Forbrugerne: Det er billigere at handle i udlandet

Forventningen om billig eller ligefrem gratis fragt får i stigende grad danske forbrugere til at handle i udenlandske netbutikker. Som modsvar vælger flere danske netbutikker at tilbyde fri fragt. Det er desværre nødvendigt at bide i det sure æble, vurderer FDIH.

Log ind nederst på siden og hent hele analysen.

Er det virkelig dyrere at sende en pakke fra Ringkøbing til Ringsted end fra Beijing til Ballerup?

Ja, vurderer knap halvdelen af de danske forbrugere i en ny analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel. Godt 4 ud af 10 svarer også, at forventningen om billigere fragt lokker dem til at handle i en udenlandsk netbutik fremfor en dansk.

Grafik: Hvordan oplever du fragtprisen i danske netbutikker kontra udenlandske netbutikker?

 

Og det er problematisk, lyder det fra Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

”Det er et kæmpe problem, at forbrugerne mener, at fragten fra udlandet et billigere, for vi ved, at netop fragtprisen er noget af det, der betyder allermest for de danske forbrugere. Faktisk er fragtprisen det, der oftest får forbrugerne til at afbryde et køb.”

Det er et kæmpe problem, at forbrugerne mener, at fragten fra udlandet et billigere, for vi ved, at netop fragtprisen er noget af det, der betyder allermest for de danske forbrugere.

Analysen viser også, at forbrugernes forventninger stemmer overens med virkeligheden. Over halvdelen af forbrugerne svarer således, at fragtprisen på deres seneste udlandskøb faktisk var billigere end ved et tilsvarende køb i en dansk netbutik – blot 8 % vurderer, at fragten var billigere i dansk butik.

Grafik: Hvordan var fragtprisen sidste gang, du handlede i udlandet?

Loyale forbrugere bliver hængende

Ifølge Niels Ralund bliver problemet ikke mindre af, at de danske forbrugere er ganske loyale. Hvis de har haft en god oplevelse i en netbutik, så bliver der ikke brugt mange kræfter på at søge andre steder næste gang, der skal handles.

”Hvis forbrugerne har en forventning om, at de kan få varen billigere i udlandet, så vil de søge der, og hvis oplevelsen – blandt andet på grund af en billig fragt – er god, så bliver det svært for de danske virksomheder at lokke dem hjem.”

Den stigende udlandshandel ses tydeligt på FDIHs liste over de 20 mest benyttede netbutikker - top fem er alle udenlandske.

Hvis forbrugerne har en forventning om, at de kan få varen billigere i udlandet, så vil de søge der, og hvis oplevelsen – blandt andet på grund af en billig fragt – er god, så bliver det svært for de danske virksomheder at lokke dem hjem

”Vi kan også se, at væksten i udlandshandlen er markant større end væksten i dansk e-handel generelt, så det har altså betydning, at forbrugerne mener, at det er billigere at handle i udlandet,” siger Niels Ralund.

Butikkerne bider i det sure æble

For at tage kampen op mod de udenlandske netbutikker er mange danske netbutikker begyndt at tilbyde fri fragt. I FDIHs seneste Logistikanalyse svarer halvdelen (48 %) af butikkerne, at de tilbyder fri fragt. 18 % tilbyder både fri fragt og fri retur.

Selv om det er dyrt, er det fornuftigt at tilbyde fri levering, vurderer Niels Ralund.

”Vi må bare erkende, at forbrugerne bestemmer, og de forventer altså i stigende grad, at fragten er gratis. Derfor må butikkerne bide i det sure æble og gå med på fri fragt. Det handler i høj grad også om at få vendt stemningen hos forbrugerne. De skal ikke have den oplevelse, at det ikke kan betale sig at handle i danske butikker.”

I FDIHs seneste logistikanalyse svarer 35 % af netbutikkerne, at det giver bedre omsætning at tilbyde fri fragt fremfor at sætte prisen på varen ned.

Fri fragt er dog ikke nok. Butikkerne og leverandørerne skal også arbejde hårdt for at skabe så nemme løsninger som muligt, tilføjer Ralund.

”Det handler blandt andet om at tilbyde ekspreslevering, levering i bestemte tidsintervaller og levering på bestemte steder. Det ser vi heldigvis også, at butikker er bevidste om.”

Log ind og hent analysen

Denne nyhed er forbeholdt FDIH medlemmer

Hvis du er medlem af FDIH, kan du læse resten af indholdet ved at logge ind herunder.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.