Logistikvirksomhederne løber ekstra stærkt efter Black Friday

Flere millioner pakker bliver delt ud til de købeglade danskere efter Black Friday, og en voksende del ryger til udlandet.

Mens netbutikkerne slapper en smule af efter Black Friday, har fragt- og logistikvirksomhederne for alvor smøget ærmerne op og bundet løbeskoene. I denne uge skal pakkerne nemlig leveres til kunderne. Og der er mange.

”Når ugen er omme, forventer vi at have leveret op imod 3,5 mio. e-handelsforsendelser. Vi mærker i den grad effekten af, at netbutikkernes salg i forbindelse med Black Friday i år har nået nye højder,” siger Jørgen Fischer, e-handelsrådgiver hos PostNord.

Dermed står PostNord lige nu midt i alle tiders travleste uge, der langt overgår sidste års rekord, hvor man i ugen efter Black Friday omdelte 3 mio. forsendelser fra e-handlen. For at følge med har PostNord bl.a. åbnet 100 nye posthuse, opsat 3 kilometer ekstra pakkehylder på posthusene og har over 400 pakkebude ekstra på gaden.

28% af alle forsendelser var til udlandet. De lande, der trak mest fra var Sverige, Norge, Holland og Tyskland, især det hollandske marked har løftet sig markant i forhold til 2017.

Også GLS har travlt ovenpå den set med e-handelsbriller rekordstore Black Friday, forklarer adm. direktør Karsten Klitmøller.

”Vi har håndteret langt flere pakker end nogensinde før i vores system. Vi oplever en stigning i volumen på 33% i forhold til samme tid sidste år. Det er mængder, som vi har forberedt os på, så vores planlægning og afvikling hen over Black Friday-weekenden er forløbet fint. Erfaringen fra de sidste år har vist os, at det helt store tryk kommer mandag til onsdag - så vi regner med, at volumen flader lidt ud de næste par dage og vi kan få tømt godt ud i de mange pakker, der p.t. er i vores PakkeShops.”

For logistikvirksomheden Burd var det første gang, at man skulle ride med på Black Friday-bølgen, og det gik - ganske som forventet - godt, forklarer adm. direktør Jakob Kristiansen.

”Vi er lidt stolte over, at vi på vores første Black Friday formåede at komme ud med alle pakker samme dag, som ordrerne kom ind.”

Markant flere pakker til udlandet

Hos nordjyske Coolrunner har Black Friday også medført stor travlhed, forklarer adm. direktør Per Imer.

Han glæder sig især over, at flere pakker i år skal videre til udenlandske kunder.

”CoolRunners forsendelser til udlandet eksploderede i løbet af Black Friday og weekenden igennem, hvor der gik 108% flere forsendelser gennem det velsmurte maskineri i forhold til 2017.”

”28% af alle forsendelser var til udlandet. De lande, der trak mest fra var Sverige, Norge, Holland og Tyskland, især det hollandske marked har løftet sig markant i forhold til 2017.”

Det vækker også jubel hos Niels Ralund.

Det er rigtig godt at høre. Det er jo ingen hemmelighed, at vi bliver presset af udenlandske konkurrenter, så det er vigtigt, at vi også sender noget den anden vej.”

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.