Ny aktion fra Europol: Lukker mere end 33000 falske hjemmesider

Det europæiske politisamarbejde Europol har i en aktion på tværs af 26 lande konfiskeret 33654 hjemmesider, anholdt 12 personer og beslaglagt knap 7,5 millioner kroner.

Under operationsnavnet In Our Sites har Europol beslaglagt domænenavne for hjemmesider, der sælger alt fra falsk medicin til piratfilm og elektronik. Nyheden vækker glæde hos Henrik Theil, kommunikationschef hos FDIH.

”De her svindlere gør livet surt for forbrugerne, der bliver snydt, og de mange netbutikker, der knokler for at give kunderne en rigtig god oplevelse, fordi det rammer forbrugernes tillid. Derfor er det rigtig godt arbejde af Europol, som blandt andet har arbejdet sammen med dansk politi.”

Han lægger især vægt på, at Europol har anholdt 12 formodede bagmænd.

”Det er typisk organiserede kriminelle, der står bag svindlen, så det er godt at høre, at Europol nu har fingrene i bagmændene. Det kan forhåbentligt vise andre, at det altså ikke er risikofrit at svindle på nettet.”

Dansk politi styrker indsatsen mod cyberkriminalitet

Selv om kun én af de mere end 33000 hjemmesider ender på .dk. hviler dansk politi ikke på laurbærrene i kampen mod de digitale svindlere – både de falske butikker og de personer, der svindler med betalingskort.

Lige nu er politiet ved at rekruttere til et nyt landsdækkende center for it-relateret økonomisk kriminalitet (LCIK). Centeret skal sikre en mere effektiv og ensartet behandling af anmeldelser fra borgere og virksomheder, der bliver snydt på nettet.

”Det har vi ønsket i lang tid, og derfor er vi glade for, at det nu bliver til virkelighed med en central enhed, der skal modtage og koordinere anmeldelser. Det vil give en mere effektiv indsats mod svindel på nettet. Vi tror også, at vi får en vigtig sidegevinst, nemlig en bedre dialog mellem politi og netbutikker, der anmelder svindel,” siger kommunikationschef Henrik Theil, FDIH.

I øjeblikket anmelder netbutikker svindel lokalt, og derfor kniber det med at få overblik over, hvor omfattende en svindelsag er. Endelig har manglende tilbagemelding og opklaring fået flere netbutikker til at opgive anmeldelser på mindre sager.

”Det er afgørende for opklaringen, at alle sager anmeldes. Den centrale anmeldelsesfunktion vil sikre ensartet behandling af og overblik over sagerne, så jeg er sikker på, at det giver en bedre dialog og øget opklaring af sagerne.”

FDIH har gennem FIT-samarbejdet (Forum mod IT-økonomisk kriminalitet), hvor politi og flere organisationer deltager, givet input til, hvordan den nye anmeldelsesfunktion kan udformes.

LCIK er i fuld gang med at etablere sig, så enheden er i gang i løbet af december.

Forbrugerne skal tænke sig om

Henrik Theil opfordrer også forbrugerne til at bruge deres sunde fornuft, når de handler på nettet.

”Det bedste værn mod svindel sidder typisk 40 centimeter fra skærmen: Det er forbrugerne selv. Hvis man støder på et tilbud, der lyder for godt til at være sandt, så er det typisk netop det. Derfor skal man tænke sig om, især når man handler på udenlandske sider.”

Forbrugerstyrelsen har sammen med flere myndigheder samlet en stribe råd til forbrugerne. De kan findes på https://www.forbrug.dk/nethandel/

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.