Netbutikkerne skruer op for leveringshastigheden

Coolshop gør det. Matas gør det. Nemlig.com, Saxo.com og flere andre gør det. Samme-dag-levering er blevet populært hos flere danske netbutikker, der ruster sig til øget konkurrence fra udlandet. Leverings-tiltagene understreger det tårnhøje niveau hos netbutikkerne, roser FDIH.

Da FDIH i år spurgte netbutikkerne, hvad de vurderede som de vigtigste konkurrenceparametre på logistikområdet, var samme-dag-levering i top tre sammen med flere leveringsmuligheder og gratis levering. Nu er flere og flere netbutikker begyndt at gøre sig de første erfaringer på lyn-leverings-området.

Saxo.com har i samarbejde med logistikvirksomheden Burd Delivery tilbudt samme-dags-levering i godt et år, og erfaringerne er gode, forklarer Jeppe Trier, Chef for operations og customers satisfaction i Saxo.

”Kunderne er vildt glade for servicen. Hele vores mål var at skabe en ekstraordinær oplevelse for vores kunder, og det er det, vi oplever, så det er vi selvfølgelig glade for.”

Også Matas tilbyder kunderne samme-dag-levering. Før Matas kastede sig over projekt lyn-levering, spurgte de kunderne, om de var interesserede i servicen. 75 % af kunderne svarede ja, og 29 % svarede, at muligheden for samme-dag-levering i fremtiden vil spille ind på deres valg af netbutik.

”For os handler det om at overraske og sætte en standard. Heldigvis har kunderne virkelig taget godt imod servicen, og vi har fået en rigtig god respons på det,” forklarer e-handelschef Brian Andersen.

Kunderne vil (heller) ikke betale for lynhurtig levering

En af de vigtigste erfaringer hos Matas er ifølge Brian Andersen, at kunderne ikke vil betale ekstra for den ekstra hurtige levering.

”Produktet spiller selvfølgelig en rolle for, om kunderne vil have det med det samme, men prisen betyder klart mest. Kunderne vil simpelthen ikke betale ekstra for det, så det skal man være opmærksom på.”

Kunderne vil simpelthen ikke betale ekstra for det, så det skal man være opmærksom på.

- Brian Andersen, Matas

Det bakker Jeppe Trier fra saxo.com op om.

”Vi har valgt, at samme-dag-levering er en standard for vores kunder, så de skal ikke betale ekstra for det, og det sætter kunderne helt sikkert pris på.”

De gode erfaringer hos Matas og Saxo.com bliver bekræftet af Burd Delivery, der blandt andet bruger cykelbude til at levere pakkerne lynhurtigt i Storkøbenhavn.

”Der er slet ikke tvivl om, at det her er fremtiden. Det, vi hører, er, at når man først har prøvet at få leveret samme dag, så vil man ikke undvære det, fordi det er så nemt,” forklarer Jakob Kristiansen, adm. direktør i Burd Delivery.

Der er også en grøn vinkel. Rigtig mange af vores bude får ros og drikkepenge, når kunderne finder ud af, at de kommer på cykel.

- Jakob Kristiansen, Burd

Det er dog ikke kun bekvemmelighed, der betyder noget for kunderne, vurderer han.

”Der er også en grøn vinkel. Rigtig mange af vores bude får ros og drikkepenge, når kunderne finder ud af, at de kommer på cykel. Det er helt klart noget, der betyder mere og mere for kunderne, og når det samtidig kan kombineres med hurtig og nem levering, så er det et oplagt valg for kunderne.”

Billede:  Burds tracker gør, at modtagerne kan følge buddet og se helt præcist hvornår pakken ankommer. Modtagerne kan også fortælle  buddet, hvor de kan stille pakken, såfremt de ikke er hjemme. 

Angreb er det bedste forsvar

Senest har Coolshop i samarbejde med DAO365 lanceret ekspreslevering i landets fire største byer - Odense, Aarhus, Aalborg og København.

Coolshops Jacob Risgaard forklarer til Børsen, at leverings-tiltaget er en del af kampen mod blandt andre Amazon, der forventes at rykke ind i Danmark i nær fremtid.

”Vi gør det som et statement, så de store udenlandske netbutikker ikke kan komme og sige, de var først. Så bliver det ikke et unikt salgstilbud, de kan trække på, fordi vi allerede har det."

Vi gør det som et statement, så de store udenlandske netbutikker ikke kan komme og sige, de var først. Så bliver det ikke et unikt salgstilbud, de kan trække på, fordi vi allerede har det.

- Jacob Risgaard, Coolshop

Hos FDIH roser adm. direktør Niels Ralund udviklingen med samme-dags-levering, som er et godt eksempel på, at de danske netbutikker ruster sig til den øgede konkurrence.

”Jeg ser heldigvis flere og flere netbutikker, som tænker offensivt og forsøger at lancere tiltag, der vil gøre det sværere for de udenlandske konkurrenter at vinde markedsandele og snuppe de danske kunder. Hurtig og nem levering er et af de centrale konkurrenceparametre, og derfor er det vigtigt, at netbutikkerne gør sig nogle erfaringer med det.”

 

Tre gode råd fra netbutikkerne.

1. Tag det stille og roligt med markedsføringen, så du er helt sikker på, at din logistik kan holde til det ekstra pres, der kommer, når du skal have et nyt flow ind i det eksisterende pakkeflow.

2. Overvej hvor dine varer er – hvis du har lager i Polen eller langt væk fra de store byer, er det en meget stor opgave.

3. Husk, at kunderne ikke vil betale ekstra for servicen.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.