den største handelsdag i Saxos historie. Vi kan ikke være andet end meget tilfredse med dagen frem til nu, da den til fulde former sig præcis, som vi havde planlagt. 

Søren Sieg, partner, Cykelpartner.dk
"Hos Cykelpartner har vi længe glædet os og haft gang i forberedelserne til denne vilde dag – vi startede hårdt ud med ordrer lige fra morgenstunden og her til middag ligger vi 40% over sidste år – så det ender uden tvivl med at blive en kanon dag.” 

Michael J. Burk, CEO, Unisport
”Vi har oplevet eksplosiv vækst de forrige år under Black Friday-ugen og har haft samme høje forventninger til i år. I denne uge har vi dagligt introduceret nye produkter og kampagner, hvilket har været en stærk driver for at besøge os. Indtil nu har væksten været tocifret, hvilket vi er meget tilfredse med. Det bliver helt klart vores største dag nogensinde.” 

Peder Stedal, adm. direktør Elgiganten
”Siden midnat og til kl. 12 her fredag middag har vores netbutik haft besøg af mere end 450.000 danskere. Selvom nogle bruger Black Friday til at kickstarte julehandlen eller forkæle sig selv, så er det også helt tydeligt, at der i mange husholdninger er gjort klar til at gøre en god handel på de lidt større indkøb som hvidevarer og store fladskærme.”

Dennis Drejer, Rito.dk

"Vi forventer fortsat 30% stigning i forhold til sidste år for hele dagen. Vi har lige haft samlet alle medarbejderne til en bid velfortjent mad, inden vi tager arbejdshandskerne på igen. Vi ser frem til at folk får fri fra arbejde, så de kan sætte sig foran computeren og se alle vores skarpe tilbud." 

Peter Hvidberg, E-handelschef, Intersport.

"Vi har haft en travl uge op til Black Friday, og i dag ser indtil videre også rigtig god ud. Vi er allerede nu på ca. 40% af sidste år, så de sidste 10 timer af i dag bliver så spændende."

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik