Black Friday voksede og slog rekord på nettet

Det samlede Dankort-forbrug faldt en smule i forhold til Black Friday 2017, men forbruget på nettet steg og sikrede ny rekord. Forbrugerne købte alt fra Kim Larsen-bøger til voksen legetøj.

De nyeste Dankort-tal fra Nets viser, at rekorden for største salgsdag nogensinde stadig tilhører Black Friday 2017. 2018 versionen af udsalgsdagen endte nemlig med et samlet Dankortforbrug på 1,94 mia kr. Det er et fald på 8 % i forhold til sidste år. 

”Det er formentlig et udtryk for, at mange butikker i år havde valgt at sprede deres slagtilbud over flere dage,” siger Jeppe Juul-Andersen, direktør i Nets og ansvarlig for Dankort. 

Nets’ tal viser også, at netbutikkernes høje forventninger til Black Friday 2018 blev indfriet. Det samlede Dankortforbrug på nettet steg og landede på 326 mio. kr. 

Tallene glæder Niels Ralund, adm. direktør. 

”Jeg er glad, men jeg er ikke overrasket. Generelt stiger forbruget mere på nettet end i den fysiske detailhandel, og så et det bare nemmere for forbrugeren at handle hjemme fra sofaen fremfor at stå i kø i de fysiske butikker sådan en dag.” 

Hvis det holder, så runder vi en onlineomsætning på over en halv milliard kroner til Black Friday. Det er voldsomt, og det er også en stor cadeau til de mange netbutikker.

Niels Ralund hæfter sig også ved, at forbruget vil vokse endnu mere i takt med, at butikkerne kan hæve pengene, når de får sendt pakkerne, og at Dankortet står for ca. 60 % af alle betalinger på nettet. 

”Hvis det holder, så runder vi en onlineomsætning på over en halv milliard kroner  til Black Friday. Det er voldsomt, og det er også en stor cadeau til de mange netbutikker, der har knoklet for at blive klar til dagen og give forbrugerne nogle hammergode tilbud.” 

Fra Black Friday til Black Week 

I år valgte flere butikker at udvide Black Friday til også at omhandle ugen op til og den efterfølgende weekend. Det har spredt forbrugsræset ud over flere dage, bekræfter Thomas Jensen fra QuickPay, der håndterer netbutikkernes betalinger.

”Det er tydeligt, at Black Friday fortsatte hen over weekenden. Sammenlignet med en almindelig weekend har der været ca. dobbelt så mange transaktioner lørdag og søndag som normalt.” 

”Danskerne har ikke bruget færre penge på Black Friday, men de har brugt dem over flere dage, og de har især brugt dem på nettet,” siger Niels Ralund. 

Power var en af de butikker, der tog forskud på glæderne allerede torsdag kl. 21. 

”Det initiativ blev der taget fantastisk godt imod. Natten til fredag tredoblede vi antallet af besøgende på vores hjemmeside ift. sidste år – og havde 50 pct. flere transaktioner. For hele dagen omsatte vi online for det, der svarer til mere end 20 dages omsætning. Det er en stigning på 24 pct. ift. sidste års Black Friday og ny all-time-rekord for POWER,” siger Jesper Boysen, direktør hos POWER. 

Han forklarer videre, at POWER allerede kl. 10. fredag formiddag nåede sidste års samlede Black Friday omsætning på nettet. 

For hele dagen omsatte vi online for det, der svarer til mere end 20 dages omsætning.

MobilePay Online fordobler omsætningen

En af de vigtige konklusioner fra Black Friday er, at betalinger via smartphones virkelig har slået igennem. MobilePay Online omsatte for 228 mio. kr. fordelt på 314.616 transaktioner. Det er en omsætningsstigning på 93 % i forhold til Black Friday 2017. 

”Det er en uhyre interessant udvikling. Vores analyser har de sidste år vist en stor stigning i mobilbetalinger, og nu slår Black Friday en tyk streg under, at mobilen snart erstatter kort og kontanter,” forklarer Niels Ralund. 

Udviklingen er også slået igennem hos Rito.dk, fortæller Dennis Drejer. 

”En af vores udviklere i Rito.dk skrev i vores fælles IT-chat, at en tredjedel af Black Friday-salg i USA blev gennemført på mobiler. Det gjorde mig nysgerrig, så jeg slog vores tal op og tabte underkæben. Næsten 60% af vores salg kommer nu fra mobile enheder (telefoner og tablets red.).

Kim Larsen hittede

De danske forbrugere brugte den store shoppedag til at handle alt mellem himmel og jord. Hos de digitale boghandler var det især Kim Larsens biografi, der fik Dankortet til at gløde, fortæller Maria Johansen, kommunikationchef hos bogreolen.dk 

"Vi var meget spændte på, hvordan Black Friday ville forløbe, og den mest rammende beskrivelse af dagen og vores kampagner må være, at det gik over al forventning. Med en stigning på mere end 120 % i antal ordrer, sammenlignet med det forgangne år, kan vi kun konkludere, at danskerne elsker at shoppe online og at bøger stadig hitter under juletræet. Hos os var det tydeligt, at det er de nære fortællinger om virkelige mennesker, der skal under træet, og Black Friday-bestselleren blev uden sammenligning den nye Kim Larsen-biografi."

Også Sinful.dk, der sælger voksenlegetøj, havde en forrygende travl Black Friday, siger medstifter Mathilde Mackowski.

”Black Friday har endnu engang vist sig at være årets mest travle dag for os. Vi har i år set over en fordobling af omsætningen i forhold til sidste år, som også var en rungende succes. Det var især i aftentimerne mellem kl. 20.00 og 23.45 at vores kunder handlede og aftenens bestseller blev vores Sinful julekalender”   

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

27. nov 2018 Thomas

Tak for artiklen. Jeg er dog ikke sikker på, at jeg forstår hvorfor dankortforbruget vil stige, fordi butikkerne kan hæve pengene, når de får pakkerne. Hvilke pakker? Menes der webshopordrer, som hæves ved afsendelse af varerne? "Niels Ralund hæfter sig også ved, at forbruget vil vokse endnu mere i takt med, at butikkerne kan hæve pengene, når de får pakkerne, og at Dankortet står for ca. 60 % af alle betalinger på nettet. "

29. nov 2018 Lone

Har Nets overvejet, at faldet i dankort-transaktioner i forhold til sidste år også kan skyldes, at danskerne i højere grad benytter andre betalingskort som MasterCard eller Visa?

29. nov 2018 Thomas S

Efter indførelsen af besværlige betalingsløsninger som eks. "Verified by visa" og "Dankort Secured by Nets" er jeg begyndt at bruge MobilePay eller handle hos Amazon med deres "1-click" checkout. Så bliver det ikke lettere.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.